Zaledwie dwa lata po debiucie rynkowym, Nissan X-TRAIL został poddany modernizacji mającej na celu ugruntowanie jego pozycji w czołówce najlepiej sprzedających się pojazdów z napędem 4x4.
Wzrost sprzedaży
Od czasu wprowadzenia na rynek w 2001 roku, X-TRAIL osiągnął trzecie miejsce pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy w segmencie pojazdów terenowych w Europie.
W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2003 roku zanotowano 45-procentowy wzrost sprzedaży w porównaniu do analogicznego okresu 2002 roku, tym samym zbliżając się do poziomu sprzedaży Land Rovera Freelandera znajdującego się na drugiej pozycji. W 2004 roku, kiedy to poziom sprzedaży w segmencie 4x4 w Europie osiągnie pół miliona sztuk, Nissan przewiduje, że X-TRAIL przejmie 10% rynku. W 2003 roku sprzedano w Polsce 229 egzemplarzy tego modelu, co oznacza 30,11% wzrostu w porównaniu do 2002 roku, a dzięki tak świetnemu wynikowi model ten zajął 10 miejsce wśród samochodów typu SUV.
Zdobywca nagród
X-TRAIL stał się niezwykle popularnym pojazdem wysoko ocenionym przez ekspertów motoryzacyjnych o czym świadczą liczne nagrody przyznane przez profesjonalne czasopisma motoryzacyjne. Jedną z takich prestiżowych nagród jest pierwsze miejsce dla najlepszego "softroadera" na rynku przyznane w 2002 roku przez belgijski magazyn "4x4 PLUS", a także nagroda nadana przez brytyjski tygodnik "Auto-Express" zarówno w 2002, jak i w 2003 roku. Aby umocnić tę silną pozycję X-TRAIL’a, Nissan wprowadził szereg modyfikacji mających na celu poprawę osiągów, jakości wykonania, a także uwydatnienie jego wyjątkowych własności jezdnych, zdolności terenowych, funkcjonalności i komfortu wnętrza.
Turbodiesel o mocy 136 KM i lepsze osiągi
Spośród licznych zmian wprowadzonych do nowego X-TRAIL’a należy wymienić nowy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common-Rail o mocy 100 kW (136 KM), który dzięki znacznie korzystniejszej charakterystyce momentu obrotowego wydatnie poprawił własności trakcyjne X-TRAIL’a zarówno na drodze jak i w terenie.
Modernizacja i zwiększenie mocy tego silnika o pojemności 2.2 dm³ w poważnym stopniu poprawiło atrakcyjność oferty silnikowej X-TRAIL’a. Dzięki adaptacji systemu wtrysku bezpośredniego typu common rail ostatniej generacji, zmodyfikowanym, wysokociśnieniowym wtryskiwaczom oraz turbosprężarce o zmiennej geometrii turbiny i powiększonej chłodnicy powietrza doładowującego zwiększono moc maksymalną i maksymalny moment obrotowy z 84 kW (114 KM) i 270 Nm do odpowiednio 100 kW (136 KM) i 314 Nm. Dzięki nowemu silnikowi znacznie poprawiły się osiągi samochodu. Prędkość maksymalna wzrosła ze 172 do 180 km/h, podczas gdy czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h zredukowano z 12.7 s do 11.5 s. Wyższy moment obrotowy dostępny przy niskich prędkościach obrotowych silnika uczynił jazdę łatwiejszą. Pomimo lepszych osiągów emisja CO2, ani zużycie paliwa nie wzrosło - X-TRAIL napędzany wysokoprężną jednostką 100 kW zużywa nadal 7.2 dm3/100km, a emisja CO2 wynosi 190 g/100 km Obok opisanej jednostki, X-TRAIL może być napędzany dwiema jednostkami benzynowymi o pojemnościach 2.0 i 2.5 dm3.
System przeniesienia napędu ALL MODE 4x4
X-TRAIL, który skierowany jest do młodych rodzin aktywnie spędzających czas, zawdzięcza swój sukces połączeniu ciekawej stylizacji i dobrych własności jezdnych oznaczających świetne własności drogowe oraz zdolność pokonywania nawet najtrudniejszego terenu. Elektronicznie kontrolowany system przeniesienia napędu ALL MODE 4x4 automatycznie dostosowuje się do warunków drogowych i dzięki informacjom z licznych czujników kół oraz czujnika położenia pedału przyspieszenia jest w stanie płynne zmieniać rozdział siły napędowej między obie osie.
System stabilizacji toru jazdy ESP+
Nowy X-TRAIL został także wyposażony w nowoczesny system stabilizacji toru jazdy ESP+, który kontroluje tor jazdy samochodu i w razie potrzeby koryguje go odpowiednio sterując hamulcami i momentem obrotowy silnika.
Oprócz poprawy bezpieczeństwa jazdy po drogach utwardzonych, ESP+ wpłynął także na polepszenie własności terenowych dzięki sprzęgnięciu go w jeden system z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, układem kontroli trakcji (Traction Control System – TCS), układem hamulcowym wyposażonym w system przeciwdziałający blokowaniu kół przy hamowaniu (Anti-Blocking System – ABS), układem elektronicznego rozdziału sił hamowania (Electronic Brake-force Distribution – EBD) oraz układem wspomagania nagłego hamowania (Nissan Brake Assist).
Odświeżona stylizacja
Najnowsza wersja X-TRAIL’a jest rozpoznawalna dzięki drobnym, ale istotnym akcentom stylistycznym w postaci nowej osłony chłodnicy w formie siatki, nowemu przedniemu i tylnemu zderzakowi oraz zmodyfikowanym tylnym lampom. Zarówno przedni, jak i tylny zderzak są obecnie mniejsze, co nie tylko podkreśla smukłą sylwetkę X-TRAIL’a, ale zmniejsza zwisy przedni i tylny. Nowa jest także stylizacja 16-calowych, aluminiowych obręczy kół.
Reflektory dalekosiężne
Relingi dachowe nowego X-TRAIL’a spełniają dodatkową funkcję – na nich mianowicie zamontowano lampy dalekosiężne, podobnie jak w studium X-TRAIL’a zaprezentowanym w Paryżu w 2000 roku. Rozwiązanie to zastosowano również w studium Dunehawk pokazanym podczas wystawy motoryzacyjnej we Frankfurcie w 2003 roku. Każdy reling jest z przodu zakończony zintegrowanym z nim reflektorem. Lampy te są wykorzystywane w czasie jazdy terenowej i uruchomić je można jedynie przy włączonych światłach drogowych, aby zapobiec ryzyku oślepienia kierowców pojazdów nadjeżdżających z przeciwka.
Nowy styl wnętrza
Zmiany we wnętrzu nadwozia objęły tablicę rozdzielczą, która jest teraz nie tylko bardziej ergonomiczna, ale została lepiej wyposażona. Należy tu wymienić nowy radio-odtwarzacz kasetowy ze zintegrowaną zmieniarką płyt CD oraz pomysłowe, schładzane lub podgrzewane schowki na napoje.
Przywiązanie uwagi do szczegółów było priorytetem przy projektowaniu wnętrza nowego X-TRAIL’a. Duży schowek w tablicy rozdzielczej został wyposażony w praktyczną półkę do przechowywania map i książek. Elektryczna regulacja przednich foteli stała się standardem w najlepiej wyposażonej wersji Elegance z tapicerką skórzaną, podczas gdy układ automatycznej klimatyzacji jest zarówno bardziej wydajny, jak i łatwiejszy w obsłudze. Oprócz nowego panelu sterowania, zamontowano dodatkowy wywietrznik nad obudową kolumny kierowniczej. Ponadto we wszystkich wersjach wyposażenia przednie fotele są wyposażone w aktywne zagłówki zmniejszające ryzyko powstania obrażeń odcinka szyjnego kręgosłupa. Do nowości należy także uniwersalna siatka bagażowa, która ma za zadanie pewne przytrzymywanie bagaży.
Lepsza jakość, redukcja drgań i wibracji
Poprawa jakości tworzyw i tapicerki użytej do wykończenia wnętrza szła w parze z lepszym wyciszeniem nadwozia i redukcję wibracji. Lepsze wyciszenie komory silnikowej dzięki zastosowaniu specjalnych mat głuszących na przedniej ścianie kabiny i pod tablicą rozdzielczą, a także dodatkowa izolacja podłogi redukująca hałas pracy zawieszenia wpływają na stworzenie przyjaznego wnętrza X-TRAIL’a.