Efektem podjętych prac jest nowy radykalny pojazd, w którym wizję wielkomiejskiej mobilności Nissana połączono z bogatymi tradycjami firmy. Land Glider to zupełnie nowy środek osobistego transportu z zerową emisją. Jego kompaktowe czterokołowe nadwozie jest źródłem nowych wrażeń z jazdy.
Konstruktorzy pojazdu, którzy doskonale wiedzą, że w najbliższej przyszłości już ponad 50% ludności świata będzie mieszkać w wielkich miastach uznali, że najlepszym punktem wyjścia dla ich projektu będzie motocykl.
Zwrotność motocykli oraz emocje i poczucie swobody towarzyszące ich użytkowaniu były inspiracją inżynierów, którzy postanowili jeszcze bardziej urozmaicić tę mieszankę. Konstrukcja tandemowa wydawała się oczywistym rozwiązaniem. Tak powstał dwumiejscowy pojazd z nadwoziem przypominającym kokon i zespołem napędowym nieemitującym spalin. Dzięki czterokołowemu podwoziu gwarantującemu stabilność oraz poczuciu bezpieczeństwa, jakie daje wychylająca się na boki kabina Land Glider będzie atrakcyjny zarówno dla entuzjastów jednośladów, jak i dla zwolenników pojazdów dwuśladowych.
Land Glider przeznaczony dla mieszkańców wielkich miast w każdym wieku to poważny pojazd w nowej erze mobilności, którą Nissan chce zapoczątkować.
Kokon i muszla
„Nadwozie ma opływowe kształty i wydaje się być osłonięte bezpiecznym pancerzem" – wyjaśnia Takashi Nakajima, dyrektor Działu Projektowania w firmie Nissan. „Dynamiczna sylwetka sprawia wrażenie, jakby ta mechaniczna konstrukcja budziła się do życia. Land Glider, który należy do serii pojazdów marki Nissan z zerową emisją, zwraca uwagę ekologiczną konstrukcją i przyjaznymi rozwiązaniami".
Układ dwóch foteli umieszczonych jeden za drugim sprawia, że przedział pasażerski przypomina kabinę szybowca (ang.: glider), a unikatowy mechanizm pochylania kabiny gwarantuje pasażerom bezpieczną pozycję nawet w czasie pokonywania ostrych zakrętów. Pracując nad konstrukcją Land Glidera projektanci Nissana stworzyli dwumiejscowy pojazd, w którym kierowca i pasażer czują się bezpiecznie jak w kokonie, a przy tym mogą w pełni cieszyć się przyjemnością z jazdy.
Pochylanie w zakrętach
Land Glider jako „osobisty miejski środek transportu" wyposażony jest w elektroniczny układ kierowniczy i mechanizm pochylania kabiny w trakcie pokonywania zakrętów. Podobnie, jak w motocyklu nadwozie i koła mogą pochylać się w zakresie do 17 stopni. W pojeździe zdolnym do szybkiej zmiany kierunku jazdy niemal przy dowolnej prędkości zastosowano sensory monitorujące prędkość, kąt obrotu kierownicy (wolantu) i kąt uślizgu.
Na podstawie danych z czujników kąt wychylenia dostosowywany jest do sposobu pokonywania zakrętu. Zadaniem kierowcy jest tylko określenie kierunku skrętu – za resztę odpowiada układ sterujący wychyleniem kabiny. Mechanizm wychylający umożliwił ograniczenie do minimum szerokości pojazdu i bieżnika opon, czemu Land Glider zawdzięcza smukły i futurystyczny wygląd.
Silniki elektryczne napędzające koła tylne
Do napędu Land Glidera wykorzystano dwa silniki elektryczne zasilane litowo-jonowymi akumulatorami zamontowanymi pod podłogą. Nieemitujący spalin Land Glider jest pojazdem bardzo dynamicznym. Samochód wyposażono w bezstykowy system ładowania, który umożliwia uzupełnienie zapasu energii na przykład na parkingu przez supermarketem czy w punkcie obsługi podróżnych przy autostradzie. System pozwala na bezprzewodowe ładowanie akumulatorów w miejscu, w którym zamontowano odpowiednią infrastrukturę.
System unikania kolizji W celu zapewnienia maksimum bezpieczeństwa w czasie jazdy inżynierowie zastosowali system unikania kolizji wykorzystujący czujniki zamontowane na nadwoziu. Czujniki te wykrywają położenie innych pojazdów, które Land Glider może omijać na podobnej zasadzie jak ryba omija inne ryby płynące w ławicy. System zmienia kierunek ruchu pojazdu tak, aby ominąć przeszkodę.
Mimo że Land Glider to samochód koncepcyjny zbudowany na potrzeby ekspozycji na Salonie Motoryzacyjnym w Tokio, nie należy traktować go wyłącznie jako studium możliwości konstrukcyjnych firmy. Pojazd z wychylającym się nadwoziem może zapowiadać wygląd przyszłych modeli Nissana przeznaczonych do eksploatacji w wielkich metropoliach. Być może tak właśnie Nissan wyobraża sobie nową erę mobilności...