Samochód będzie eksponowany w specjalnym namiocie na jednym z ulubionych miejsc spacerów i wycieczek zarówno turystów jak i rdzennych mieszkańców Trójmiasta - Al. Jana Pawła II przy Skwerze Kościuszki w sobotę 20 września.
Koncepcyjny model Denki Cube wykorzystuje najnowsze osiągnięcia Nissana w dziedzinie aut elektrycznych, które zamknięto w pudełkowaty kształt będącego już ikoną japońskiej miejskiej motoryzacji modelu Cube.
Jako jeden z najbardziej popularnych produktów marki, Nissan Cube jest częstym widokiem na japońskich drogach. Dzięki stylistycznemu podejściu, w którym liczbę zakrzywionych linii ograniczono do minimum, stał się też swego rodzaju ikoną. Goście odwiedzający I Zlot Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych w Gdyni będą mogli zobaczyć model Denki Cube Concept, czyli wersję rozwojową auta produkcyjnego, którą opracowano po to, by zaprezentować wiodącą pozycję Nissana w dziedzinie aut napędzanych elektrycznie. Model Denki Cube, który świętował swoją premierę podczas tegorocznego Nowojorskiego Salonu Samochodowego, napędzany jest przez stanowiący najnowsze osiągnięcie w dziedzinie aut elektrycznych zespół napędowy, który prawdopodobnie będzie można zobaczyć w seryjnych autach Nissana już za kilka lat.
Najnowsza technologia litowo-jonowa
Benzynowy silnik 1,3 litra zastąpiony został jednostką elektryczną oraz najnowszymi akumulatorami litowo-jonowymi, umieszczonymi pod podłogą oraz pod siedzeniami.
Wyprodukowane przez firmę Automotive Energy Supply Corp., spółkę joint venture założoną przez Nissana oraz NEC Corp., akumulatory te posiadają laminowaną strukturę i są zbudowane z unikalnych materiałów, by zapewnić więcej mocy, energii i stabilności w porównaniu z tradycyjnymi, cylindrycznymi akumulatorami niklowo – wodorkowymi, a także zaoferować większą elastyczność przy łączeniu ich w pakiety.
Akumulatory te są również bezpieczniejsze w eksploatacji dzięki zastosowaniu chemicznie stabilnego manganu o strukturze szkieletowej, z którego wykonane są elektrody. Akumulatory te wykazały się stabilnymi osiągami przy przebiegach ponad 100,000 km, zaś firma AESC nadal pracuje nad znaczącą poprawą ich właściwości oraz dalszym ograniczaniem kosztów.
"Denki Cube jest pełną radości odpowiedzią na potrzebę zapewnienia pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi, oferowaną w praktycznym pakiecie w czasach, kiedy koszty oraz wpływ na środowisko zajmują wysokie miejsce w hierarchii wartości nabywców," stwierdził Paul Willcox, Dyrektor Zarządzający Nissan Motor (GB) Ltd. "Jest niewątpliwie kanciasty, lecz jednocześnie czarujący, modny i wyśmienicie wpisuje się w dążenie do przynoszącej radość wydajności."
A jego dziwna nazwa? Jest bardzo logiczna: "denki" to japońskie słowo oznaczające "elektryczny", zaś "cube", czyli "sześcian", doskonale opisuje jego wygląd.
Ku praktycznym i tanim pojazdom napędzanym wyłącznie energią elektryczną
Model Denki Cube jest częścią szerszej inicjatywy Nissana, polegającej na dążeniu do przyszłości z pojazdami o zerowej emisji spalin, zgodnie z założeniami Zielonego Programu Nissana 2010. Sojusz Renault-Nissan zapowiedział już masową sprzedaż pojazdów elektrycznych w Izraelu i Danii w roku 2011. Ponadto Nissan ogłosił niedawno plan sprzedaży zaprojektowanego specjalnie w tym celu pojazdu elektrycznego w Ameryce Północnej oraz Japonii przed końcem roku 2010, zaś w Europie od roku 2012.
Oprócz Denki Cube, inne koncepcyjne pojazdy elektryczne to Mixim – sportowe auto czteromiejscowe, zaprojektowane z myślą o potrzebach pokolenia „komputerowych dzieciaków”, które pokazano po raz pierwszy na Salonie Samochodowym we Frankfurcie w roku 2007, oraz niezwykły Pivo z obracającą się o 360 stopni kabiną, która eliminuje konieczność posiadania biegu wstecznego i czyni parkowanie banalnie prostym.
Nissan opracował swój pierwszy elektryczny samochód już w roku 1947, zaś ostatnio wyprodukował krótką serię takich pojazdów pod nazwą Hypermin. Były one testowane w warunkach rzeczywistych w wybranych japońskich miastach.
Nissan prowadzi również równolegle prace badawcze nad pojazdami z ogniwami paliwowymi. Pionierski model FCV, zbudowany w oparciu o X-Traila, wyposażony w zaprojektowane przez Nissana ogniwa paliwowe, wysokociśnieniowy zbiornik na wodór i kompaktowy akumulator litowo-jonowy, od ponad dwóch lat przechodzi już testy w warunkach drogowych i jest testowany podczas normalnego użytkowania w Japonii i Ameryce Północnej.
CUBE - kwadratowy, biały i bardzo zielony
Wizualnie zarówno pojazd koncepcyjny, jak i model produkcyjny, na którym jest on oparty, ograniczają liczbę zbędnych zakrzywionych linii po to, by zaoferować jak najwięcej miejsca we wnętrzu. Lecz o ile kwadratowe proporcje są w dużej mierze zaprzeczeniem tradycyjnego motoryzacyjnego stylu, model Denki Cube nie jest w żadnej mierze mdły i oferuje niezaprzeczalny urok i czar, które idą w parze z jego niezrównaną praktycznością.
Linia auta podważa też konwencjonalny sposób myślenia dzięki asymetrycznemu projektowi tylnej części pojazdu, w której tylna szyba całkowicie zachodzi na narożniki nadwozia i gładko przechodzi w tylne boczne okienka.
Z przodu nietypowa, posiadająca metaliczne wykończenie atrapa chłodnicy ma kilka wycięć w kształcie błyskawicy oraz gniazdko do zasilania urządzeń zewnętrznych. Posiadające równie nietypowy wygląd reflektory mają na obwodzie rządek diod LED oraz główne źródło światła z lampą wyładowczą.
Tylne światła "ukryto" za otworami w zderzaku, które tworzą wzór pięciu oczek na kostce do gry – ten motyw stylistyczny wykorzystywany jest w całym modelu Denki Cube. Specjalny, biały lakier perłowy, elementy graficzne oraz 16-calowe kołpaki kół z kwadratową wkładką stanowią dopełniające całość detale.
Wewnątrz zespół projektantów starał się stworzyć atmosferę miejsca spotkań na kołach, które oferuje poziom relaksującego komfortu porównywalny z tym, jakiego właściciel może doświadczyć w swoim ulubionym pokoju. Tylko dwa rzędy siedzeń w porównaniu z trzema oferowanymi standardowo w modelu Cube oraz pełny, szklany panel dają poczucie większej przestrzeni, zaś powiększony o 24 cm rozstaw osi zapewnia więcej miejsca, niezbędnego by pomieścić zespół akumulatorów.
Jasny, przezroczysty plastik to cecha charakterystyczna koła kierownicy oraz poszycia deski rozdzielczej, w którą wbudowano komputerowy, graficzny wyświetlacz oraz duże przyciski sterujące skrzynią biegów.