Nissan wprowadził na polski rynek 3 nowe modele aut z napędem na 4 koła. W salonach dealerskich pojawiły się już całkowicie nowy, kompaktowy model X-TRAIL, zmodernizowany i wyposażony w nowy silnik Terrano oraz nowy terenowy Pickup. Obecna gama aut 4x4, obejmująca 4 modele - X-TRAIL, Terrano, Pickup i Patrol GR dostępne w 21 wersjach to najszersza oferta aut terenowych na rynku.
NOWY NISSAN X-TRAIL
Najnowszy Nissan X-TRAIL należy do stosunkowo nowej klasy samochodów terenowych SUV (Sport Utility Vehicle). Seryjny X-TRAIL zachowuje stylistykę pierwotnej wersji studyjnej zaprezentowanej na Paris Motor Show 2000.
Jego zwarta, opływowa linia nadwozia i nowoczesne, obszerne wnętrze wyznaczają nowe trendy w stylizacji samochodów terenowych. Pojemność kabiny umożliwia podróż w komfortowych warunkach pięciu osobom wraz z bagażem.
Konstruktorom udało się tak dobrać charakterystykę układu jezdnego, że X-TRAIL zapewnia wzorowe właściwości jezdne na drogach utwardzonych, nie tracąc przy tym nic ze swej wysokiej sprawności w terenie. Jeżeli dodamy do tego wyjątkowo wysoki poziom bezpieczeństwa, zrealizowany w ramach opracowanej przez Nissana koncepcji "Potrójnego Bezpieczeństwa", duże nasycenie elektroniką, to otrzymujemy pojazd, o którym śmiało możemy powiedzieć - wszechstronny. X-Trail w Japonii wszedł do sprzedaży już w listopadzie 2000, a jego premiera europejska odbyła się we wrześniu 2001.
Stylizacja nadwozia Nissana X-TRAIL została podporządkowana idei uniwersalności. Proste linie podkreślają siłę i dynamikę. Tradycyjna dla terenowych konstrukcji Nissana, wyraziście zaakcentowana atrapa chłodnicy została złagodzona przez przykryte gładkim kloszem reflektory zintegrowane z kierunkowskazami. Nowoczesność konstrukcji akcentują przednie i tylne zderzaki połączone z błotnikami wykonanymi z tworzyw sztucznych.
Nowoczesne i praktyczne wnętrze X-TRAIL-a jest niezwykle pojemne, a wsiadanie i wysiadanie z ułatwiają szerokie drzwi, powiększone dodatkowo przez zintegrowanie dolnego progu nadwozia z drzwiami. X-TRAIL został wyposażony w specjalny rodzaj okien ze szkła o zmniejszonej przenikalności dla promieniowania ultrafioletowego, minimalizującego nagrzewanie się kabiny w słoneczne dni oraz duże okno dachowe. Niezwykła dla pojazdów terenowych jest centralna lokalizacja tablicy wskaźników. X-TRAIL może otrzymać jeden z 3 pakietów wyposażenia wnętrza - od Comfort do Luxury skierowanej do bardziej wymagających kierowców oraz Sport dla użytkowników preferujących dynamiczny i sportowy styl.
Do wykończenia wnętrza użyto materiałów wysokiej jakości, w tym m.in. nowego syntetycznego materiału na pokrycia paneli drzwiowych i tablicy rozdzielczej z wstawkami z matowego aluminium (w standardzie w Sport) lub drewnianymi (w Luxury). Cała przestrzeń bagażowa - podłoga, burty i tylna powierzchnia oparcia kanapy została wyłożona praktycznym, łatwo zmywalnym tworzywem sztucznym zapobiegającym przesuwaniu się przedmiotów w czasie jazdy.
W terenowym Nissanie montowany jest silnik o pojemności 2 dm3 z zapłonem iskrowym nowej generacji rodziny QR. Moc tego silnika wynosi 140 KM, a nowoczesność jego konstrukcji gwarantuje niewielkie zużycie paliwa i stosunkowo małą toksyczność spalin. Jednostka posiada kadłub ze stopu aluminium, 16-zaworową aluminiową głowicę i dwa wałki rozrządu napędzane przez cichobieżny łańcuch. W układzie rozrządu zastosowano system ciągłej zmiany faz rozrządu - Continuously Variable Valve Timing Control (CVTC) - zapewniający optymalne napełnienie cylindra. Reakcja silnika na zmianę obciążenia jest szybka i bezzwłoczna w całym zakresie prędkości obrotowych -CVTS zapewnia wysoką wartość momentu już przy niskich obrotach. Auto jest wyposażone w 5-biegową skrzynię manualną.
X-TRAIL ma się sprawdzać w każdych warunkach i na każdej nawierzchni. Dlatego wlot powietrza do układu zasilania został - wzorem klasycznych terenówek - umieszczony wyżej niż w samochodach osobowych, co X-TRAIL'owi pozwala pokonywać nawet stosunkowo głębokie przeszkody wodne.
Wśród licznych nowoczesnych technologii zaprezentowanych w nowym Nissanie najważniejszą jest nowatorskie rozwiązanie układu przeniesienia napędu. Dzięki wyszukanej elektronice, siła napędowa jest dostarczana do każdej osi w optymalny sposób - jest to tzw. system ALL-MODE 4X4. Jest to jednocześnie pierwszy tego rodzaju system seryjnie zastosowany w samochodzie terenowym. System działający w podobny sposób zastosowano w supersamochodzie Skyline GT-R.
Niektóre z modnych obecnie pojazdów z napędem 4x4 są wyposażone w układy dołączające drugą oś w momencie utraty przyczepności przez koła pierwszej. Wymaga to zwykle kilku lub kilkunastu obrotów kół zanim zostanie dołączony napęd. W Nissanie X-TRAIL system przewiduje możliwość poślizgu zanim jeszcze do niego dojdzie i reaguje w sposób ciągły na zmienne warunki, zapewniając optymalną trakcję w każdych warunkach drogowych - opóźnienie nie przekracza kilku stopni koła.
System 4x4 Nissana X-TRAIL oferuje trzy możliwości napędu kół: napęd jednej osi (2WD), "automatyczny" ("auto") oraz "zablokowany" ("lock"), które mogą być zmieniane także w czasie jazdy, niezależnie od warunków drogowych. Program "auto" automatycznie umożliwia optymalny podział momentu napędowego pomiędzy poszczególne osie. W czasie jazdy w normalnych warunkach system napędza jedynie przednie koła, dzięki temu redukuje niepotrzebne straty energii związane z napędem tylnej osi ograniczając zużycie paliwa. Ale kiedy elektronika wykryje niebezpieczeństwo poślizgu, odpowiednia część momentu napędowego kierowana jest także na koła drugiej osi. Odbywa się to na zasadzie aktywacji centralnego sprzęgła umieszczonego na wale napędowym. Jeżeli zostanie wciśnięty przycisk "lock", sprzęgło jest na stałe blokowane i moment napędowy jest rozdzielany pomiędzy koła przednie i tylne w stałym stosunku 57/43, gwarantując dobrą trakcję w naj- cięższych warunkach terenowych. Inteligentny system automatycznie przełącza napęd na "auto" kiedy zwiększy się prędkość pojazdu. Układ przeniesienia napędu X-TRAIL zapewnia znacznie lepsze parametry trakcyjne niż pojazdy konkurencji, szczególnie w czasie jazdy po podłożach o niskiej przyczepności, na przykład pokryte śniegiem, błotem, czy piaskiem.
X-TRAIL został wyposażony w cały szereg elektronicznych systemów, które czynią z niego najbezpieczniejszy pojazd w swojej klasie, zarówno w zakresie czynnego, jak i biernego bezpieczeństwa. Elektroniczny układ przeniesienia napędu ALL-MODE 4X4 jest połączony z systemem elektronicznej kontroli stabilności - ESP+ (Electronic Stability Programming), będącym opcją w wersjach napędzanych silnikiem benzynowym. Czujniki prędkości kół, czujnik przyspieszenia poprzecznego, czujnik obrotu oraz inne czujniki elektroniczne służą do kontroli toru jazdy i wraz z elektronicznym układem sterowania przepustnicy i układem hamulcowym umożliwiają właściwą reakcję systemu. W seryjnym wyposażeniu jest aktywny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (Active Brake Limited Slip Differential).
X-TRAIL ponadto charakteryzuje się najkrótszą drogą hamowania w swojej klasie, głównie dzięki wydajnym hamulcom tarczowym wszystkich czterech kół, ale także dzięki odpowiedniej konstrukcji zawieszenia. Układ hamulcowy jest kontrolowany przez czterokanałowy, pięcioczujnikowy system ABS oraz układ wspomagania nagłego hamowania (Nissan Brake Assist) wraz z układem elektronicznej kontroli rozdziału siły hamowania (Electronic Brake Distribution).
Komputerowo zaprojektowane strefy kontrolowanego zgniotu, których zadaniem jest pochłanianie energii zderzenia są uzupełnione przez poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz opcjonalne boczne poduszki powietrzne (pierwszy raz zastosowane w tej klasie). Pasy bezpieczeństwa obu przednich miejsc posiadają napinacze i ograniczniki naciągu. Seryjnie są montowane także mocowania fotelików dziecięcych systemu ISOFIX.
Skorupowa konstrukcja nadwozia zapewnia wysoką sztywność skrętną przy stosunkowo niewielkiej masie. Przednie i tylne elementy zawieszenia są mocowane za pośrednictwem ram pomocniczych odpowiednio izolowanych od nadwozia w celu ograniczenia hałasu, drgań i wibracji. Kolumny typu MacPherson użyte z przodu mają również specjalną izolację od nadwozia. Z tyłu także zastosowano niezależne zawieszenie z wahaczami równoległymi. Sztywne zawieszenie swoją niską masę zawdzięcza między innymi stopom aluminium (przednie wahacze poprzeczne).
Nissan X-TRAIL wyróżnia się najmniejszym promieniem skrętu w swojej klasie.
NOWY NISSAN TERRANO
Najnowsza generacja Nissana Terrano - najlepiej sprzedającego się w Europie samochodu w segmencie "4x4" - została zbudowana w oparciu o sprawdzoną już, wytrzymałą konstrukcję, przy zachowaniu jej niemniej doskonałych własności jezdnych. Nazwa Terrano od lat jest bowiem synonimem "samochodu, który wjedzie wszędzie...". Zmiany w wyglądzie zewnętrznym i we wnętrzu, wprowadzenie jeszcze bardziej dynamicznego 3-litrowego silnika diesla z turbodoładowaniem (dotąd montowano go w modelu Patrol GR) i wiodącego w klasie pakietu bezpieczeństwa powodują, że nowy Terrano to samochód idealny dla wszystkich użytkowników, którzy w swoim samochodzie cenią wszechstronność. To samochód dedykowany młodym i dynamicznym rodzinom dla których droga nie kończy się tam, gdzie asfalt.
Obydwie odmiany nadwoziowe - 3-drzwiowa (5-miejscowa) i 5-drzwiowa (7-miejscowa) utrzymane są w stylu identyfikującym Terrano z wysokiej jakości autami 4x4. Terrano zaprojektowano w europejskim centrum technicznym Nissana w Cranfield (Wielka Brytania), ale samochód sprzedawany jest w 80 krajach całego świata. Nowy model różni się nieco od swojego poprzednika - wmontowanie większego silnika 3-litrowego wymusiło zmianę kształtu m.in. przedniego zderzaka. Teraz jest on znacznie bardziej masywny i rozbudowany. Powyżej zderzaka znalazł się nowy "grill", który nadaje Nissanowi Terrano masywniejszego wyglądu oraz nowe podwójne przednie reflektory.
Terrano ma inne, 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów oraz praktyczną osłonę koła zapasowego, które - tak jak w poprzednich odmianach Terrano - zamontowano na drzwiach bagażnika. Samochód jest dostępny w 10 kolorach nadwozia (cztery spośród nich są zupełnie nowe) i w 18 różnych wariantach kolorystycznych, w połączeniu z lakierowanymi (lub nie) bocznymi osłonami nadwozia i zderzakami, chromowanym lub utrzymanym w kolorze nadwozia "grillem".
Projektanci Nissana zmienili wnętrze w nowym Terrano tak, aby auto stało się jeszcze bardziej "przyjazne", komfortowe i przestronne. Nowa jest czteroramienna kierownica z logo Nissana, która w wersjach od "Sport" wzwyż może być pokryta skórą. Nowe wykończenie zyskała centralna konsola i cała tablica rozdzielcza (zmieniono np. niektóre wskaźniki - w wersji z silnikiem 3,0 prędkościomierz ma zakres powiększony do 200 km/h). Centralną konsolę przystosowano do montażu odtwarzacza płyt CD, a w aucie jest teraz 6 głośników (z wyjątkiem wersji Comfort).
Nowe pokrycie i wykończenie zyskały drzwi, nowe są również wmontowane w nie przełączniki sterujące pracą szyb, centralnym zamkiem itp.. Zwiększono także wydajność układu klimatyzacji, tak aby zapewniał właściwą temperaturę bez względu na warunki pogodowe na zewnątrz - w środku ma być wystarczająco chłodno zarówno w ulicznym korku w lecie, jak i na środku pustyni.
Nissan Terrano oferowany jest z dwiema jednostkami - sprawdzoną już 2,7-litrową lub nową, 3-litrową. To wzmocni pozycję Nissana w segmencie aut z napędem "4x4". Obydwa silniki montowane są w wersjach 3- i 5-drzwiowych.
Terrano z silnikiem 3-litrowym uzyskuje moc 154 KM (113 kW) już przy 3600 obr./min, zaś duża wartość momentu obrotowego jest dostarczana już od bardzo niskich prędkości obrotowych.. Rygorystyczny program testowy umożliwił obniżenie zużycia paliwa do poziomu niższego niż u konkurencji. Jeśli doda się do tego, że przerwy pomiędzy poszczególnymi przeglądami wydłużono z 10 do 15 tysięcy km, okazuje się że Nissan jest lepszy także pod względem kosztów eksploatacji. Nissan Terrano z nowym silnikiem jeździ szybciej (170 km/h), jest bardziej dynamiczny, cichszy i ekonomiczniejszy. Alternatywnie można otrzymać Terrano z silnikiem diesla TD27Ti, o pojemności 2,7 litra.
Nissan Terrano z silnikiem 3-litrowym ZD30 może być wyposażony w 5-stopniową skrzynię ręczną lub 4-stopniową automatyczną. Pięciostopniowa skrzynia ręczna umożliwia uzyskanie znacznej siły napędowej już przy minimalnych obrotach. W nowym Terrano z 304 Nm momentu można skorzystać już przy obrotach 1600 obr./min, a więc niemal przy prędkości biegu jałowego. W zależności od potrzeb układ przeniesienia napędu w Terrano umożliwia jazdę z napędem jednej osi (tylko tylne koła) lub z napędem na wszystkie koła (w warunkach terenowych, na bezdrożach itp.).
Karoserię Nissana Terrano mocuje się na masywnej ramie. Do niej mocowane są także elementy podwozia. Subtelne zmiany wprowadzono po to, aby konstrukcja wytrzymała obciążenie większego silnika i jeszcze lepiej zachowywała się w podróży po bezdrożach. Samochód ma sprawdzone zawieszenie - z przodu niezależne na podwójnych wahaczach i drążkach skrętnych, z tyłu jest to sztywny most napędowy zawieszony na sprężynach śrubowych i prowadzony przez układ czterech drążków reakcyjnych oraz drążek Panharda. W aucie zastosowano amortyzatory gazowe oraz stabilizatory obydwu osi dzięki którym Terrano lepiej i stabilniej prowadzi się na gładkich drogach, zapewniając także wyższy komfort i doskonałe tłumienie wstrząsów w terenie.
Poziom wyposażenia Nissana Terrano w elementy bezpieczeństwa czynnego i biernego odpowiada wielu luksusowym samochodom osobowym. W układzie hamulcowym seryjnie zastosowano system zapobiegający zablokowaniu kół (czterokanałowy ABS) z elektronicznym systemem rozdziału siły hamowania EBD (Electronic Brake Distribution). W chwili wypadku rama i struktura nadwozia Terrano absorbuje energię zderzenia. Samochód ma w standardzie dwie poduszki powietrzne z przodu i - po raz pierwszy w tej klasie aut -dodatkowe, 14-litrowe poduszki boczne (opcja). Poduszki współpracują z aktywnymi zagłówkami, które "podążają" za głową kierowcy lub pasażera w chwili uderzenia. W ten sposób znacznie zmniejsza się ryzyko złamania odcinka szyjnego kręgosłupa w czasie wypadku.
Terrano - podobnie jak inne samochody Nissana - wyposażony jest w immobiliser NATS (Nissan Anti Theft System) z transponderem w kluczyku oraz system centralnej blokady zamków typu "anti-hijack" i "Superlocking" (zdalnie sterowany centralny zamek otwiera tylko drzwi kierowcy, pozostałe można otworzyć za pomocą dodatkowego przycisku w samochodzie lub dwukrotnie naciskając przycisk wbudowany w kluczyk).
NOWY NISSAN PICKUP
Nissan wytwarza samochody z napędem na wszystkie koła już od 50 lat. Pickupy produkuje 10 lat dłużej. Najnowszy Pickup - zdaniem projektantów - jest niczym... rękawica bokserska: silny, bezpieczny i twardy. Nissan Pickup jest funkcjonalny i daje możliwość wyboru. W Polsce dostępny jest z podwójną kabiną (Double Cab), silnikiem diesla lub benzynowym na zamówienie, z napędem na wszystkie koła z możliwością odłączania przedniej osi. Do dyspozycji są 3 poziomy wyposażenia i pięć nowych opcji kolorystycznych.
Amerykański zespół projektantów przy opracowywaniu linii nowego auta inspirowała rękawica bokserska. Podobnie jak ona, Pickup jest zwarty w sobie, co kojarzy się z ukrytą siłą drzemiącą gdzieś pod maską. Samochód jest silny i doskonale odzwierciedla sposób życia najchętniej przyjmowany przez jego właściciela. Z boku "pięści boksera" można dopatrzyć się zwłaszcza w przedniej części Pickup'a. Wysoka, zaokrąglona na brzegach maska przechodzi w pokaźnych rozmiarów "grill", a potem w wielki wlot powietrza w zderzaku. Na "grillu" o prostym kształcie podkreślającym styl auta, króluje nowy znak fabryczny Nissana. Całość uzupełniają reflektory z wyraźnie oddzielonymi światłami pozycyjnymi i kierunkowskazami (pod przezroczystym szkłem). Z tyłu nadwozia zastosowano praktyczny zderzak-stopień wytrzymały na duże obciążenia. Można korzystać z niego niczym z podręcznej rampy. Dzięki niemu w samochodzie można przewozić ładunki ponad wymiarowe.
W Polsce Pickup jest dostępny z podwójną kabiną (Double Cab). W Pickupie stosowane są różne materiały wykończeniowe - w wersjach roboczych pokrycia są wzmocnione i łatwe do utrzymania w czystości. W wersjach "osobowych" tapicerka jest szlachetniejsza, wykonana z zamszu. Pickup występuje w 3 poziomach wykończenia.
W sektorze rynku opanowanym przez silniki diesla, do Pickup'a oferowany jest nowy turbodiesel YD25DDTi. Dostępna na zamówienie jest też benzynowa jednostka KA24DE. Nowoczesny YD25DDTi ma 4-cylindry, dwa wałki rozrządu i 16-zaworową głowicę.
W silniku YD25DDTi wykorzystano najnowocześniejszą, unikalną technikę. M-Fire. Jednostka osiąga moc 133 KM przy 4000 obr./min, zaś moment obrotowy o wartości 304Nm jest dostępny już przy 2000 obr./min (w porównaniu z poprzednikiem moc wzrosła powyżej 28%, zaś moment obrotowy o ponad 24%). Dzięki temu lepsze są także osiągi nowego Pickup'a - jego prędkość maksymalna wzrosła do 158km/h, zaś "setkę" samochód osiąga w 13.3 s. W PICKUP-ie maksymalna masa przyczepy wzrosła do 3 ton. O 15 procent niższe jest także zużycie paliwa. Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii (m.in. nowego wtrysku paliwa oraz M-Fire - użytego także w Nissanach Patrol GR oraz X-TRAIL) znacznie zredukowano emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Drugi z silników, czterocylindrowy KA24DE (DOHC, 16-zaworowy) ma moc 133 KM, pojemność 2,4 litra i uzyskuje moment obrotowy 198 Nm przy 3600 obr./min.
Nowy Pickup może mieć napędzaną tylko tylną oś lub obie osie (w terenie za pomocą specjalnej dźwigni zamontowanej przy dźwigni zmiany biegów można włączyć napęd na obydwie osie).
Nadwozie nowego Pickupa jest montowane na solidnej ramie. Przednie zawieszenie wykorzystuje układ podwójnych wahaczy z drążkiem skrętnym, amortyzatorami teleskopowymi o wysokiej sile tłumienia oraz stabilizatorem przechyłów. Solidny most napędowy z tyłu zawieszony jest na resorach wielopiórowych. Ich liczba jest uzależniona od wersji Pickup'a (zawieszenie tylne "dopasowywane" jest do charakteru pojazdu i potrzeb jego właściciela - w odmianach przeznaczonych do pracy z dużym obciążeniem i trudnym terenie w nowym Pickup'ie stosuje się nawet po 3 resory na każde koło).
Mocne podwozie z komputerowo opracowanymi strefami kontrolowanego zgniotu czynią z Pickup'a auto bardzo solidne i bezpieczne. Samochód otrzymuje w wersjach Comfort i Navara dwie poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa z napinaczami. W tych wersjach montowany jest także czterokanałowy ABS. Poprawiono także zabezpieczenie Pickup'a przed złodziejami - auto wyposażono w nowy, najwyższej klasy immobilizer.