Nissan 350Z wjeżdża do Polski!

Nissan 350Z wjeżdża do Polski!24.04.2004
W kwietniu rozpoczęła się w Polsce sprzedaż sportowego 350Z, który zaprezentowany został po raz pierwszy podczas listopadowych Warszawskich Targów Motoryzacyjnych. Auto spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem mediów i klientów ...

W kwietniu rozpoczęła się w Polsce sprzedaż sportowego 350Z, który zaprezentowany został po raz pierwszy podczas listopadowych Warszawskich Targów Motoryzacyjnych. Auto spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem mediów i klientów. Pierwsze dwa modele wyjechały już na polskie drogi, a kolejnych 13 nabywców czeka na odbiór tego modelu.

Potwierdzeniem popularności modelu 350Z są liczne narody przyznane w wielu krajach. Jeszcze zanim oficjalnie rozpoczęła się sprzedaż, Nissan 350Z otrzymał tytuł "Samochód Roku Playboy’a 2004" wyprzedzając m.in. BMW serii 6, Alfa Romeo GT Coupe, Mitsubishi Lancer Evo VIII czy Subaru Legacy. Nissan 350Z otrzymał tytuł "Samochód Roku" przyznany przez magazyn "BBC Top Gear Magazine".

Nissan 350Z wjeżdża do Polski! 1 Podczas 19. Międzynarodowego Festiwalu Motoryzacji, który odbył się w Paryżu, 27 stycznia 2004 Nissan 350Z został uznany za "Najpiękniejszy Samochód Roku" – zwyciężył tu między innymi z BMW Z4, BMW serii 5 oraz Peugeot 307CC.

Kolejne nagrody, Nissan 350Z, zdobył w konkursie "Auto Nr 1 w Europie" organizowanym przez wydawnictwo Axel Springer, wydawcę tygodników "Auto Świat" i "Auto Bild" – 350Z został wybrany "Autem Nr 1" w Wielkiej Brytanii, zaś w plebiscycie "Europe Auto 1" zajął trzecie miejsce.

Spadkobierca słynnych sportowych aut - Datsuna 240 Z oraz Nissana 300ZX to nie tylko reaktywacja legendy Z, najsłynniejszego japońskiego samochodu sportowego, ale również symbol nowej ery – czasu zmian i renesansu w polityce Nissana. Model 350Z cieszy się ogromną popularnością w Ameryce Północnej i Japonii, a sukces jaki odniósł w tych krajach ma swą kontynuację w Europie. Tutaj zamówienia na 350Z przyjmowane były już od marca 2003 roku, po prezentacji na wystawie motoryzacyjnej Geneva Motor Show. W okresie przedsprzedaży odnotowano rekordową ilość potwierdzonych zamówień. W samej tylko Wielkiej Brytanii w ciągu godziny sprzedano 450 sztuk samochodu, co stanowiło roczny kontyngent przeznaczony dla tego kraju. Ze względu na ogromne zainteresowanie klientów tym samochodem na wszystkich rynkach świata, produkcję 350Z przeniesiono z fabryki Oppama do fabryki w Tochigi. Produkcja w nowym miejscu rozpoczęła się w styczniu bieżącego roku.

pasja

Legendarny Z powrócił. Nissan 350Z, znajdujący się w sprzedaży w Europie od października 2003 roku, jest przykładem bezkompromisowego, dwumiejscowego samochodu sportowego skierowanego do entuzjastów. Jego debiut to jawny dowód odrodzenia Nissana. dynamika inspirowana sportem wyczynowym

W stylizacji Nissana 350Z odnajdziemy wiele motywów odnoszących się do poprzednich trzech generacji rodziny Z, akcentów będących swoistą informacją genetyczną, "Z-DNA", dziedziczoną z pokolenia na pokolenie.

Nissan 350Z wjeżdża do Polski! 2 Jednakże zarówno stylizacja, jak i zastosowana technologia są na wskroś nowoczesne. Przy projekcie nowego Z korzystano z doświadczeń ze startów wyścigowych Nissanów: R390 i wyczynowej wersji Skyline GT-R. Doświadczenia te umożliwiły zaprojektowanie samochodu o niespotykanych osiągach i własnościach jezdnych.

350Z, który już stał się najlepiej sprzedającym się samochodem sportowym w Stanach Zjednoczonych i w Japonii, stanowi piątą generację rodziny Z. Pojazd ten został istotnie zmodyfikowany z uwzględnieniem wyższych wymagań europejskich kierowców w zakresie układu jezdnego, wyższych prędkości jazdy i trudniejszych warunków drogowych.

zaprojektowany od podstaw

350Z jest całkowicie nową konstrukcją zainspirowaną entuzjazmem i pasją prowadzenia. Nawet układ wydechowy został opracowany pod kątem barwy emitowanego dźwięku, tak aby inspirował do jazdy za każdym razem kiedy kierowca naciśnie pedał przyspieszenia.

optymalne położenie jednostki napędowej

Umieszczona z przodu i napędzająca koła tylne za pośrednictwem krótko zestopniowanej, 6-biegowej ręcznej skrzyni biegów, 3.5-litrowa benzynowa jednostka V6, została maksymalnie przesunięta za przednią oś w celu optymalizacji położenia środka ciężkości pojazdu. Doświadczenia wyniesione bezpośrednio ze sportu samochodowego umożliwiły zastosowanie jednoczęściowego wału napędowego wykonanego z włókien węglowych.

moc

Silnik V6 o pojemności 3.5 dm3 rozwija moc maksymalną 206 kW (280 KM) i maksymalny moment obrotowy 363 Nm. Moment obrotowy jest wysoki już w zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych. Jednostka ta może rozpędzić 350Z do 100 km/h w czasie 5.9s, umożliwiając mu osiągnięcie prędkości maksymalnej 250 km/h (ograniczonej elektronicznie).

optymalny rozkład mas

Przesunięcie silnika maksymalnie do tyłu umożliwiło uzyskanie optymalnego rozkładu mas na oś przednią i tylną w proporcji 53:47. Większa masa przypadająca na przednią oś sprzyja stabilności podczas wstępnego etapu wchodzenia w zakręt i poprawia przyczepność przednich kół. Jednak w czasie przyspieszania środek ciężkości przesuwa się do tyłu – w tych warunkach rozkład mas zbliża się do idealnego stosunku 50:50, a dociążenie tylnych kół poprawia zdolność przenoszenia siły napędowej.

szeroki rozstaw kół

Wiele elementów niezależnego, wielowahaczowego zawieszenia 350Z zostało wykonane z hartowanego stopu aluminium. Wzorem konstrukcji wyczynowych ruchome części zawieszenia zamontowano do ram pośrednich. Wykonane z lekkich stopów koła o średnicy 18-cali zostały wyposażone w ogumienie Bridgestone Potenza RE040: z przodu zastosowano opony o rozmiarze 225/45R18, z tyłu 245/45R18.

hamulce Brembo

Wydajność układu wspomagania zębatkowej przekładni kierowniczej dobrano tak, aby gwarantować wysoką precyzję i optymalne czucie nawierzchni. Owocem współpracy z Brembo jest niezwykle skuteczny układ hamulcowy: umieszczone na zaciskach logo tego słynnego włoskiego producenta jest doskonale widoczne przez sześcioramienne tarcze kół.

sztywna konstrukcja nadwozia

Wysoka sztywność skrętna nadwozia jest kluczem do osiągania przez 350Z doskonałych własności jezdnych. Z tyłu zastosowano skomplikowaną ramę pośrednią w kształcie litery A, wzmocnioną przez specjalny element rozpinający biegnący pomiędzy kolumnami tylnego zawieszenia przez całą szerokość przestrzeni bagażowej. Widoczna przez szybę pokrywy przedziału bagażowego, czarno-srebrna belka z charakterystycznym emblematem "Z", nie tylko usztywnia strukturę nadwozia, ale zarazem stanowi punkty mocowania siatki bagażowej.

Nissan 350Z wjeżdża do Polski! 3 Podobna belka, która biegnie przez całą szerokość komory silnikowej łącząc i usztywniając przednie kolumny zawieszenia, została wypełniona uretanem w celu zoptymalizowania jej wytrzymałości w stosunku do wagi. Strukturę nadwozia wzmacniają również łączenia płyty podłogowej i podwójna budowa podłogi nad centralnie umieszczonym zbiornikiem paliwa. Wszystkie te rozwiązania umożliwiły takie zestrojenie zawieszenia, które inżynierowie Nissana nazywają "flat-ride" – czyli stabilnym, prawie poziomym utrzymywaniem płaszczyzny nadwozia niezależnie od warunków jazdy.

bezkompromisowa stylizacja

Stylizacja nadwozia 350Z odzwierciedla dokładnie wrażenia jakich dostarcza on w czasie jazdy. Dzięki długiej pokrywie silnika, dużemu rozstawowi kół, zwartej dwuosobowej kabinie oraz krótkim zwisom przednim i tylnym, 350Z stanowi kwintesencję klasycznie sportowego stylu – połączenia radykalnej nowoczesności z odrobiną szlachetnej przeszłości.

Krótką kabinę cechuje bardzo charakterystyczny, prawie trójkątny zarys dachu, którego linia bardzo szybko wznosi się, a następnie opada przechodząc w walcowaty tylny słupek. Forma tego słupka budzi silne skojarzenia z takim samym elementem znanym z Nissana 300 ZX. Te dwie generacje Z charakteryzuje ponadto obecność poziomego paska przebiegającego od górnej krawędzi drzwi, poprzez tylną klapę, na tył samochodu.

Fuzja łagodnych linii i ostrych geometrycznych kształtów, doskonale widoczna na przykładzie przednich lamp ksenonowych złożonych z reflektorów projekcyjnych i typu FF, to cecha wyróżniająca 350Z w swojej klasie. Efekt ten potęgują dodatkowo masywne aluminiowe klamki i licznie zastosowane geometryczne emblematy "Z".

sportowe wnętrze

Sportowy i bezkompromisowy charakter nowego Z znajduje odzwierciedlenie również w jego wnętrzu. Centralnie zamontowany obrotomierz dominuje na tablicy wskaźników sąsiadując z jednej strony z prędkościomierzem, a z drugiej ze wskaźnikiem poziomu paliwa i temperatury silnika. W celu umożliwienia znalezienia idealnej pozycji kierowcy tablica wskaźników została przymocowana do kolumny kierownicy i jej położenie zmienia się wraz z położeniem kierownicy, regulowanej w dwóch płaszczyznach w zależności od preferencji kierowcy.

Nissan 350Z wjeżdża do Polski! 4 W centrum tablicy rozdzielczej znajdujemy kolejny akcent podkreślający tradycję rodziny Z - trzy małe wskaźniki skierowane w stronę kierowcy. Wskaźniki pokazujące poziom ładowania, ciśnienie oleju i informacje komputera pokładowego stanowią oczywiste odwołanie się do tradycji rodziny Z – do rozwiązania znanego z protoplasty 240Z.

Ukształtowanie fotela kierowcy, typowo sportowe z wyraźnie wyprofilowanymi bocznymi poduszkami, zapewnia idealne przytrzymywanie ciała w czasie szybkiej jazdy, podczas gdy siedzenie pasażera zostało tak skonstruowane, aby zapewnić maksimum wygody w czasie długich podróży – jest mniej wyprofilowane i ma bardziej szerokie oparcie.

praktyczność

Skoro emocje jakie budzi 350Z są oczywiste, pozostają do przedstawienia jego zalety praktyczne. Do przestrzeni bagażowej uzyskuje się wygodny dostęp przez szeroką pokrywę przedziału bagażowego. Pojemność bagażnika jest wystarczająca, aby pomieścić w nim dwie torby golfowe lub dużą walizkę i dwie mniejsze torby. Dodatkowo, za siedzeniem pasażera znajduje się schowek wystarczający na umieszczenie w nim nesesera.

zmiany w wersji europejskiej

W celu przystosowania nowego Z do warunków drogowych w Europie, a w szczególności do wyższych średnich prędkości jazdy i dłuższych tras, wprowadzono szereg modyfikacji mających na celu między innymi obniżenie poziomu hałasu. Wśród nowych rozwiązań znalazła się większa chłodnica, większa liczba żeber obudowy przekładni głównej oraz zmiany w charakterystyce zawieszenia. Zmieniono kształt płyty podłogowej w celu poprawy chłodzenia mechanizmu różnicowego. Takie same modyfikacje pojawiły się również w modelu roku 2004 przeznaczonym na rynek amerykański i japoński. Zbiornik paliwa o pojemności 80 litrów zapewnia bardzo duży zasięg i jest największy w tej klasie pojazdów.

wyposażenie

Wysokie prędkości osiągane na drogach Europy wymogły zastosowanie zestawu ‘aero’ składającego się ze zmienionego wlotu powietrza, tylnego spojlera oraz dyfuzera zmniejszającego współczynnik oporu aerodynamicznego do wartości Cx=0.29 i redukującego siłę unoszącą nadwozie do zera. Pojazdy przeznaczone na rynek Europy wyposażane są ponadto seryjnie w układ stabilizacji toru jazdy (Electronic Stability Programme - ESP).

Do wyposażenia standardowego należy także w pełni automatyczna klimatyzacja, reflektory ksenonowe i ogrzewane lusterka zewnętrzne. Dwustopniowe przednie poduszki, uzupełnione o poduszki boczne i kurtyny powietrzne, stawiają 350Z w kręgu najbezpieczniejszych samochodów w klasie.

Najlepiej wyposażone wersje 350Z (wersje Pack) posiadają układ utrzymywania stałej prędkości jazdy (cruise control) i elektrycznie sterowane skórzane fotele. Seryjnie montuje się również wysokiej jakości sprzęt audio w postaci 240-watowego zestawu CD firmy Bose, w skład którego wchodzi 25 cm subwoofer zamontowany za siedzeniem kierowcy oraz specjalny system kompensacji dźwięku AudioPilot™. W opcji znalazła się skórzana tapicerka Alezan Orange i ultralekkie, 18-calowe obręcze RAYS wykonane z hartowanego stopu aluminium, pozwalające zmniejszyć o 4 kg masę nieresorowaną przy każdym kole samochodu.