Globalny samochód kompaktowy
Na miejsce światowej premiery nowego globalnego samochodu kompaktowego marki Nissan, który zastąpi model Micra, wybrano Międzynarodowy Salon Motoryzacyjny w Genewie. Samochód ten jest pierwszym modelem zbudowanym na zupełnie nowej Platformie V Nissana.
Szczególną uwagę zwrócono na obniżenie masy Platformy V pod kątem takich korzyści jak ograniczenie zużycia paliwa i emisji spalin. Sprzedaż nowego auta rozpocznie się w kwietniu w Tajlandii, zaś w Europie będzie go można kupić od jesieni.
Nissan Juke
Zaprojektowany jako odświeżająca alternatywa dla nieciekawych tradycyjnych modeli w segmencie B, Nissan Juke jest wyrazistym połączeniem SUV a ze sportowym stylem w kompaktowym nadwoziu. Będzie to już trzeci crossover Nissana, który umocni pozycję marki jako pioniera w tym coraz popularniejszym segmencie.
Najmocniejszym silnikiem pod maską Juke będzie nowa turbodoładowana jednostka benzynowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa, rozwijająca moc 140 kW (190 KM) i maksymalnym moment obrotowy 240 Nm. Silnikowi 1.6 z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem może towarzyszyć napęd ALL-MODE 4x4-i rozbudowany o układ indywidualnego podziału momentu obrotowego. Oprócz podziału momentu między przednią i tylną oś w maksymalnym stosunku 50:50, układ może rozdzielać go także między lewym i prawym kołem tylnej osi, poprawiając zwrotność i ograniczając podsterowność w zakrętach. To innowacyjne rozwiązanie zostało po raz pierwszy zastosowane w segmencie małych samochodów.
Wcześniej podobne układy były spotykane tylko we flagowych modelach samochodów klasy wyższej. Pozostałe silniki to 16-zaworowy 1.6 z unikatowym systemem podwójnych wtryskiwaczy, rozwijający moc 86 kW (117 KM) i maksymalny moment obrotowy 157 Nm, oraz diesel 1.5 dCi z common rail o mocy 81 kW (110 KM) i wytwarzający 240 Nm momentu obrotowego.
Juke będzie sprzedawany w Europie (od jesieni), a także w Japonii i Ameryce Północnej.
Nissan Leaf
LEAF to rodzinny samochód Nissana z segmentu C, oferujący podobną ilość miejsca i funkcjonalność jak jego tradycyjni rywale... ale z jedną istotną różnicą. LEAF to pojazd elektryczny (EV) w pełnym znaczeniu tej nazwy – nie emituje żadnych zanieczyszczeń i jest tani w eksploatacji. LEAF to pierwszy pojazd elektryczny zaprojektowany z myślą o masowej produkcji przez liczącą się firmę z branży motoryzacyjnej, a także pierwszy z całej serii pojazdów elektrycznych przygotowywanych przez Nissana wraz z firmą Renault jako partnerem Sojuszu.
Rozstaw osi w zbudowanym na nowej i specjalnie opracowanej platformie EV modelu LEAF wynosi aż 2700 milimetrów. Pozostałe wymiary to 4445 mm długości, 1770 mm szerokości i 1550 mm wysokości. Samochód napędzany jest skonstruowanym przez Nissana kompaktowym silnikiem elektrycznym, umieszczonym z przodu samochodu. Napęd przekazywany jest na koła przednie. Silnik elektryczny zasilany prądem zmiennym rozwija moc 80 kW i maksymalny moment obrotowy 280 Nm, i rozpędza auto do ponad 140 km/h (90 mph). W pełni naładowany akumulator wystarcza na pokonanie około 160 km, co w pełni zadowoli 80 procent europejskich klientów, którzy w ciągu dnia przejeżdżają średnio mniej niż wynosi zasięg LEAF.
Silnik elektryczny czerpie energię z opracowanego przez konstruktorów Nissana laminowanego akumulatora litowo-jonowego, wytwarzającego moc ponad 90 kW. Akumulator złożony z 48 modułów jest zamontowany pod fotelami i podłogą LEAF. Energia elektryczna wytwarzana w czasie hamowania i zjazdu ze wzniesienia przesyłana jest wprost do akumulatora. Dzięki temu straty energii ograniczono do minimum.
Za pomocą zasilanej prądem stałym szybkiej ładowarki o mocy 50 kW akumulator samochodu można naładować do 80 procent jego pojemności w niecałe 30 minut. Jednakże dopóki stanowiska szybkiego ładowania nie pojawią się powszechnie przy drogach, większość właścicieli będzie ładowała swoje pojazdy w domu lub w pracy, korzystając ze zwykłego gniazdka z napięciem 220-240 V i prądem o natężeniu 16 A. W tych warunkach pełne naładowanie od 0 do 100 procent zajmuje około 8 godzin. Gniazdko ładowania do podłączenia standardowej i szybkiej ładowarki umieszczone jest z przodu samochodu, pod klapką ozdobioną logo Nissana.
Zamówienia na model LEAF można będzie składać na wybranych rynkach europejskich już latem. Pierwsza partia pojazdów – wszystkie w wersji z kierownicą z lewej strony – dotrze do odbiorców pod koniec 2010 roku.
Zmodernizowany Nissan Qashqai
Średni crossover Nissana, czyli model Qashqai, został poddany kompleksowej modernizacji w celu umocnienia jego pozycji jako lidera segmentu i pionierskiej alternatywy dla tradycyjnych hatchbacków w Europie.
Największe zmiany widoczne są w przedniej części nadwozia, którą gruntownie przeprojektowano. Nowa maska, przedni zderzak, błotniki, grill i reflektory podkreślają elegancję, wyrazistość i jakość modelu Qashqai. Nowy przód jest identyczny jak w modelu Qashqai+2. Wnętrze zyskało jednak bardziej prestiżową atmosferę i jest bardziej funkcjonalne.
Zmiany w konstrukcji podwozia przyczyniły się do poprawy własności aerodynamicznych. Współczynnik oporu powietrza zmniejszył się z 0,34 do 0,33. Bardziej aerodynamiczny Qashqai stał się też punktem wyjścia do opracowania nowej wersji Eco o obniżonej emisji CO2.
Dzięki zredukowaniu masy pojazdu, zastosowaniu aerodynamicznych kołpaków osłaniających obręcze kół, zaślepieniu gniazd lamp przeciwmgielnych, zamontowaniu opon o obniżonych oporach toczenia i wydłużeniu przełożenia przekładni głównej, udało się obniżyć emisję CO2 ze 137 do 129 g/km.
Odświeżone modele Nissan Pathfinder i Navara
Publiczności zaprezentowane zostaną także wszechstronnie odświeżone modele Pathfinder i Navara. W Genewie zadebiutuje nowy silnik Diesla 3.0 V6. Moc 175 kW (238 KM) i maksymalny moment obrotowy 550 Nm czynią go liderem w swojej klasie. Modernizacja silnika 2.5 dCI zaowocowała podniesieniem mocy i maksymalnego momentu obrotowego oraz obniżeniem emisji spalin i zużycia paliwa. Moc zwiększyła się do 140 kW (190 KM), czyli o 14 kW (19 KM), a maksymalny moment aż o 47 Nm, do 450 Nm.
W cyklu mieszanym wersje z przekładnią manualną zużywają 8,4 litra paliwa na 100 kilometrów, czyli o 1,4 litra mniej, zaś emisja CO2 spadła o 40g/km, do 224 g/km. Obydwie wartości są konkurencyjne w tej klasie pojazdów. Na niektórych rynkach oferowana jest także wersja z filtrem cząstek stałych (DPF).
Kolejne zmiany nastąpiły we wnętrzu. Poprawiła się jakość, komfort i precyzja wykończenia. Pierwsze egzemplarze z nowej serii dotrą do klientów w marcu.
Nissan 370Z Roadster
Na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie debiutuje legendarny model Nissana Z w wersji z rozkładanym dachem. Roadster, podobnie jak Coupe, napędzany jest silnikiem 3.7 V6, wytwarzającym 241 kW (328 KM) mocy i 363 Nm momentu obrotowego przekazywanych na koła tylne.
Samochód dostępny jest też z przekładnią manualną z unikatowym układem Syncro Rev Control, chwilowo zwiększającym otwarcie przepustnicy przy zmianie biegów w celu zapewnienia płynnej redukcji przełożeń, a także z siedmiobiegową przekładnią automatyczną sterowaną manetkami przy kierownicy.
Operacja składania dachu zajmuje 20 sekund i nie wymaga ręcznego zwalniania zaczepów przy szybie czołowej. Dach można złożyć także spoza pojazdu, naciskając i przytrzymując przez 3 sekundy przycisk odblokowujący drzwi na pilocie centralnego zamka. Dostawy samochodów do klientów rozpoczną się w marcu.