Silniki wysokoprężne w Nissanie

Silniki wysokoprężne w Nissanie31.03.2004
Technologia silników wysokoprężnych rozwija się coraz szybciej, zaś ostatnia generacja jednostek z wtryskiem bezpośrednim i systemem Common Rail tylko o przysłowiowy włos ustępuje silnikom benzynowym pod względem osiągów, kultury pracy i emisji szkodliwych substancji ...

"Nie sposób rywalizować na rynkach europejskich bez odpowiednio szerokiej gamy silników wysokoprężnych. Dzięki sojuszowi z Renault oraz modernizacji naszych własnych silników, dysponujemy bardzo nowoczesną i wszechstronną gamą Diesli." - Patrick Pelata, Executive Vice President, Nissan Motor Co., Ltd.

WZROST ZNACZENIA DIESLI

Intensywny wzrost sprzedaży samochodów z silnikami Diesla dotyczy całej Europy. Patrząc na ostatnie wyniki, łatwo zauważyć, że Diesle stanowią znaczący procent sprzedaży wszystkich aut. Doceniają to nawet prestiżowe marki, co oznacza, że wzrost będzie jeszcze większy. Technologia silników wysokoprężnych rozwija się coraz szybciej, zaś ostatnia generacja jednostek z wtryskiem bezpośrednim i systemem "Common Rail" tylko o przysłowiowy włos ustępuje silnikom benzynowym pod względem osiągów, kultury pracy i emisji szkodliwych substancji. Co do ekonomiki, silniki Diesla nie mają sobie równych, są zdecydowanie lepsze od jednostek benzynowych.

System zasilania w paliwo typu "Common Rail" gwarantuje bardzo dokładne skalibrowanie każdego wtryskiwacza, umożliwiając dokładne (niezależne) sterowanie czasem wtrysku. Jednocześnie możliwe jest zastosowanie tzw. wtrysku wstępnego paliwa, co pozwala na optymalizację procesu spalania. W rezultacie otrzymujemy silnik, który jest dynamiczniejszy, mniej hałaśliwy, emituje mniej szkodliwych substancji w spalinach oraz zużywa mniej paliwa.

Aby podkreślić zastosowanie nowej technologii, we wszystkich nazwach samochodów osobowych Nissana (włącznie z modelem X-TRAIL) pojawił się skrót dCi.

NISSAN 180

Japoński koncern może się poszczycić ofertą nowych pojazdów, wśród których wiele wersji wyposażono w silniki wysokoprężne – konkurencyjność Nissana rośnie. Ambitny plan rozwoju firmy - NISSAN 180 - zakłada osiągnięcie progu dodatkowego miliona sprzedanych pojazdów do końca roku podatkowego 2004 (tzn. do kwietnia 2005). W Europie oznacza to wzrost o dodatkowych 100 tysięcy w ciągu trzech lat. Znaczący wzrost (483 000 sprzedanych pojazdów) zanotowano już w 2002 roku, kiedy plan wdrażano do realizacji.

Nissan błyskawicznie dostosowuje się do zmian zachodzących na rynku. Dzięki sojuszowi z Renault koncern Nissan może skutecznie reagować na wymagania i potrzeby różnych klientów. Nissan ma w swojej ofercie sześć nowoczesnych jednostek o dziewięciu różnych mocach, które służą do napędu zarówno samochodów osobowych, jak i modeli 4x4 – od Micry po Patrola GR.

"Podczas gdy pozostali producenci samochodów przymierzają się do rozbudowy sieci swoich zakładów, możemy wykorzystać wpływ sojuszu z Renault dla wzmocnienia naszej konkurencyjnej pozycji." - Carlos Ghosn, President and CEO, Nissan Motor Co., Ltd (wypowiedź archiwalna udzielona podczas Paris Motor Show 2002).

SILNIKI WYSOKOPRĘŻNE W NISSANACH – OD 65 DO 158 KM

Obecnie Nissan oferuje auta z silnikami wysokoprężnymi w niemal wszystkich segmentach - od Micry, przez Almerę, Primerę po terenowe auta – X-TRAIL, Terrano, Patrol GR, Pickup. 4 z tych jednostek (2,2 dCi, 2,5 TDi, 2,7TDi, 3,0 TDi) zostały skonstruowane i są produkowane przez Nissana, a 2 silniki (1.5 dCi, 1.9 dCi) oparte są na konstrukcji Renault.

Micra

Wprowadzony na polski rynek w lutym 2003 roku Nissan Micra oferowany jest w naszym kraju z silnikiem Diesla 1.5 dCi o mocy 65KM opartym na konstrukcji znanego już wcześniej 65-konnego silnika 1,5 dCi Renault. Nowy silnik o mocy 82 KM (dodanie intercoolera pozwoliło na powiększenie mocy aż o 25 procent) na razie nie jest dostępny na polskim rynku.

Almera

Nissan Almera pod koniec 2002 roku przeszedł odmładzający „face lifting". Obecnie Nissan Poland oferuje ten model z oszczędnym silnikiem 1.5 dCi (82 KM) w bardzo korzystnej cenie.

Primera

W przypadku Primery Nissan dokonał modernizacji dotychczasowego silnika wysokoprężnego 2.2-litra z układem wtryskowym „Common Rail” i turbodoładowaniem tak, aby flagowy model mógł rywalizować z najlepszymi silnikami konkurencji. Nowy silnik rozwija moc 138 KM i moment obrotowy o maksymalnej wartości 314 Nm – najlepsze wyniki w swojej klasie. Oprócz silnika 2.2-litra w Primerze stosowana jest także jednostka 1.9 dCi konstrukcji Renault (120 KM), która pozwala na rywalizację w klasie średniej, a więc wśród jednostek napędowych dla mniej wymagających klientów. W porównaniu z innymi silnikami Diesla o pojemnościach 1.9 i 2.0 litra, jednostka 1.9 dCi wyróżnia się dobrymi osiągami i bardzo niskim zużyciem paliwa.

Silniki takie pokrywają aż 85 % sprzedaży segmentu D w Europie. W Polsce Primera dostępna jest z silnikami Diesla 2.2 dCi o mocy 138 KM oraz wprowadzoną w sierpniu 2003 roku jednostką 1.9 dCi (120 KM).

DIESLE W TERENIE

Szeroka gama silników Diesla ma pierwszoplanowe znaczenie zwłaszcza w segmencie 4x4, gdzie aż 60 % wszystkich sprzedanych aut wyposażonych jest właśnie w silniki wysokoprężne. Na czele gamy jest nowy silnik 136 KM zaadaptowany do Nissana X-TRAIL oraz jednostki wyższej pojemności dla Pickupa, Terrano i Patrola GR.

X-TRAIL - turbodiesel o mocy 136 KM i lepsze osiągi

W zmodernizowanym modelu X-TRAIL, który pojawi się w polskich salonach wiosną 2004 roku zamontowano nowy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common-Rail o mocy 100 kW (136 KM), który dzięki znacznie korzystniejszej charakterystyce momentu obrotowego wydatnie poprawił własności trakcyjne X-TRAIL’a zarówno na drodze jak i w terenie.

Modernizacja i zwiększenie mocy silnika ZS o pojemności 2.2 dm³ (moc maksymalna 100 kW (136 KM) w poważnym stopniu poprawiło atrakcyjność oferty silnikowej X-TRAIL’a. Dzięki adaptacji systemu wtrysku bezpośredniego typu common rail ostatniej generacji, zmodyfikowanym, wysokociśnieniowym wtryskiwaczom oraz turbosprężarce o zmiennej geometrii turbiny i powiększonej chłodnicy powietrza doładowującego zwiększono moc maksymalną i maksymalny moment obrotowy z 84 kW (114 KM) i 270 Nm do odpowiednio 100 kW (136 KM) i 314 Nm.

Dzięki nowemu silnikowi znacznie poprawiły się osiągi samochodu. Prędkość maksymalna wzrosła ze 172 do 180 km/h, podczas gdy czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h zredukowano z 12.7 s do 11.5 s. Wyższy moment obrotowy dostępny przy niskich prędkościach obrotowych silnika uczynił jazdę łatwiejszą. Pomimo lepszych osiągów emisja CO2, ani zużycie paliwa nie wzrosło - X-TRAIL napędzany wysokoprężną jednostką 100 kW zużywa nadal 7.2 dm3/100km, a emisja CO2 wynosi 190 g/100 km.

Pickup

Pickup Nissana napędzany jest silnikiem 2.5 z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Ten czterocylindrowy silnik o oznaczeniu YD25 ma dwa wałki rozrządu w głowicy i 16 zaworów. Uzyskuje moc 133 KM i moment obrotowy 304 Nm. Oprócz imponujących osiągów (prędkość maksymalna 158 km/h), potężne rezerwy momentu obrotowego zapewniają doskonałą zdolność holowania (masa przyczepy do 3 ton) i doskonałe własności terenowe.

Terrano

Jeszcze lepsze osiągi gwarantuje 3.0-litrowy silnik ZD30 zastosowany w Terrano. Tak jak w silnikach stosowanych w Pickup’ach Nissana jednostka Terrano ma cztery cylindry, 16 zaworów, dwa wałki rozrządu w głowicy i wtrysk bezpośredni oraz dodatkowo dwa wałki wyrównoważające, które w istotnym stopniu redukują wibracje. Silnik uzyskuje moc 154 KM, a więc porównywalną z silnikiem o pojemności 2.5 litra, jednak jego moment obrotowy jest znacznie większy, bo osiąga wartość aż 343 Nm. Maksymalna prędkość Nissana Terrano z silnikiem ZD 30 wynosi 170 km/h. W obu jednostkach wykorzystano technikę M-Fire (Modulated Fire Technology), która pozwala na optymalizowanie czasu wtrysku, wytwarza większe zawirowanie ładunku w cylindrze (dla lepszego spalania paliwa) i działa z zastosowaniem układu recyrkulacji spalin (EGR) obniżającego temperaturę i koncentrację tlenu w mieszance paliwowo-powietrznej (ma to bezpośredni wpływ na obniżenie emisji tlenków azotu). Terrano w Polsce oferowany jest z silnikami 2.7 Tdi (125 KM) oraz 3.0 Di (154 KM).

Patrol GR

Opisany wyżej 3.0-litrowy silnik ZD30 o podwyższonej do 158 KM mocy i wyższym momencie obrotowym (354 Nm) montowany jest także w flagowym terenowym aucie Nissana – Patrolu GR.

GAMA SILNIKÓW DIESLA W NISSANACH W POLSCE 2004

Silnik 1.5 dCi 1.5 dCi 1.9 dCi 2.2 dCi 2.2 dCi 2.5 TDi 2.7 TDi 3.0 TDi 3.0TDi
Kod Fabryczny K9K K9K F9Q YD22 YD22 YD25 TD27 ZD30 ZD30
Dostawca Producent Renault Nissan
Max. Moc KM 65 82 120 136 138 133 125 154 158
KW 48 60 88 100 102 98 92 113 116
Max. Moment obrotowy Nm 160 185 270 314 314 304 278 343 (A/T) 354 (A/T)
Micra x
Almera x
Primera x x
X-TRAIL x
Pickup x
Terrano x x
Patrol GR x

Uwaga: Moc i maksymalny moment obrotowy podany w tabeli może różnić się w zależności od stosowanych kombinacji silnik/układ przeniesienia napędu.