Najnowsza generacja Primery to pierwsza z konstrukcji Nissana, która prezentuje nowy kierunek w koncepcji projektowania samochodów: łączy śmiałą stylizację z zaawansowaną technologią i prostotą obsługi. W futurystycznych kształtach Primery kryje się unikatowy, centralny system sterowania wieloma funkcjami samochodu oraz wyjątkowy układ jezdny. Produkcja Primery w wersji sedan i kombi rozpoczęła się w połowie grudnia 2001 roku w zakładach Sunderland w Wielkiej Brytanii. Latem 2002 roku do produkcji trafi 5-drzwiowy hatchback, zaprojektowany specjalnie na europejski rynek.
Jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży nowa Primera, zdobyła prestiżowe nagrody. Na początku lutego brytyjski największy motoryzacyjny miesięcznik Top Gear (prasowy odpowiednik programu telewizyjnego pod tym samym tytułem, który emitowany jest co tydzień w angielskiej BBC) przyznał Primerze tytuł "najlepszego samochodu klasy średniej". Nowy Nissan zwyciężył w tej rywalizacji z Fordem Mondeo, MG ZT, Volkswagenem Passatem oraz Renault Laguną.
W plebiscycie Samochodu Roku polskiej edycji miesięcznika Playboy nowego Nissana Primerę wyróżniono zaś za nowatorskie rozwiązania techniczne i europejską elegancję.
NADWOZIE
W stylu nowej Primery dominuje koncepcja jednej bryły - linia obrysu nadwozia łagodnie integruje przód, środek i tył samochodu, tworząc niezwykle wyszukaną, elegancką i zarazem sportową sylwetkę. Samochód ma łagodnie zaokrąglony dach, którego linia przechodzi w pokrywę bagażnika. Wlot powietrza, umieszczony pod charakterystyczną dla Nissana atrapą chłodnicy w kształcie rozpostartych do lotu skrzydeł, pokrywa silnika i przednia szyba zdają się tworzyć jeden element.
WNĘTRZE
Wnętrze Primery zostało zdominowane przez niezwykły układ tablicy rozdzielczej z centralnym zestawem przełączników i ekranem wyświetlacza wchodzących w skład tzw. systemu "N-FORM" oraz zestawem analogowych wskaźników, odwołujących się do klasycznej, sportowej tradycji Nissana.
Pod centralnie zamontowanym na tablicy rozdzielczej zestawem wskaźników umieszczono tu zestaw przełączników sterujących wieloma funkcjami samochodu. W tym swoistym "centrum dowodzenia" zastosowano unikatowy zestaw przełączników, który pozwala na sterowanie większością urządzeń (systemem audio, dostępną w niektórych krajach nawigacją satelitarną DVD - Nissan Bird View, informacją o sytuacji na drodze oraz układem wentylacji i klimatyzacji wnętrza) samochodu z wykorzystaniem wielofunkcyjnego ciekłokrystalicznego ekranu. Za pośrednictwem ekranu samochód przekazuje kierowcy również dodatkowe informacje na przykład, jeśli wykryto niedomknięte drzwi. Kierowca może również wprowadzić do pamięci komputera pewne dane, związane z przebiegiem samochodu - w uzupełnieniu do funkcji automatycznego przypominania o konieczności wykonania przeglądu okresowego, użytkownik może wprowadzać własne indywidualne informacje, wywoływane po osiągnięciu określonego przebiegu. Ekran służy także do wyświetlania obrazu, pochodzącego z kamery umieszczonej nad tylną tablicą rejestracyjną. Kamera jest uruchamiana automatycznie przy włączaniu wstecznego biegu i pomaga w manewrowaniu tyłem oraz parkowaniu.
Przy współpracy z firmą Nokia - wiodącym światowym wytwórcą aparatów komórkowych - Primerę wyposażono w nowatorski system telefoniczny. Zastosowano tu wygodny system "plug and go" - telefon umieszcza się w specjalnym uchwycie, który łączy go samoczynnie z centralnym układem sterowania i systemem audio. Wyświetlacz telefonu jest pokazywany na ekranie monitora pojazdu, a odbiór i prowadzenie rozmów umożliwiają przyciski, umieszczone na centralnym zestawie przełączników. Primera jest też pierwszym pojazdem z segmentu D, w którym zastosowano inteligentny system utrzymywania stałej prędkości jazdy - Intelligent Cruise Control (ICC). Dodatkowo ICC wykorzystuje specjalne czujniki w celu zapewnienia stałej odległości pojazdu od samochodu, jadącego z przodu. Ingerując w systemy sterowania silnikiem i układ hamulcowy, ICC odpowiednio zmniejsza prędkość, aby wybrana wcześniej odległość do pojazdu poprzedzającego nie zmniejszyła się w sposób zagrażający bezpieczeństwu.
KOMFORT JAZDY I PROWADZENIE
Układ jezdny najnowszej Primery zapewnia komfort jazdy na najwyższym, światowym poziomie. Zawieszenie opracowano w europejskim ośrodku badawczo-rozwojowym Nissana (Nissan Technical Centre Europe) w Cranfield, w Wielkiej Brytanii. Zespół przedniego zawieszenia o zupełnie nowej konstrukcji został zamocowany do ramy pośredniej. Jego konstrukcja gwarantuje zachowanie precyzji prowadzenia i przyczepności poprzednich generacji Primery, zapewniając wyższy komfort oraz tłumienie drgań i hałasu.
Przy tylnym zawieszeniu konstruktorzy pozostali wierni przestrzennie prowadzonej belce skrętnej, znanej z poprzednich konstrukcji Nissana. Dzięki podwojeniu rozmiarów elementów metalowo-gumowych i zmniejszeniu ich sztywności uzyskano znaczące zwiększenie zdolności do tłumienia hałasu oraz drgań. Nowa Primera posiada znakomite własności dynamiczne, przy zwiększonej odporności na boczny wiatr i lepszej stabilności jazdy na zakrętach. Rezerwy bezpieczeństwa zwiększa ponadto układ elektronicznej kontroli stabilności (Electronic Stability Programme - ESP).
JEDNOSTKI NAPĘDOWE I SKRZYNIE PRZEKŁADNIOWE
Do napędu nowej Primery zastosowano gruntownie zmodernizowane silniki ZI o pojemnościach 1.6 i 1.8 dm³ oraz dwie zupełnie nowe jednostki napędowe: ZI o pojemności 2.0 dm³ oraz turbodoładowaną ZS o pojemności 2.2 dm³ z wtryskiem bezpośrednim typu Common Rail. Wersje 1.6 i 1.8 dm3 współpracują z 5-biegową przekładnią manualną; Primerę z silnikiem 1.8 można zamówić z 4- stopniową skrzynią automatyczną. 6-biegowe skrzynie łączy się z silnikiem ZS i najsilniejszą jednostką ZI, a bezstopniowa automatyczna przekładnia Nissan Hypertronic CVT-M6 jest dostępna opcjonalnie w wersji z benzynowym silnikiem 2.0-litrowym.
Podstawowy model Primery napędzany jest zmodyfikowanym 109-konnym silnikiem QG16, (maksymalny moment obrotowy 144 Nm przy 4000 obr/min). Elektroniczna kontrola otwarcia przepustnicy wraz z regulacją faz rozrządu powoduje płynny wzrost mocy, a specjalny, cichy łańcuch rozrządu gwarantuje wysoką kulturę pracy.
Dla bardziej wymagających przeznaczono jednostkę QG 18 z układem zmiennych faz rozrządu oraz podwójnym, aluminiowym kolektorem wylotowym, kołem zamachowych z tłumikiem drgań oraz cichym łańcuchem rozrządu. Silnik rozwija 116 KM przy 5600 obr/min oraz 163 Nm przy 4000 obr/min. Pierwsza z dwóch nowych jednostek otrzymała kodowe oznaczenie QR20DE. Silnik ma pojemność 2.0 dm3 i niezwykle sztywny, użebrowany kadłub oraz system wyrównoważający, gwarantujący wyjątkową kulturę pracy bez drgań i wibracji. W jego konstrukcji zastosowano lżejsze ruchome elementy, cichy łańcuch rozrządu oraz pokrywę zaworów z tworzyw sztucznych. QR20DE wyposażony jest w układ zmiennych faz rozrządu (Nissan Variable Valve Timing Control system) oraz elektryczne sterowanie przepustnicą. Rozwija 140 KM (maksymalny moment obrotowy 192 Nm przy 4000 obr/min). Pod względem kultury pracy silnik QR20DE porównywany jest z silnikami sześciocylindrowymi. Samochód z takim silnikiem może być wyposażony w 6-biegową skrzynię manualną lub - opcjonalnie - w bezstopniową przekładnię automatyczną CVT-M6.
Nowy jest także silnik wysokoprężny YD22. 16-zaworowa (DOHC) jednostka z zapłonem samoczynnym i pojemności 2.2 dm³, wyposażona jest w bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail. Silnik ten oprócz Primery stosowany jest także w modelu X-TRAIL. Dzięki zastosowaniu turbosprężarki o zmiennej geometrii konstruktorzy Nissana uzyskali bardziej płaski przebieg krzywej momentu obrotowego. Silnik ten rozwija 126 KM oraz moment obrotowy 280 Nm już przy 2000 obr/min. W wersjach z dieslem seryjnie stosowana jest 6-biegowa przekładnia manualna.
BEZPIECZEŃSTWO JAZDY
Liczne udoskonalenia sprawiają, że nowa Primera należy do najbezpieczniejszych pojazdów segmentu D w zakresie bezpieczeństwa czynnego.
Niebagatelną rolę odgrywa tutaj układ hamulcowy wyposażony w najnowszej generacji system przeciwpoślizgowy ABS Bosch 8 - mniejszy, lżejszy i wydajniejszy od poprzednich generacji. Zastosowanie układu dodatkowego wspomagania w czasie nagłego hamowania (Nissan Brake Assist system - NBA) oraz systemu elektronicznego rozdziału sił hamowania umożliwia istotne skrócenie drogi hamowania, dzięki kontroli każdego koła, a w szczególności kół tylnych, które niezależnie od obciążenia hamują teraz z optymalną siłą. Sprawność całości zwiększają tarcze hamulcowe o większej średnicy oraz pompa hamulcowa z urządzeniem podciśnieniowym o średnicy 10-cali. Samochód może być wyposażony w ESP -system elektronicznej kontroli stabilności. Opcjonalnie w Primerze można zamontować reflektory z żarówkami ksenonowymi.
Niezwykle sztywne nadwozie nowej Primery zostało wyposażone w strefy kontrolowanego zgniotu, mające za zadanie pochłaniać energię zderzenia i nie dopuścić do deformacji środkowej strefy nadwozia, którą stanowi kabina pasażerska. W tym celu Primera ma wzmocnione podłużnice, boczne progi nadwozia oraz przednie słupki dachowe. W razie uderzenia bocznego drzwi i ich wzmocnienia zostały tak skonstruowane, aby przekazywały energię zderzenia na wzmocnione elementy nadwozia i nie ulegały wtłaczaniu do wnętrza kabiny.
Primera - oprócz dwóch poduszek przednich - została również seryjnie wyposażona w poduszki boczne i kurtyny powietrzne. W aucie zastosowano system aktywnych zagłówków, który zmniejsza ryzyko powstania obrażeń szyjnego odcinka kręgosłupa, a bezpieczna konstrukcja pedału hamulca - obrażeń nóg. Warstwa spienionego tworzywa sztucznego w przednim zderzaku pochłania energię zderzenia i redukuje ryzyko odniesienia obrażeń przez pieszego.