...pracując na dwóch zmianach, ale sprzedaż popularnego crossovera osiągnęła poziom, przy którym podaż nie nadąża za popytem. Od marca model będzie jeszcze atrakcyjniejszy, ponieważ do sprzedaży w Europie trafi jego gruntownie zmodernizowana wersja. Dlatego od maja linia produkcyjna, na której powstaje Qashqai zacznie pracować także na nocną zmianę. Oczekuje się, że produkcja na dodatkowej zmianie będzie kontynuowana przez około sześć miesięcy, ale plany te zweryfikuje oczywiście rynek.
Dzięki uruchomieniu nowej zmiany pracę zachowa 160 obecnie zatrudnionych tymczasowych pracowników. Ponadto w przyszłym miesiącu rozpocznie się rekrutacja 400 kolejnych pracowników, którzy otrzymają umowy o pracę przy linii produkcyjnej na czas określony. Przewiduje się, że dodatkowe miejsca pracy powstaną także u kooperantów Nissana w łańcuchu dostaw.
Po raz pierwszy Nissan wprowadził tymczasową nocną zmianę w Sunderland w czerwcu 2008, także w celu zaspokojenia bezprecedensowego popytu na Qashqaia. Trzecią zmianę zlikwidowano w styczniu ubiegłego roku ze względu na globalny kryzys gospodarczy. Jednakże Qashqai szybko odzyskał popularność, a według najnowszych prognoz na rok obrotowy 2009 (kończący się 31 marca) w Europie zostanie sprzedanych ponad 200 000 egzemplarzy tego auta, co uczyniłoby z niego najpopularniejszy model marki Nissan.
Trevor Mann, Starszy Wiceprezes ds. Produkcji w europejskim oddziale Nissana powiedział: „Nissan stara się dostarczać klientom samochody tak szybko, jak to możliwe, a nasi pracownicy w Sunderland nie szczędzą wysiłków, aby tak właśnie się działo. Qashqai dzielnie stawia czoła ogólnej zapaści na rynku i właśnie teraz pojawiła się potrzeba uruchomienia dodatkowej zmiany w celu zaspokojenia ogromnego popytu na ten model w pierwszej połowie roku obrotowego 2010. Dzięki temu klienci będą mogli odbierać swoje samochody szybciej, a zwiększenie produkcji pozwoli nadążyć z realizacją zamówień spływających z europejskiej sieci dealerów.”
Model Qashqai został zaprojektowany w pracowni projektowej Nissana w londyńskim Paddington. Za opracowanie konstrukcji odpowiada centrum techniczne w Cranfield (Hertfordshire), zaś produkcją zajmują się zakłady w Sunderland. Od rozpoczęcia sprzedaży Qashqaia w marcu 2007 roku w całej Europie klienci kupili ponad pół miliona egzemplarzy tego modelu. W 2009 roku w fabryka w Sunderland wyprodukowała 338 000 pojazdów, z czego 60% stanowiły Qashqaie. Dzięki tym liczbom zakłady zostały niedawno uznane – już dwunasty rok z rzędu – za największego producenta samochodów w Wielkiej Brytanii.
Trevor Mann dodał: „Podobnie jak w 2008 roku trzecia zmiana wprowadzana jest tymczasowo, ale zapewni ona oczekiwaną dynamikę zakładowi, naszym dostawcom i całemu sektorowi produkcyjnemu w północno-wschodniej części kraju w kolejnym najprawdopodobniej ciężkim roku dla branży samochodowej”.
Kolejny lifting modelu Qashqai zaplanowano na wiosnę, kiedy to pojawi się zmodernizowana wersja auta. Wprowadzone udoskonalenia będą polegały między innymi na modyfikacji przedniej części auta i zastosowaniu tylnych świateł LED. Klientom zaoferowane zostaną także dwa nowe kolory nadwozia oraz przyjazny dla środowiska silnik Diesla „Pure Drive” emitujący CO2 w ilości zaledwie 129 g/km.