Nissan prezentuje model LEAF

Nissan prezentuje model LEAF04.08.2009
Nissan Motor Co., Ltd. Zaprezentował 2 sierpnia w Jokohamie model Nissan LEAF - pierwszy na świecie samochód o zerowej emisji, oferowany w przystępnej cenie. Nissan LEAF, zaprojektowany specjalnie pod kątem napędu zasilanego akumulatorem litowo-jonowym, ...

...jest hatchbackiem średniej wielkości z wygodnymi miejscami dla pięciu osób. Zasięg samochodu wynosi ponad 160 kilometrów, co odpowiada potrzebom konsumentów eksploatujących taki pojazd w realnych warunkach.

Pojazd, którego rynkową premierę w Japonii, USA i Europie zaplanowano na koniec 2010 roku, rozpoczyna nową erę mobilności – erę zerowej emisji. Samochód jest realizacją wizji Nissana zakładającej radykalną transformację oraz owocem prowadzonych od kilkudziesięciu lat inwestycji i badań.

„Nissan LEAF to olbrzymie osiągnięcie, z którego wszyscy pracownicy Nissana mogą być bardzo dumni” – powiedział Prezes i Dyrektor Naczelny Nissana Carlos Ghosn. „Ogrom włożonej pracy wreszcie przyniósł realne efekty w postaci nadającego się do normalnej eksploatacji samochodu o zerowej, a nie tylko obniżonej emisji. To pierwszy etap fascynującej podróży – dla ludzi na całym świecie, dla Nissana i dla branży”.

Najważniejsze cechy modelu LEAF to między innymi:
1) Zespół napędowy i platforma o zerowej emisji,
2) Przystępna cena,
3) Wyraziste wzornictwo,
4) Zasięg pozwalający na eksploatację w realnych warunkach – 160 km (100 mil),
5) Connected Mobility: zaawansowany system inteligentnego transportu (IT)

Nazwa „LEAF” to nawiązanie do cech samochodu. Podobnie jak liście (ang.: leaf = liść) oczyszczają powietrze, Nissan LEAF eliminuje zanieczyszczenia powstające w trakcie eksploatacji tradycyjnego pojazdu. Ceny modelu zostaną ogłoszone w terminie bliższym planowanej na koniec 2010 roku daty rozpoczęcia sprzedaży, jednakże firma spodziewa się, że będą to ceny konkurencyjne, porównywalne z cenami dobrze wyposażonych pojazdów z segmentu C. Można także oczekiwać, że zakup modelu LEAF będzie premiowany w różnych lokalnych, regionalnych i krajowych systemach ulg podatkowych i zachęt na rynkach całego świata. Dodatkowym atutem jest mniej skomplikowana konstrukcja mechaniczna pojazdu w porównaniu z tradycyjnymi samochodami napędzanymi silnikami benzynowymi, dlatego Nissan LEAF będzie przyjazny nie tylko dla środowiska, ale i dla kieszeni.

MOBILNOŚĆ Z ZEROWĄ EMISJĄ
Nissan LEAF jest napędzany akumulatorami litowo-jonowymi o laminowanej konstrukcji, generującymi moc ponad 90 kW, natomiast sam silnik elektryczny rozwija moc 80 kW i maksymalny moment obrotowy 280 Nm. Takie parametry zapewniają znakomitą elastyczność i przyjemność z jazdy, do jakiej konsumenci przyzwyczaili się w przypadku pojazdów z tradycyjnym napędem benzynowym.

Inaczej niż w pojazdach z silnikami spalinowymi, w modelu Nissan LEAF nie ma rury wydechowej, która emitowałaby CO2 i inne gazy cieplarniane. Połączenie układu umożliwiającego hamowanie z odzyskiem energii oraz innowacyjnego akumulatora litowo-jonowego o konstrukcji laminowanej pozwala uzyskać zasięg ponad 160 kilometrów (100 mil) po pełnym naładowaniu* (* wg amerykańskiego standardu LA4 mode).

Kompleksowe badania konsumentów wykazały, że taki zasięg zaspokaja wymagania związane z codzienną eksploatacją pojazdu w przypadku ponad 70% konsumentów na świecie, którzy korzystają z samochodów.

Ładowanie akumulatora pojazdu jest łatwe i niekłopotliwe. Szybka ładowarka umożliwia naładowanie akumulatora w 80% w ciągu zaledwie 30 minut. Pełne ładowanie za pomocą ładowarki domowej zasilanej napięciem 200 V zajmuje około 8 godzin, czyli tyle samo ile nocny sen przeciętnego użytkownika.

Konstruktorzy i projektanci Nissana LEAF starali się opracować pojazd, który mógłby być oferowany w przystępnej cenie i nadawałby się do codziennej eksploatacji, czyniąc Nissana liderem mobilności w erze zerowej emisji. W celu zapewnienia komfortu, przestronności i dużej pojemności bagażnika w Nissanie LEAF zastosowano zupełnie nową konstrukcję podwozia i nadwozia.

„Naszym zadaniem było skonstruowanie pierwszego na świecie pojazdu elektrycznego średniej wielkości, który byłby w zasięgu możliwości finansowych kierowców oraz z którego chętnie by oni korzystali. I taki właśnie pojazd stworzyliśmy. Niepowtarzalna sylwetka nadwozia identyfikuje nie tylko sam model, ale także jego właściciela – uczestnika nowej ery mobilności z zerową emisją" - powiedział Masato INOUE, Główny Projektant Produktu.

Przód Nissana LEAF zdominowały ostro zarysowane, mające kształt wydłużonej litery V reflektory diodowe, których niebieskie odbłyśniki wydają się sygnalizować: „To wyjątkowy samochód". Taki wygląd reflektorów podyktowany jest nie tylko względami estetycznymi. Ich kształt steruje powietrzem opływającym samochód, tak aby lusterka boczne nie stawiały nadmiernego oporu, co ogranicza hałas i poprawia własności aerodynamiczne. Kolejną zaletą reflektorów jest to, że zużywają one zaledwie 10 procent energii potrzebnej do zasilania konwencjonalnych świateł, dzięki czemu Nissan LEAF może mieć tak imponujący zasięg.

Jasna kolorystyka wnętrza tworzy przyjemny klimat i podkreśla elegancję wnętrza Nissana LEAF. Ekologiczny błękit „blue earth” to nawiązanie do koloru nadwozia Aqua Globe pierwszego egzemplarza Nissana LEAF. Kolorystykę tę zachowano także we wnętrzu – na niebiesko podświetlona jest deska rozdzielcza i wskaźniki.

W Nissanie LEAF zastosowano przeznaczony specjalnie do tego modelu, zaawansowany system inteligentnego transportu (IT). System połączony jest z globalnym centrum danych, skąd przez 24 godziny na dobę można pobierać informacje i rozrywkę dla kierowcy.

Na monitorze w desce rozdzielczej wyświetlane są między innymi informacje o stanie naładowania akumulatorów i zasięgu, wraz z lokalizacją najbliższych stacji ładowania.

Kolejną bardzo nowoczesnym rozwiązaniem jest możliwość sterowania włączaniem klimatyzacji i ustawiania funkcji ładowania przez telefon komórkowy nawet w wyłączonym samochodzie. Czas ładowania akumulatorów można także zaprogramować za pomocą zdalnie sterowanego pokładowego timera.

„System IT to podstawowa zaleta tego pojazdu” – mówi Tooru ABE, Główny Specjalista ds. Produktu. „Chcieliśmy, aby ten samochód był partnerem dla kierowcy i uprzyjemniał podróż pasażerom. Chcieliśmy także, aby sprzyjał on kształtowaniu się społeczności popierającej ideę zerowej emisji, a funkcje IT pomagają nam zrealizować ten zamiar".

Zdjęcia Nissana LEAF na naszym fotoblogu.

Źródło: Nissan