...zmienić oblicze segmentu małych aut pięciodrzwiowych. Samochody już od zbyt długiego czasu są nudne. Modele z tzw. „głównego nurtu” być może znakomicie spisują się jako środek transportu z punku A do punktu B..., ale kierowcy lubią czasami zboczyć ze znanej trasy.
Na szczęście Nissan ma odpowiedź na ich pragnienia. Qazana, zainspirowana prostym marzeniem o zabawie za kierownicą pokazuje, że monotonna motoryzacja może wkrótce stać się historią.
Oficjalnie to tylko samochód koncepcyjny – propozycja tego, jak mogłyby wyglądać małe samochody w przyszłości. Zważywszy jednak na zapowiedź, że w brytyjskiej fabryce Nissana w Sunderland będzie produkowany mały crossover – „młodszy brat” Qashqaia – znaczenia Qazany nie powinno się nie doceniać.
„Koncepcyjna Qazana to inteligentny crossover z napędem na cztery koła. Jego męska, zwrotna i oszczędna sylwetka doskonale wpisuje się krajobraz wielkomiejskich ulic. Nasz zespół z Nissan Design Europe w Londynie zrealizował tę koncepcję, konstruując pojazd, w którym można dopatrzeć się nawiązań do nowoczesnego plażowego buggy, a także... czteromiejscowego motocykla” - powiedział Atsushi Maeda, Główny Projektant Pojazdów Studyjnych, Nissan Design Europe.
Zdaniem Matta Weavera, szefa projektantów modelu w NDE, Qazana została zaprojektowana jako pojazd wyrafinowany, ale mający dawać przyjemność. „Jest wybitnie optymistycznym samochodem, bez najmniejszego odniesienia do dzisiejszych trudnych czasów. Gdyby powstał w latach 60. XX wieku, konkurowałby z samochodami kempingowymi, motocyklami i buggy. To samochód odpowiadający klimatowi tamtych czasów – dziś jedyny w swoim rodzaju”.
Wyzwanie dla tradycji
Dwa lata temu Nissan zmienił reguły projektowania wprowadzając model Qashqai. Dziś firma jest gotowa powtórzyć ten krok z Qazaną. Jako zupełnie nowa koncepcja małego samochodu Qazana ożywia, stymuluje i odmładza segment tradycyjnych aut miejskich.
Kompaktowe wymiary
Kompaktowe wymiary (4060 mm długości,1570 mm wysokości, 1780 szerokości oraz rozstaw osi 2530 mm) oznaczają, że Qazana idealnie sprawdzałaby się w ruchu miejskim. Jednak jej zaawansowana konstrukcja i dynamiczna stylizacja sugerują, że możliwości tego samochodu sięgają znacznie dalej poza miejskie mury.
Mieszając charakterystyczne elementy samochodu typu SUV i auta sportowego zespół projektantów z NDE stworzył crossovera, który nie przypomina żadnego innego pojazdu dostępnego dziś na rynku. Wysoka sylwetka, skrócony tył oraz krótki przedni i tylny zwis podkreślają solidność i siłę. Niska linia dachu, zdecydowane kontury bocznych okien oraz szerokie nadwozie wskazują na sportowe możliwości samochodu, niedostępne w tradycyjnych pojazdach 4x4.
Jednocześnie zaokrąglone elementy – zwłaszcza nadkola i kształt maski – łagodzą wizerunek auta i stanowią nawiązanie do dotychczasowych crossoverów w ofercie Nissana. I rzeczywiście – w unoszącej się ku tyłowi linii okien nietrudno dostrzec rodzinne podobieństwo do Murano i Qashqaia.
„Qazana idzie w ślady Qashqaia jako pojazd łamiący konwencję. Niektóre detale nadwozia wyraźnie przypominają wcześniejsze modele Nissana – na przykład kształt tylnych lamp z motywem bumerangu znany z 370Z – a inne są zupełną nowością w stosunku do modeli z obecnej oferty firmy” – mówi Weaver.
Stylistyka crossovera
Profil pojazdu zdominowany jest przez mocno zarysowane nadkola i przez wysoko poprowadzoną dolną krawędź szyb bocznych, co potęguje wrażenie siły, kontrastującej z wąskimi oknami bocznymi. Kształt szyb przypominający wizjer kasku motocyklisty lub kierowcy wyścigowego to nawiązanie do stylu Mixima – elektrycznego coupe o sportowych osiągach, zaprezentowanego przez Nissana w 2007 roku na Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie.
Mimo że na pierwszy rzut oka auto wygląda na dwudrzwiowe coupe, Qazana okazuje się być pięciodrzwiowym samochodem z drzwiami otwierającymi się przeciwsobnie, co ułatwia dostęp do tylnych foteli. Wszystkie drzwi sterowane są elektrycznie, a ze względów bezpieczeństwa tylną parę można otworzyć dopiero po otwarciu przedniego skrzydła. Brak tradycyjnego słupka B sprawia, że trudno sobie wyobrazić wygodniejsze zajmowanie miejsc z tyłu samochodu.
Charakterystycznym elementem linii dachu jest praktycznie prosty reling nad drzwiami, który podkreśla masywność profilu. W dachu znajdują się dwie symetryczne cienkie szklane wstawki, biegnące przez całą jego długość i rozświetlające wnętrze kabiny.
Kontrast między sportowymi osiągami i terenowymi możliwościami podkreślony jest żebrowaną osłoną tylnej części podwozia, zwiększonym prześwitem oraz miękkimi gumowymi nakładkami na nadkolach, maskującymi długi skok zawieszenia auta. Grafitowe osłony silnie kontrastują z jasnym nadwoziem w specjalnym odcieniu bieli „White Titanium” oraz imponującymi 20-calowymi chromowanymi na czarno aluminiowymi obręczami kół.
Wyrazisty przód
Przód samochodu zdominowany jest przez cztery reflektory. Dwa niższe mają okrągły kształt i umieszczone są w zderzaku. Dwa wyższe, przeznaczone do jazdy dziennej, są wydłużone i zostały zintegrowane z błotnikami po obydwu stronach maski. Dzięki nim samochód wygląda jak auto rajdowe przygotowane do nocnego etapu.
O ile kształt przedniego grilla obejmującego całą szerokość samochodu i zdominowanego przez centralnie umieszczony emblemat marki Nissan jest nawiązaniem do obecnej stylistyki modeli Nissana, o tyle jego konstrukcja jest zupełnie nowatorska. To jednoelementowy akrylowy panel z przetłoczeniami, ale bez otworów wentylacyjnych. Powietrze do chodnicy doprowadzają natomiast duże otwory w dolnej, grafitowej części zderzaka. Obudowy lusterek bocznych także wykonane są z przezroczystego akrylu.
Wnętrze pojazdu nawiązuje charakterem do nadwozia, dzięki pomysłowemu połączeniu twardych i miękkich elementów. Nie wszystko zostało opakowane w skórzaną tapicerkę. Elementy foteli z lekkiego włókna węglowego pozostawiono odkryte, tak jakby „przebiły” się przez pokrycie. Środkowa część oparcia wykonana jest z przewiewnej siatki.
Podobnie jak w przypadku foteli, również z deski rozdzielczej pokrytej skórą „wystają” elementy metalowe. Częściowo odkryta jest także wewnętrzna rama drzwi, dzięki czemu uchwyty na drzwiach wyglądają, jakby zostały wykute w metalu.
Motocyklowe inspiracje we wnętrzu
„Mechaniczny” klimat wnętrza tworzy także kształt centralnej konsoli oraz podłokietnik, które przypominają bak paliwa i siedzenie sportowego motocykla. Paul Ray, szef zespołu odpowiedzialnego za projektowanie wnętrz pojazdów w NDE, jest zapalonym motocyklistą. „Uwielbiam poczucie zespolenia z maszyną, jakie daje mi jazda na motocyklu i chciałem coś podobnego uzyskać w Qazanie. Sposób, w jaki elementy konstrukcyjne przenikają przez tapicerkę i wykończenie wnętrza także przypomina rozwiązania spotykane w motocyklach”.
Praktycznym rozwiązaniem są „pływające“ fotele, zamontowane w jednoelementowej, podgumowanej wykładzinie podłogi, co zwiększa wrażenie przestronności kabiny. Linie rowków wyciętych w podłodze zostały powtórzone na fotelach.
Dominującym elementem deski rozdzielczej jest centralny wyświetlacz. Służy on jako ekran systemu nawigacji, a także przekazuje istotne informacje dotyczące pracy sterowanego w pełni elektronicznie napędu na cztery koła nowej generacji ALL MODE z systemem torque vectoring i przebiegu innych procesów zachodzących na pokładzie pojazdu, a także dane z systemu łączności. Za pomocą intuicyjnego ekranu dotykowego kierowca może regulować klimatyzację i inne ustawienia pojazdu.