Przy okazji uroczystego otwarcia nowego budynku, która odbyła się 2 sierpnia, firma zaprezentowała także model Nissan LEAF.
„Nie da się ukryć, że otwarcie nowej centrali to wydarzenie o znaczeniu symbolicznym” - powiedział Prezes i Dyrektor Zarządzający Nissana Carlos Ghosn. „Wracając do miasta, w którym firma Nissan została założona w 1933 roku uroczyście rozpoczynamy nową erę w historii przedsiębiorstwa i nową erę mobilności. To bardzo ważny dzień, w którym z nadzieją i pewnością spoglądamy w przyszłość”.
Nowa siedziba centrali już została nagrodzona za parametry ekologiczne przez japońską organizację CASBEE (Kompleksowy System Oceny Efektywności Energetycznej Budynków), która przyznała budynkowi najwyższą „kategorię S”. W porównaniu z poprzednim budynkiem centrali Nissana w tokijskiej dzielnicy Ginza nowy obiekt emituje o 27 procent mniej CO2 i efektywniej wykorzystuje zasoby naturalne, co przyczynia się do oszczędności energii.
Nowy budynek zaprojektowany przez Yoshio Taniguchiego ma powierzchnię 80 000 metrów kwadratowych, 22 kondygnacje nadziemne i 2 poziomy podziemne. W biurach, których okna wychodzą na Port Jokohama będzie pracować 2800 osób.
Parter budynku jest zdominowany przez niesamowitą, zajmującą 4000 metrów kwadratowych „Nissan Gallery”, w której wystawionych jest ponad 30 pojazdów. Publicznym pasażem łączącym główny dworzec kolejowy w Jokohamie z „Nissan Walk” czyli kładką biegnącą przez drugie piętro galerii będzie przechodzić codziennie ponad 130 000 osób. Centralną część nowej siedziby stanowi także przylegający do galerii „Nissan Hall” z supernowoczesnym audytorium z miejscami nawet dla 600 osób.
Miejsca pracy w nowym budynku zostały zaprojektowane pod kątem zwiększenia możliwości współpracy i pracy zespołowej między różnymi grupami pracowników. W tym celu wyeliminowano możliwie jak najwięcej filarów i ścianek działowych, co sprzyja rozwijaniu stref nieformalnej współpracy i natychmiastowej wymiany pomysłów.
Ekologia
Zgodnie z firmowym podejściem do społecznej odpowiedzialności biznesu znanym jako „Blue Citizenship” („Niebieskie obywatelstwo”), nowa globalna centrala Nissana jest wyposażona w liczne rozwiązania proekologiczne:
1. Wykorzystanie naturalnego światła: Dzięki zastosowaniu elewacji kurtynowej oraz systemu aktywnego kierowania światłem słonecznym w centralnym kanale budynku, gromadzonego przez pięć baterii soczewek kondensorowych automatycznie śledzących ruch tarczy słonecznej, naturalne źródła światła są maksymalnie wykorzystane. Jednym z interesujących rozwiązań jest zastosowanie zewnętrznych żaluzji okiennych, które umożliwiają kontrolowanie ilości światła słonecznego docierającego do pomieszczeń, co pomaga nie tylko optymalnie wykorzystywać naturalne oświetlenie, ale także oszczędzać energię potrzebną do zasilania klimatyzacji.
2. Wykorzystanie świeżego powietrza i efektywny system klimatyzacji: Szkło o podwyższonych właściwościach izolacyjnych oraz żaluzje pozwalają regulować temperaturę wnętrza. Zużycie energii przez klimatyzację zależy od temperatury na zewnątrz. Specjalne przepustnice zainstalowane w elewacji automatycznie mierzą prędkość wiatru i wilgotność, regulując dopływ świeżego powietrza do budynku. Dodatkową oszczędność energii uzyskuje się poprzez wykorzystanie prądu wstępującego w centralnym kanale budynku i ograniczenie zużycia energii przez systemy wentylacyjne.
3. Ponowne wykorzystanie zasobów i zieleń: Deszczówkę oraz wodę z niektórych systemów odpływowych, w tym z kuchni, uzdatnia się i wykorzystuje ponownie do celów sanitarnych i podlewania roślin. Jeżeli uwzględnić zielony dach nad galerią, zieleń zajmuje łącznie 11% powierzchni obiektu.
4. System zarządzania energią budynku (BEMS): Budynek jest wyposażony w system automatyzujący i integrujący funkcje monitorowania zużycia energii i sterowania instalacją energetyczną w obiekcie. [AKAPIT} 5. Ograniczenie emisji CO2: Dzięki podwyższeniu ogólnej efektywności energetycznej budynku Globalna Centrala Nissana będzie emitowała o około 3800 ton CO2 mniej w porównaniu z budynkiem w Tokio (emisja CO2 w poprzedniej siedzibie centrali: 14 000 t/rok; emisja CO2 w nowej siedzibie: 10 200 t/rok).