Niezła dynamika, mały promień zawracania i godna pozazdroszczenia reputacja Nissana jako marki niezawodnych i udanych pojazdów dostawczych sprawiają, że NV200 staje się doskonałym narzędziem pracy w ruchu miejskim.
Furgon w wersji podstawowej Basic jest wyposażony między innymi w ABS, EBD, pełną przegrodę przedziału bagażowego. Nieco tylko droższa wersja Comfort ma dodatkowo elektrycznie sterowane szyby boczne z przodu, sterowane elektrycznie, podgrzewane lusterka, klimatyzację, radioodtwarzacz CD z gniazdem do podłączenia odtwarzacza MP3 i zdalnie sterowany centralny zamek.
Do standardowego wyposażenia Combi Basic należy także komputer pokładowy oraz ABS, EBD. Dostęp do ogromnego bagażnika (3,1 m3) umożliwiają dwuskrzydłowe oszklone tylne drzwi. Pasażerowie podróżujący na dzielonej w stosunku 60:40 tylnej kanapie wsiadają przez drzwi przesuwane po obu stronach pojazdu.
Combi Comfort oprócz wyposażenia z wersji Basic ma także zderzaki w kolorze nadwozia, klimatyzację i radioodtwarzacz CD z gniazdem do podłączenia odtwarzacza MP3, elektrycznie sterowane szyby i lusterka. Dla klientów, dla których przestronność wnętrza i korzystny stosunek ceny do wartości są równie ważne, jak najwyższy poziom bezpieczeństwa przygotowano pakiet Safety, wyposażoną w ESP i boczne poduszki powietrzne.
Zbudowany na zmodernizowanej platformie B Nissana NV200 wyróżnia się takimi atutami, jak wysoka pozycja za kierownicą, dobra widoczność oraz przemyślane rozwiązania konstrukcyjne, które umożliwiły wygospodarowanie przepastnej przestrzeni ładunkowej o długości ponad 2 metrów, pozwalającej zmieścić dwie standardowe europalety. Dzięki niskiej podłodze, znajdującej się zaledwie 524 mm nad ziemią, kubatura przestrzeni ładunkowej wynosi aż 4,2 m3, czyli o 25 procent albo o 1 m3 więcej w porównaniu ze średnią pod tym względem w konkurencyjnych modelach.
Uzupełnieniem oferty vanów są funkcjonalne pięcio- i siedmiomiejscowe Combi, oferujące wyjątkowo dużo miejsca na nogi i kolana. Te praktyczne, dostępne w niewygórowanej cenie i uniwersalne wersje z pewnością zainteresują także niektórych nabywców samochodów rodzinnych. Nawet przy siedmiu fotelach do bagażnika zmieszczą się jeszcze dwie duże walizki. Po złożeniu dwóch ostatnich foteli znajdzie się miejsce nawet na pięć takich walizek. Koszty eksploatacji NV200 nie nadwyrężą portfela. Wiele samochodów rodzinnych z trudem osiąga podobne wyniki w zakresie zużycia paliwa i emisji CO2: 5,2 litra paliwa na 100 km i 137 g/km w przypadku vana oraz 5,3 l/100 km i 139 g/km w przypadku Combi.
Liczne nagrody na koncie
Mimo że NV200 dopiero od niedawna jest obecny na europejskim rynku pojazdów dostawczych, już zdążył odnieść spore sukcesy dzięki funkcjonalności i korzystnej relacji ceny do wartości: jury złożone z 23 europejskich dziennikarzy specjalistycznej prasy, czytanej przez ponad pół miliona właścicieli pojazdów dostawczych, przyznało mu prestiżowy tytuł Międzynarodowego Vana Roku 2010. W Wielkiej Brytanii pojazd otrzymał nie mniej prestiżowy tytuł Vana Roku 2010 przyznany przez czasopismo What Van? oraz Institute of Transport Management (Instytut Zarządzania Transportem).
Zaprojektowany w Japonii, z naciskiem na najwyższy poziom jakości w swojej klasie, przy znaczącym wkładzie europejskich ośrodków badawczo-rozwojowych i stylistycznych Nissana, NV200 jest prawdziwie globalnym modelem. W Europie jest to innowacyjny pojazd łączący atuty dwóch segmentów: przestronność wnętrza dużo większego samochodu dostawczego z kompaktowym nadwoziem porównywalnym z pojazdami dostawczymi opartymi na samochodach osobowych. Dzięki temu model powinien być atrakcyjny dla nabywców z obydwu tych segmentów.
Wśród praktycznych rozwiązań należy wymienić dwoje przesuwanych drzwi bocznych we wszystkich wersjach oraz dwuskrzydłowe drzwi z tyłu pojazdu. Wersja Combi jest też dostępna z opcjonalną tylną klapą.
Do napędu wszystkich wersji służy ultra efektywny turbodiesel 1.5 85 KM (63 kW), współpracujący z pięciobiegową manualną skrzynią biegów. Dobrą elastyczność zapewnia maksymalny moment obrotowy 200 Nm dostępny już przy 2000 obr./min.
W celu maksymalnego wykorzystania ogromnej kabiny NV200 do przewozu pasażerów w Combi Comfort można wybrać wersję z trzecim rzędem foteli, który zwiększa liczbę miejsc do siedmiu.
Początkowo NV200 będzie dostarczany na rynek europejski z fabryki Nissana w Shatai (Japonia). Później produkcja zostanie przeniesiona do Barcelony.
„Klienci docenią NV200 jako narzędzie pracy. Jesteśmy przekonani, że samochód wprowadza nowe, inteligentne rozwiązania na rynek” – mówi Simon Thomas, Starszy Wiceprezes ds. Sprzedaży i Marketingu w europejskim oddziale Nissana. „Innowacyjne rozwiązania konstrukcyjne pozwoliły stworzyć pojazd z ogromną przestrzenią ładunkową mimo relatywnie niewielkich rozmiarów zewnętrznych. Wersje Combi podnoszą wszechstronność modelu NV200, który w pełni dopasowuje się do potrzeb klientów” – dodaje Thomas.
NV200 to pojazd o jednobryłowym nadwoziu, doskonale prezentującym się jako samochód rodzinny i jako wyjątkowo funkcjonalny pojazd do pracy. Dzięki przemyślanej konstrukcji samochód wyróżnia się największą przestrzenią ładunkową w swojej klasie.
Mimo kompaktowych rozmiarów zewnętrznych, gwarantujących zwrotność i sprawne poruszanie się po zatłoczonych ulicach można przewozić nim towar na dwóch standardowych europaletach. Przestronne wnętrze oznacza także, że w wersji osobowej NV200 doskonale sprawdza się jako samochód rodzinny.
Oszczędne i funkcjonalne wzornictwo łączy elementy stylistyczne samochodów osobowych i pojazdów dostawczych marki Nissan, uzupełnione o unikatowe rozwiązania, takie jak mocno wznosząca się dolna krawędź szyby w przednich drzwiach bocznych. Linia wyznaczona tą krawędzią ciągnie się aż do przedniej części nadwozia, co sprawia wrażenie, jakby NV200 znajdował się w ruchu nawet kiedy jest zaparkowany. Z kolei dodatkowe okienka boczne poprawiają widoczność.
W NV200 Combi szyby boczne znajdują się praktycznie na całej długości pojazdu, tworząc jednolitą płaszczyznę bez widocznych ram czy słupków. Klamki zewnętrzne także zostały zamontowane w zagłębieniach i nie wystają poza obrys nadwozia. W wersji Comfort szyby w drzwiach przesuwanych można otwierać w celu lepszej wentylacji wnętrza. Odpowiednikiem wznoszącej się krawędzi szyby bocznej w przednich drzwiach jest głębokie przetłoczenie w drzwiach przesuwanych, przechodzące w prowadnicę w ostatnim bocznym segmencie nadwozia.
Charakterystyczny przód NV200 to zasługa nowego wzoru grilla Nissana, który łączy się z sięgającymi na boki pojazdu kloszami reflektorów. Zderzaki w kolorze nadwozia to element wyróżniający wersję Combi Comfort. Z tyłu van wyposażony jest w dwuskrzydłowe drzwi dzielone w proporcji 70/30, z opcjonalnym przeszkleniem i wycieraczką w wersji Comfort. Combi standardowo ma z tyłu w dwuskrzydłowe przeszklone drzwi, ale zarówno w wersji dostawczej, jak i osobowej samochód może być wyposażony w podnoszoną jednoczęściową klapę.
Szczególną uwagę zwrócono na precyzję montażu elementów nadwozia. Szczeliny pomiędzy poszczególnymi panelami mają szerokość i dokładność dopasowania spotykaną raczej w wysokiej jakości samochodach osobowych niż w pojazdach dostawczych. NV200 to godny przedstawiciel marki Nissan, którego elegancka sylwetka jest zasługą prostoty formy.
Mimo kompaktowych rozmiarów (4,4 m długości, 1,86 m wysokości i 1,695 m szerokości) NV200 dysponuje imponująco przestronnym wnętrzem. Dzięki przemyślanym rozwiązaniom konstrukcyjnym, pod względem wielkości przestrzeni ładunkowej NV200 nie ustępuje vanom o znacznie większym rozstawie osi. Podłoga przestrzeni ładunkowej ma w najwęższym miejscu (między wnękami kół) 1,22 m szerokości i aż 2,04 m długości.
Wymiar ten można jeszcze powiększyć. Van Comfort z pakietem Cargo wyposażony jest w ruchomą przegrodę i składany fotel pasażera, co pozwala umieścić we wnętrzu pojazdu przedmiot o długości do 2,8 metra. NV200 wyróżnia się też najniższym progiem załadunku w swojej klasie – zaledwie 524 mm nad podłożem – oraz wielkim otworem drzwiowym z tyłu, ułatwiającym załadunek i rozładunek. W sumie kubatura przestrzeni ładunkowej wynosi 4,2 m3, czyli o około 25 procent (lub 1 m3) więcej w porównaniu z konkurencyjnymi modelami na rynku. Maksymalna ładowność NV200 to 752 kilogramy.
Wszystkie te parametry przekładają się na najbardziej praktyczne rozwiązanie skrzyni ładunkowej w tej klasie pojazdów. Długa i szeroka podłoga oznacza, że do NV200 zmieszczą się naraz aż dwie standardowe europalety z towarem. Przestronność wnętrza uzyskano stosując szereg rozwiązań, takich jak wyższa pozycja kierowcy i specjalna konstrukcja tylnego zawieszenia.
Zbiornik paliwa znajduje się pod fotelem pasażera z przodu, a wlew paliwa umieszczono w słupku B za drzwiami kierowcy. W kompaktowym tylnym zawieszeniu zastosowano pojedyncze resory piórowe, które charakteryzują się odpowiednią wytrzymałością niezbędną w pojazdach dostawczych, ale nie zmniejszają komfortu jazdy przy zachowaniu dużej szerokości przestrzeni ładunkowej. W podłodze vana zamontowano sześć zaczepów do mocowania ładunku, po trzy z każdej strony. W wersji Basic zastosowano pełną przegrodę stalową, a wersja Comfort wyposażona jest w przeszkloną przegrodę.
Kokpit NV200 jest równie przestronny. Wysoka pozycja za kierownicą w połączeniu ze zwrotnością pojazdu ułatwia poruszanie się po mieście, a ilość miejsca w kabinie na wysokości barków jest porównywalna z modelami konkurencyjnymi mimo węższego nadwozia. Obszerna przestrzeń ładunkowa to integralna cecha wnętrza, w którym wygospodarowano liczne schowki na drobiazgi i dokumenty. Nie zabrakło kieszeni w drzwiach, uchwytów na monety, karty, kubki i butelki, a także wygodnych haczyków. W ukrytej przegródce w górnej części schowka w desce rozdzielczej zmieści się aparat fotograficzny, telefon komórkowy lub ważne dokumenty.
W vanach Comfort oraz wszystkich odmianach Combi schowki znajdują się także pod fotelami, a na oparciu składanego fotela pasażera zamontowano wyprofilowany pulpit, na którym można ustawić laptop.
Panel instrumentów wykończono w kontrastujących kolorach w górnej i dolnej części. Na desce rozdzielczej dominuje system samochodowej rozrywki, pod którym znajdują się przełączniki systemu ogrzewania i wentylacji. Ukształtowana na podobieństwo joysticka dźwignia zmiany biegów jest osadzona nie w podłodze, a właśnie pośrodku dolnej części deski rozdzielczej. Przed oczami kierowcy znajduje się jeden wskaźnik – prędkościomierz – ale cyfrowe wskazania obrotomierza podawane są na wielofunkcyjnym pokładowym wyświetlaczu. Kierowca może z niego odczytać także godzinę, informacje z komputera pokładowego, przebieg dzienny i całkowity oraz zalecenia programowalnego systemu podpowiadającego odpowiedni moment na zmianę przełożenia pod kątem ekonomiki jazdy. Komputer można także zaprogramować tak, aby informował o zbliżających się przeglądach, przekroczeniu określonego limitu prędkości, a nawet o terminach zmiany opon.
W przestronnym wnętrzu NV200 Combi może wygodnie podróżować nawet 7 osób. W środkowym rzędzie znajdują się trzy miejsca siedzące, a ostatni składany rząd foteli to dwa miejsca dostępne opcjonalnie w wersji Comfort.
Środkowy rząd siedzeń jest dzielony w układzie 60/40. Siedzenia te można złożyć i schować pod przednimi fotelami, powiększając w ten sposób przestrzeń bagażową (lub ułatwiając dostęp do trzeciego rzędu foteli, o ile jest on zamontowany). Dwa fotele w ostatnim rzędzie można składać indywidualnie, odsuwając je na boki przestrzeni ładunkowej. Nie ma potrzeby demontowania żadnego z foteli w razie konieczności powiększenia przestrzeni bagażowej. Dzięki temu fotele są zawsze pod ręką i nie trzeba szukać na nie dodatkowego miejsca w garażu. Po złożeniu drugiego i trzeciego rzędu foteli pojemność przestrzeni ładunkowej siedmiomiejscowego NV200 wynosi 2,9 m3. W wersji pięciomiejscowej analogiczna wartość to 3,1 m3.
Jeżeli wszystkie siedzenia są rozłożone, za tylnym rzędem foteli zmieszczą się jeszcze dwie duże walizki. Po złożeniu ostatniego rzędu foteli do samochodu można załadować aż pięć takich walizek. Po złożeniu wszystkich foteli pasażerów pojazdem można przewozić trzy górskie rowery bez konieczności demontowania ich przednich kół.
Oparcia foteli w drugim i trzecim rzędzie można pochylać w zakresie do 45 stopni. Oparcia przednich foteli pochylają się o 68 stopni. Każdy z siedmiu foteli jest wyposażony w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa.
NV200 został zbudowany na zmodyfikowanej i rozciągniętej platformie B Sojuszu Renault-Nissan. Silnik Diesla zapewnia mu odpowiednią dynamikę i idealnie sprawdza się w warunkach miejskich. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona. Z tyłu znajdują się pojedyncze resory piórowe. Imponująca przestrzeń ładunkowa to także zasługa rozstawu osi wynoszącego 2725 milimetrów.
W konstrukcji przedniego zawieszenia wykorzystano ramę pomocniczą, na której zamontowane są kolumny i dolne wahacze. Rama pomocnicza wyposażona jest w gumowe elementy tłumiące hałas i wibracje, co poprawia zarówno kulturę pracy zawieszenia, jak i komfort jazdy. Przedni drążek stabilizujący został przymocowany bezpośrednio do kolumn zawieszenia, co skuteczniej przeciwdziała przechylaniu się nadwozia w trakcie pokonywania zakrętów. Komfort jazdy podnoszą także amortyzatory o konstrukcji tłumiącej wstrząsy spowodowane gęstymi poprzecznymi nierównościami nawierzchni.
O zastosowaniu półeliptycznych piórowych resorów w tylnym zawieszeniu zadecydowały dwa czynniki. Resory umieszczone po obu stronach tylnej osi lepiej sprawdzają się w pojazdach eksploatowanych z obciążeniem skrzyni ładunkowej, a ponadto cały zespół zawieszenia z mocno pochylonymi konwencjonalnymi amortyzatorami jest bardziej zwarty i nie wnika do wnętrza pojazdu. Ponadto takie rozwiązanie umożliwiło maksymalne obniżenie podłogi i progu załadunku. Konstrukcja z resorami piórowymi jest też prosta, wytrzymała i niedroga. Sztywność nadwozia korzystnie wpływa na komfort jazdy, właściwości jezdne i bezpieczeństwo. Podobne zadanie spełniają wzmocnione progi i słupki oraz aż pięć poprzecznych belek w konstrukcji podwozia. Zwiększoną sztywność konstrukcji uzyskano bez uszczerbku dla przestrzeni ładunkowej i przy jednoczesnym obniżeniu masy pojazdu. Konstrukcja kabiny i drzwi ze strefami kontrolowanego zgniotu tworzą klatkę bezpieczeństwa wokół kierowcy i pasażerów. Pochłaniające energię uderzenia materiały, z których wykonano zderzak, maskę silnika i przegrodę czołową wpływają na poprawę bezpieczeństwa pieszych uczestniczących w ewentualnym wypadku.
NV200 został zaprojektowany jako pojazd sprawnie poruszający się w mieście, w czym wydatnie pomaga elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, działające z większą siłą przy niewielkiej prędkości i usztywniające się w miarę przyspieszania. Parametry systemu dobrano specjalnie pod kątem europejskich upodobań. Kierownica chętniej wraca do centralnego położenia przy niskiej prędkości, co ułatwia poruszanie się po mieście oraz daje więcej przyjemności z jazdy z większą prędkością. Poczucie pewności za kierownicą wynika nie tylko ze wspomnianej zwrotności, ale także z wysokiej pozycji fotela kierowcy.
Do standardowego wyposażenia NV200 należy ABS, z którym współpracuje układ wspomagania hamowania awaryjnego i elektroniczny system rozkładu siły hamowania (EBD). Układ wspomagania hamowania awaryjnego pozwala maksymalnie wytracić prędkość w trakcie hamowania przed niespodziewaną przeszkodą nawet, jeżeli kierowca zmniejszy nacisk na pedał hamulca. EBD steruje rozkładem siły hamowania między przednimi hamulcami tarczowymi a tylnymi hamulcami bębnowymi, skracając drogę hamowania niezależnie od rozkładu obciążenia.
Elektroniczny system kontroli stabilności (ESP) stanowi część pakietu bezpieczeństwa w vanach Basic i Comfort. Czujniki zamontowane w układzie hamulcowym, układzie kierowniczym i przy kołach nieustannie monitorują parametry jazdy. Czujniki kąta obrotu kierownicy i ciśnienia w układzie hamulcowym monitorują ruch przednich kół i działanie hamulców. Czujniki obrotu pojazdu wokół osi pionowej oraz przyspieszenia bocznego wykrywają ewentualną pod- lub nadsterowność.
W razie zagrożonej stabilności ESP wysyła odpowiednie sygnały do układu hamulcowego i układu sterowania silnikiem w celu przywrócenia panowania nad pojazdem. System ten istotnie poprawia bezpieczeństwo jazdy w ekstremalnych warunkach. We wszystkich wersjach NV200 dostępny jest oszczędny i mocny silnik Diesla z turbodoładowaniem o pojemności 1,5 litra. Jednostka jest oparta na silniku K9K 1.5 dCi. Ośmiozaworowy silnik o pojemności 1461 cm3 cieszy się uznaniem ze względu na niskie zużycie paliwa, niski poziom emisji i znakomitą kulturę pracy. Silnik współpracuje z pięciobiegową skrzynią, rozwija moc 85 KM (63 kW) i maksymalny moment obrotowy 200 Nm, a także spełnia wymagania normy Europ IV. Koszty eksploatacji i obsługi należą do najniższych w tej klasie pojazdów. Okresy międzyprzeglądowe wydłużono do 20 000 i 30 000 km w przypadku silnika diesla lub 12 miesięcy.
Samochód charakteryzuje się też najniższym zużyciem paliwa w swojej klasie, wynoszącym 5,2 l/100 km (5,3 l/100 km w Combi) w cyklu mieszanym oraz emisją CO2 na poziomie 137 g/km (139 g/km w Combi). Na potwierdzenie niskiego zużycia paliwa i emisji spalin NV200 jest oznakowany emblematem Pure Drive, umieszczanym na najbardziej efektywnych modelach pojazdów marki Nissan.
Pojazdy dostawcze oferowane są zwykle tylko z podstawowym wyposażeniem. W przypadku NV200 jest inaczej, ponieważ kwestię wygody kierowcy i pasażerów potraktowano tu priorytetowo.
Wygląd kokpitu świadczy o silnych związkach z segmentem samochodów osobowych. Jak przystało na pojazd służący do przewozu zarówno sprzętu, jak i osób, w kabinie znalazło się całe mnóstwo schowków na drobiazgi. Komfort codziennej eksploatacji podnoszą przemyślane rozwiązania, takie jak uchwyty na karty pod daszkami przeciwsłonecznymi, przegródki na monety w konsoli centralnej czy wygodne haczyki. W kieszeniach na drzwiach zmieszczą się dwa atlasy z mapami w formacie A4, a w ukrytej przegródce w schowku w desce rozdzielczej można przewozić na przykład aparat fotograficzny czy telefon komórkowy. Przed oczami kierowcy znajduje się tylko jeden tradycyjny wskaźnik – prędkościomierz. Oprócz niego kierowca ma jednak do dyspozycji także jeden z najbardziej kompleksowych komputerów podróżnych. Na jego wyświetlaczu podawane są nie tylko tradycyjne dane, czyli zużycie paliwa, terminy przeglądów, przebieg itp., ale także inne zaprogramowane informacje, takie jak sugestie zmiany przełożenia. W obrębie wyświetlacza znajduje się mały ekran kamery cofania. Nissan był pionierem we wprowadzaniu kamer wspomagających parkowanie, które pojawiły się w pojazdach tej marki już 10 lat temu, a obecnie są dostępne w modelach Pathfinder, X-TRAIL, Qashqai i Murano.
Zważywszy na fakt, że kierowcy NV200 Combi większość czasu będą spędzać w mieście, gdzie jazda wymaga umiejętności manewrowania na ciasnych parkingach, kamera umieszczona w wykończeniu tylnych drzwi powinna okazać się popularnym elementem wyposażenia, ponieważ nawet minimalna szkoda parkingowa może oznaczać poważną stratę czasu i koszty dla właściciela i kierowcy. Standardowy centralny zamek sterowany pilotem podnosi wygodę korzystania z pojazdu, zwłaszcza w przypadku konieczności jego częstego zamykania i otwierania w trakcie wykonywania dostaw do wielu odbiorców.
Wyposażenie NV200 z zakresu bezpieczeństwa obejmuje poduszkę powietrzną kierowcy oraz – w ramach pakietu bezpieczeństwa – ESP, klimatyzację oraz czołową poduszkę powietrzną pasażera i boczne poduszki powietrzne. W wersjach bez poduszki powietrznej pasażera wnęka w górnej części deski rozdzielczej pełni funkcję dodatkowego schowka. Hamulce z ABS oraz układ wspomagania hamowania awaryjnego i elektroniczny układ rozdziału siły hamowania to elementy wyposażenia standardowego.
Szczególną uwagę zwrócono na komfort kierowcy i pasażerów, czego dowodem jest wydajny system ogrzewania i przewietrzania wnętrza. Klimatyzacja stanowi standardowe wyposażenie wersji Combi Comfort i VAN Comfort, natomiast w wersjach Basic może być zamontowana jako oddzielna opcja bądź w ramach pakietu Cargo. Znalezienie odpowiedniej pozycji za kierownicą ułatwia jej regulacja w pionie.
Elektrycznie sterowane szyby boczne z przodu z funkcją opuszczania i podnoszenia jednym naciśnięciem przycisku po stronie kierowcy oraz elektrycznie sterowane lusterka to standardowe elementy wyposażenia Comfort. Pozostałe opcje to miedzy innymi regulowane punkty mocujące bagaż do ścianek bocznych vana oraz dywaniki podłogowe z PCV, zabezpieczające podłogę przed uszkodzeniami (osłona podłogi występuje standardowo w wersjach Comfort). Podstawowe wersje NV200 są wyposażone w stalowe koła z czarnymi osłonami piast lub z pełnymi kołpakami. Atrakcyjne sześcioramienne felgi aluminiowe to wyposażenie opcjonalne NV200 Combi Comfort.
Samochodowy system rozrywki składa się z wyświetlacza RDS o wymiarach 2DIN ze zintegrowanym radioodtwarzaczem CD z gniazdkiem do podłączenia odtwarzacza MP3. Wszystkie wersje wyposażone są w parę 6,5-calowych głośników zamontowanych w przednich drzwiach.
Pojazd dostawczy to przede wszystkim narzędzie pracy. Musi mieć przystępną cenę, a przede wszystkim – być tani w eksploatacji. Powinien też być niezawodny, a razie uszkodzenia powinno go się dać szybko i łatwo naprawić, aby ograniczyć czas przestoju. NV200 został zaprojektowany właśnie pod kątem obniżenia kosztów eksploatacji - zarówno tej codziennej, jak i w przypadku ewentualnych przestojów.
Silnik i zespół napędowy należą do najbardziej oszczędnych w swojej klasie. Samochód zużywa minimalne ilości paliwa – także dzięki wyposażeniu go w szereg urządzeń pomagających kierowcy w oszczędnej eksploatacji. Oprócz wskaźnika zalecającego zmianę przełożenia, kierowca znajdzie na wyświetlaczu informację o średnim i chwilowym zużyciu paliwa, która skutecznie skłania do zdjęcia stopy z pedału przyspieszenia. Na obniżenie zużycia paliwa wpływa także aerodynamiczny kształt nadwozia i jego lekka konstrukcja, Nie bez znaczenia są też opony o niskich oporach toczenia. Przeglądy zaplanowano w odstępach co 20 000 dla silnika benzynowego i 30 000 km w przypadku silnika diesla, ale nie rzadziej niż co 12 miesięcy.
Łatwość naprawy powypadkowej ma dwie zalety: niższe składki ubezpieczeniowe i krótszy czas przestoju w warsztacie blacharskim. Przedni zderzak jest wykonany z materiału odpornego nawet na mocniejsze stłuczki parkingowe, a solidna belka poprzeczna chroni chłodnicę – jeden z najbardziej newralgicznych punktów przy częstych w ruchu miejskim kolizjach polegających na najechaniu na tył innego pojazdu. Boczne belki wzmacniające i belka poprzeczna z tyłu podnoszą wytrzymałość pojazdu i nie tylko chronią kierowcę i pasażerów, ale także ograniczają uszkodzenia przy drobnych kolizjach.
W celu zabezpieczenia wnętrza NV200 opracowano szereg wykonanych z wytrzymałego tworzywa sztucznego osłon nadkoli, tylnych paneli, przesuwanych drzwi bocznych, drzwi tylnych oraz antypoślizgową wykładzinę podłogi. Elementy te są zarówno wytrzymałe, jak lekkie, a także powodują minimalne zmniejszenie kubatury przestrzeni ładunkowej NV200. W przeciwieństwie do tradycyjnych, ciężkich drewnianych osłon, elementy plastikowe praktycznie nie zmniejszają ładowności pojazdu.
Dostępne są także pokrowce na fotele, chroniące tapicerkę przed zaplamieniem i drobnymi uszkodzeniami, o które nietrudno w intensywnie eksploatowanych pojazdach. Samochód można także zaopatrzyć w elementy ochraniające nadwozie, takie jak osłony narożników z przodu i z tyłu, boczne listwy ochronne, obudowę tylnych drzwi, boczne relingi, deflektory i tzw. chlapacze.
W celu zwiększenia funkcjonalności pojazdu skonstruowano stalowo-aluminiowy (2- lub 3-elementowy) zewnętrzny bagażnik o nośności 100 kilogramów. Nabywca może także zamówić hak do holowania przyczepy o masie do 1100 kilogramów.
Oferta akcesoriów z zakresu zabezpieczenia pojazdu obejmuje kraty, śruby zabezpieczające do kół i alarm. Dzięki nim cenne przedmioty pozostawione w samochodzie będą lepiej chronione bez konieczności ich codziennego wyładowywania po skończonym dniu pracy. Dostępny jest także zestaw awaryjny obejmujący kamizelkę odblaskową, kable rozruchowe i trójkąt ostrzegawczy.Funkcjonalność wnętrza można podnieść, montując innowacyjną siatkę mocującą bagaż, którą można zaczepić w pięciu różnych pozycjach za pomocą haczyków. Komfort użytkowania można zwiększyć, instalując uchwyt na telefon komórkowy w jednym z licznych uchwytów na kubki, kosze na śmieci pomagające utrzymać porządek w pojeździe oraz centralny podłokietnik z tyłu, stanowiący jednocześnie dodatkowy schowek na gry elektroniczne, odtwarzacze muzyczne lub zabawki.