NTCE zostało założone w lipcu 1988 r. jako Nissan European Technology Centre Ltd. (NETC) z tymczasową siedzibą na terenie zakładów Nissana w Sunderland, w ramach strategii budowania potencjału badawczo-rozwojowego firmy Nissan na największych rynkach zagranicznych.
Pierwotnie zadaniem NETC było opracowywanie pojazdów na rynek europejski, które miały być produkowane w zakładach japońskiego koncernu w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii (w ośrodku powstały takie modele, jak Micra i Terrano II) oraz modyfikowanie istniejących modeli.
W listopadzie 1989 r. Nissan zainwestował 31 milionów funtów w NETC, podejmując decyzję o uruchomieniu placówek na terenie Cranfield University Technology Park w Bedfordshire oraz zakładów Nissana w Sunderland.
Obydwie placówki rozpoczęły działalność we wrześniu 1991 r., przy czym Cranfield odpowiadała za nadwozia, podwozia, układy elektryczne, silniki, projekty wykończenia, eksperymenty z podzespołami, próbne wersje pojazdów i kontrolę projektów, natomiast ośrodek w Sunderland koncentrował się na testowaniu całych pojazdów i ulepszaniu już produkowanych modeli.
Kolejne 20 milionów funtów zainwestowane na początku 1992 r. umożliwiło NETC budowę i testowanie prototypowych pojazdów oraz zwiększenie możliwości w zakresie testowania modeli europejskich.
W styczniu 2000 r. NETC, jego filie oraz firma siostrzana z USA Nissan Research and Development Inc. (NRD) zostały przemianowane na Nissan Technical Centres (Centra Techniczne Nissan), czyli NTC Europe (NTCE) i NTC North America (NTCNA), co miało odzwierciedlać zwiększony nacisk na globalny charakter struktur badawczo-rozwojowych oraz współdzielenie zasobów i współpracę.
Od utworzenia europejskiego ośrodka badawczo-rozwojowego firmy Nissan rozszerza on swoją działalność, dowodząc swojej sprawności zarówno w pomocy na wczesnych etapach rozwoju produktu, jak i w skutecznym zarządzaniu cyklem funkcjonowania pojazdu na rynku. Europejski ośrodek badawczo-rozwojowy może obecnie pełnić rolę ośrodka kierującego pracami związanymi z rozwojem pojazdów w globalnych strukturach pionu badań i rozwoju firmy Nissan.
Najważniejsze i najnowsze projekty NTCE to opracowanie takich modeli, jak Micra C+C, Qashqai, Qashqai +2 i Pathfinder
Obecnie placówki NTCE działają w Barcelonie (silniki Diesla i rozwój pojazdów), Brukseli (silniki i badania nad pojazdami), Bonn (rozwój dynamicznych osiągów), Paryżu (kontrola jakości na rynku europejskim) i Moskwie (opracowywanie konstrukcji pod kątem potrzeb klientów oraz badania w terenie). W Cranfield pozostała europejska centrala NTCE, w której prowadzone są prace nad rozwojem pojazdów i silników benzynowych oraz doskonaleniem jakości produktów na rynek europejski.
NTCE dba o utrzymanie tożsamości marki i uwzględnianie potrzeb klientów w opracowywaniu produktów, a także o podnoszenie atrakcyjności pojazdów. Działalność ośrodka przyczynia się do obniżania kosztów zakupów, inicjowania celów w zakresie poprawy jakości oraz realizacji wielu synergii wynikających z sojuszu z firmą Renault – na przykład możliwości korzystania ze wspólnej bazy silników i platform.
Od skromnych początków, poprzez całą historię rozwoju, NTCE było integralną częścią i ważnym elementem działalności firmy Nissan w Europie oraz globalnych struktur rozwojowych Nissana.