Od maja 2000 na rynku dostępna jest druga generacja tego dużego Nissana. W porównaniu z poprzednikiem dokonano w nim licznych zmian w silniku, karoserii i wnętrzu. Maxima QX ma nowy design i silniejszy 3,0-litrowy motor V6. Japończycy chcą zdobyć nowych klientów szczególnie poprzez korzystny stosunek ceny do osiągów nowego Nissana i wzmocnić swą pozycję w Europie, gdzie japońskie samochody nie są uznawane za zbyt prestiżowe.
Harmonijnie ukształtowana karoseria o prostej, jasnej linii sprawia subtelne wrażenie i nie jest tak "poczciwa" jak w poprzednich modelach. Liczne aluminiowe elementy nadają mu szlachetności. Przód Maximy ma wygląd typowy dla rodziny Nissanów, z kratownicą o połówkach w kształcie skrzydeł. Pod pokrywą z przejrzystego szkła znajdują się wydajne reflektory ksenonowe, które w wersji Elegance należą do wyposażenia seryjnego. Limuzyna powiększyła się w porównaniu z poprzedniczką i oferuje teraz całkiem sporą przestrzeń wewnątrz. W sumie do wyboru mamy trzy warianty wyposażenia. Standardowa wersja Comfort i wyższy model Elegance dostępne są z napędem 2-litrowym, V6. Wersja Elegance obejmuje dodatkowo komputer pokładowy, sprzęt audio ze zmieniarką sześciu płyt CD i klimatyzacją.
Jeśli wybierzemy silnik 3.0-litrowy V6 możemy cieszyć się wersją wyposażenia Elegance lub najbardziej ekskluzywną odmianą Exclusive, wyposażoną dodatkowo w system nawigacyjny, 4-stopniową automatyczną skrzynię biegów, obicia skórzane, ogrzewanie postojowe oraz telefon z zestawem głośnomówiącym.
Wyposażenie o podwyższonym standardzie oferuje pasażerom i kierowcy przyjemną klubową atmosferę we wnętrzu z wieloma elementami z drewna i skóry. Siedzenia bardzo dokładnie dopracowano, więc dzięki dość mocno naciągniętej tapicerce zapewniają pełną wygodę także przy dłuższych podróżach. Siedzenia przednie wyposażono w aktywne zagłówki, które w przypadku zderzenia mają zapobiegać skutkom wstrząsu. Tylną kanapę podzielono asymetrycznie i można ją złożyć w celu powiększenia bagażnika, który wyjściowo ma objętość 520 litrów. Deska rozdzielcza uporządkowana została w bardzo przejrzysty sposób.
Wnętrze Maximy to przede wszystkim futurystyczne detale i progresywny design. Główny nacisk położono na solidne wykonanie bez niepotrzebnych ozdobników. Kierowcy zaoferowano tym samym prawie wszystko, co może mu uprzyjemnić jazdę. Wielofunkcyjna kierownica z elementami sterującymi sprzętem audio i komputer pokładowy służy także bezpieczeństwu. Sercem Maximy QX jest 2,0- lub 3,0-litrowy silnikV6. Wykonany w całości z aluminium napęd 2-litrowy ma moc 103 kW (140 KM) przy 6400 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 179 Nm osiąga przy 4000 obr/min. Półtoratonowa limuzyna przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,3 sekundy. Prędkość maksymalna 203 km/h daje Maximie całkiem niezłe miejsce wśród bezpośrednich konkurentów. Przyjemne wrażenie daje podczas jazdy przede wszystkim cicha praca silnika.
Jeśli interesują was bardziej sportowe osiągi - wybierzcie wariant 3,0-litrowy o mocy 147 kW (200 KM). Zużycie paliwa według Nissana - przy wersji z pięciobiegową skrzynią ręczną wynosi 9,2 l benzyny super.
Podwozie Maximy QX zostało w porównaniu z poprzednikiem częściowo przerobione. Rozbudowana oś tylna według Nissana lepiej przenosi napęd oraz zmniejsza pochylenie karoserii. Nierówności na drodze nie wpływają praktycznie na limuzynę i zostają doskonale wytłumione. Nową Maximę wyposażono w precyzyjny, hydrauliczny układ kierowniczy, nie wymagający użycia zbyt dużej siły do obsługi - przy czym przy zwiększającej się prędkości wsparcie hydrauliczne zostaje stopniowo niwelowane. Poza tym kierowca ma do dyspozycji czułe hamulce z elektroniczną dystrybucją siły hamowania (EBD), ABS-em i czterema tarczami. Asystent hamowania z dwustopniowym wzmacniaczem siły ma na tyle wzmocnić skuteczność hamowania wywołaną przez kierowcę, że przy pełnym hamowaniu zostanie osiągnięty maksymalny efekt.
Wzmocnione słupki przedni i tylni, masywne progi oraz klatka bezpieczeństwa z wytrzymałą ochroną boków mają podczas zderzenia zapewnić pasażerom bezpieczeństwo.
We wnętrzu Maxima dysponuje poduszkami powietrznymi dla kierowcy i pasażera na przednim siedzeniu oraz boczne poduszki chroniące okolice głowy. Niestety, nawet gdybyśmy chcieli dopłacić nie otrzymamy bocznych poduszek powietrznych dla pasażerów na tylnej kanapie. Do wyposażenia zapewniającego bezpieczeństwo podczas jazdy należą także: trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach, ustawiane w pozycji pionowej zagłówki także w tyle samochodu oraz zakotwiczenia Isofix do fotelików dziecięcych znajdujące się na obu zewnętrznych siedzeniach tylnej kanapy.
Przed włamaniem i kradzieżą chroni Maximę tzw. "anti-theft-system". Blokada uruchamiana jest pilotem. Funkcja "superlocking" blokuje drzwi podwójnie i zapobiega ich otwarciu nawet po uprzednim wybiciu szyby. Oprócz tego po jednorazowym przyciśnięciu przycisku odblokowującego otwierają się jedynie drzwi od strony kierowcy. Dzięki temu można zabezpieczyć się przed niepożądanymi "gośćmi".
Nissan Maxima QX oferuje wszystko to, czego klienci oczekiwaliby po aucie tej klasy. Subtelny, nie narzucający się design karoserii, dopracowany silnik i obszerne wyposażenie seryjne nie pozostawiają wiele do życzenia.