...Qazana może zwiastować początek końca nudnej motoryzacji. Samochód ten wzmacnia jednak także pozycję Nissana jako pioniera w segmencie crossoverów, w którym firma odniosła sukces dzięki takim modelom, jak Murano (obecnie już drugiej generacji), Qashqai i oferowany od niedawna Qashqai+2.
Qazana to prototyp i propozycja tego, jak mogłyby w przyszłości wyglądać małe samochody. Jednak po ogłoszeniu, że w fabryce w Sunderland (Wielka Brytania) będzie produkowany mały crossover – „młodszy brat” Qashqaia – Qazanę trzeba zacząć traktować bardzo poważnie.
Wyzwanie dla tradycji
Dwa lata temu Nissan rzucił wyzwanie konwencji wprowadzając model Qashqai. Dziś firma jest gotowa powtórzyć ten krok z modelem Qazana. Dzięki podejściu do rynku małych samochodów z zupełnie innej perspektywy Qazana ożywia, stymuluje i odmładza segment tradycyjnych miejskich aut.
Kompaktowe wymiary
Kompaktowe wymiary nadwozia (4060 mm długości, 1570 mm wysokości, 1780 mm szerokości i rozstaw osi 2530 mm) oznaczają, że Qazana doskonale sprawdzałaby się na wielkomiejskich ulicach. Zaawansowane wyposażenie i dynamiczna stylizacja sugerują jednak, że samochód nieźle radziłby sobie także poza miastem. Łącząc elementy stylizacji typowe dla SUV-ów i samochodów sportowych zespół projektantów z NDE stworzył unikatowego crossovera, który nie przypomina żadnego modelu jeżdżącego dziś po ulicach.
Jednocześnie zaokrąglone elementy, w tym zwłaszcza nadkola i maska silnika, wyglądają znajomo, ponieważ stanowią nawiązanie do obecnie produkowanych crossoverów Nissana. I rzeczywiście: tak charakterystyczne rozwiązanie, jak wznosząca się ku tyłowi dolna krawędź szyb, występuje także w Murano i Qashqaiu.
Styl crossovera
Profil samochodu został zdominowany przez wydatne nadkola i wysoko poprowadzoną dolną krawędź okien, co potęguje wrażenie solidności pojazdu i kontrastuje z wąskimi bocznymi szybami. Kolejnym charakterystycznym elementem jest prawie idealnie prosta listwa nad drzwiami, która podkreśla wyrazistość profilu. Przez całą długość dachu biegną dwa wąskie pasy szkła rozjaśniające wnętrze pojazdu naturalnym światłem.
Kontrast między sportowymi osiągami i terenowymi właściwościami podkreśla także osłona w stylu Venturi z tyłu pojazdu. Qazana ma zwiększony prześwit pod podwoziem, ale miękkie gumowe nakładki przy krawędziach nadkoli pomagają ukryć duży skok zawieszenia. Grafitowe nakładki kontrastują z jaskrawym kolorem nadwozia – unikatowym odcieniem White Titanium. Samochód wyposażono w imponujące 20-calowe aluminiowe felgi w kolorze czarnego chromu.
Wyrazisty przód
Z przodu samochodu dominują cztery reflektory. Dwóm dolnym, osadzonym w zderzaku, towarzyszy para reflektorów do jazdy dziennej, zamontowanych wysoko w błotnikach po obu stronach maski. O ile szeroki grill z umieszczonym centralnie emblematem Nissana może przypominać stylizację obecnych modeli, o tyle jego budowa jest zupełnie inna. To pojedynczy profil akrylowy, przez który nie przechodzi powietrze chłodzące komorę silnika. Powietrze opływające chłodnicę dociera do niej przez duże otwory w dolnej części zderzaka, który w tym miejscu ma kolor grafitowy, kontrastujący z resztą nadwozia. Z półprzezroczystego akrylu wykonano także obudowy lusterek bocznych.
Wnętrze zostało zaprojektowane jako kontynuacja stylu nadwozia. W ciekawy sposób połączono w nim miękkie i twarde materiały. Przedział pasażerski nie został w całości wyściełany skórą. Przeciwnie – elementy z lekkiego włókna węglowego stanowiące część konstrukcji nośnej foteli są widoczne, sprawiając wrażenie, jakby „przebiły” się przez tapicerkę.
Wnętrze inspirowane motocyklem
Mechaniczny klimat wnętrza tworzy także konsola centralna i podłokietnik, które kształtem przypominają motocyklowy zbiornik paliwa i znajdujące się za nim siedzenie. Głównym elementem deski rozdzielczej jest centralny wyświetlacz. Prezentowane są na nim nie tylko wskazania systemu nawigacji, ale także istotne informacje dotyczące pracy w pełni elektronicznego napędu na cztery koła ALL MODE nowej generacji z systemem wektorowania momentu obrotowego oraz innych zaawansowanych układów zastosowanych w pojeździe, w tym zintegrowanego systemu łączności. Za pomocą intuicyjnego interfejsu na ekranie dotykowym kierowca może regulować ustawienia klimatyzacji i innych systemów w pojeździe.