...realizowanych przez firmę w ramach Zielonego Programu Nissan 2010 (NGP 2010) - średniookresowego planu działań proekologicznych, obejmującego inicjatywy służące obniżaniu emisji dwutlenku węgla na różnych polach działalności koncernu.
Nissan realizuje wizję zerowej emisji poprzez całościowe podejście do problemu oparte na dwóch filarach: ZERO EMISSION i PURE DRIVE, w ramach których konsumenci otrzymują kompleksową ofertę technologii ekologicznych. Firma ciągle opracowuje innowacje techniczne służące poprawie efektywności i obniżeniu emisji, a jej ostatecznym celem jest właśnie ZEROWA EMISJA. Nissan oferuje całą gamę technologii motoryzacyjnych, takich jak automatyczne przekładnie bezstopniowe (CVT), systemy wyłączania silnika na biegu jałowym, pojazdy z napędem hybrydowym czy ekologiczne silniki Diesla, które pozwalają na maksymalne obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2 (klasa pojazdów z silnikami 1.0-1.5, z wyłączeniem pojazdów z napędem hybrydowym wg stanu na lipiec 2010 i aktualnych badań prowadzonych przez firmę Nissan).
W Japonii pierwszy pojazd z serii PURE DRIVE - nowy March (Micra w Europie) - zostanie wprowadzony na rynek już w bieżącym miesiącu. Samochód wyposażony w system wyłączania silnika na biegu jałowym będzie zużywał 3,9 litra paliwa na 100 kilometrów, co oznacza jeden z najlepszych wyników w tej klasie. Kolejnymi pojazdami będą X-TRAIL z ekologicznym dieslem i automatyczną przekładnią oraz luksusowy sedan Fuga Hybrid (Infiniti M hybrid w USA i Europie).
Poniżej opisano szczegóły nowych rozwiązań:
1. Nowo opracowany zespół napędowy do samochodu kompaktowego Nissan March
Jednym z wielu atutów zupełnie nowego Nissana March, który pojawi się na japońskim rynku w bieżącym miesiącu jest najniższe w tej klasie zużycie paliwa na poziomie 3,9 litra na 100 kilometrów. Taki wynik został osiągnięty między innymi dzięki nowo opracowanemu zespołowi napędowemu, którego główne elementy to trzycylindrowy silnik i przekładnia bezstopniowa nowej generacji XTRONIC CVT.
Nowy trzycylindrowy silnik 1.2 HR12DE skonstruowany pod kątem obniżenia masy i zmniejszenia wymiarów w porównaniu z jednostkami montowanymi wcześniej w samochodach kompaktowych składa się z mniejszej liczby ruchomych elementów niż powszechnie stosowane silniki czterocylindrowe. Dzięki technice obróbki bloku silnika zapewniającej idealnie okrągły przekrój cylindra tarcie zmniejszyło się o 20% (w porównaniu z tradycyjnymi silnikami czterocylindrowymi). Lepsze wyważenie wału silnika przyczyniło się do obniżenia hałasu i wibracji, do poziomu porównywalnego z silnikiem czterocylindrowym.
W nowej przekładni XTRONIC CVT zastosowano jednoelementową konstrukcję z dodatkową przekładnią planetarną. Dzięki zwartej i lekkiej budowie skrzynia jest o 10% mniejsza i o 13% lżejsza od wcześniejszych przekładni CVT, a także charakteryzuje się o 30% mniejszym tarciem, co oznacza lepsze przyspieszenie, wyższą kulturę pracy i obniżenie zużycia paliwa. Współczynnik przełożenia wynoszący 7,3 (w porównaniu z 6,0 w tradycyjnej CVT) należy do najwyższych wśród automatycznych przekładni stosowanych w samochodach osobowych.
Zmodyfikowano także konstrukcję systemu wyłączania silnika na biegu jałowym, wyposażając go w funkcję wewnętrznej blokady realizowanej za pomocą dodatkowej przekładni planetarnej. Silnik można uruchomić na pochyłej drodze (pochyłość terenu do 6%) bez ryzyka stoczenia się pojazdu. Dzięki precyzyjnemu ustawieniu wału korbowego przy wyłączaniu silnika skrócono czas jego ponownego rozruchu. W codziennej eksploatacji działanie funkcji wyłączania silnika na biegu jałowym jest tak płynne, że praktycznie niezauważalne dla kierowcy.
2. X-TRAIL z ekologicznym silnikiem Diesla i automatyczną skrzynią biegów – zgodny z najbardziej rygorystycznymi normami emisji na świecie
W bieżącym miesiącu w Japonii rozpocznie się sprzedaż modelu X-TRAIL z automatyczną skrzynią biegów i ekologicznym silnikiem Diesla (M9R). Pojazd będzie spełniał nowe krajowe normy w zakresie emisji spalin, należące do najbardziej rygorystycznych na świecie.
Oprócz niezwykle precyzyjnego skonsolidowanego układu sterowania silnikiem w modelu X-TRAIL z automatyczną skrzynią biegów i ekologicznym dieslem po raz pierwszy na świecie zastosowano nowy „katalizator magazynujący i redukujący tlenki azotu (LNT)”. W katalizatorze LNT cząstki metali szlachetnych (w tym platyny) są o około 40% mniejsze i efektywniej rozłożone. Tak rozwiązano znany z konwencjonalnych katalizatorów problem stopniowego pogarszania się ich skuteczności wskutek agregacji cząstek metali szlachetnych i zmniejszającej się czynnej powierzchni. Innowacja pozwoliła także na zmniejszenie ilości metali szlachetnych w katalizatorze i poprawę stabilności parametrów pod względem kontroli emisji. Dzięki temu w samochodach można będzie montować ekologiczne silniki Diesla spełniające nowe normy emisji spalin dotyczące samochodów wyposażonych w przekładnie automatyczne. Katalizator będzie produkowany w fabryce Nissana w Jokohamie.
3. Wysokowydajny układ hybrydowy
Nissan opracował nowy unikatowy i prawdopodobnie najefektywniejszy równoległy w pełni hybrydowy układ z jednym silnikiem elektrycznym i dwoma sprzęgłami. W układzie zastosowano elektronicznie sterowane sprzęgło umieszczone między silnikiem spalinowym, silnikiem elektrycznymi i kołami napędzanymi.
Układ hybrydowy umożliwia wyeliminowanie tarcia poprzez całkowite odłączenie silnika spalinowego od układu w trakcie jazdy na silniku elektrycznym lub hamowania. Wysoka efektywność energetyczna układu wynika z faktu, że akumulator jest ładowany w trakcie pracy silnika spalinowego, a także w trakcie hamowania z odzyskiem energii ruchu obrotowego kół. Po załączeniu sprzęgła silnik spalinowy, silnik elektryczny i koła zostają bezpośrednio połączone, dzięki czemu układ gwarantuje elastyczność i przyspieszenie pozwalające na sportową jazdę. Precyzyjne sterowanie silnikiem spalinowym umożliwia jego częstsze wyłączanie. W trakcie testów w warunkach miejskich silnik spalinowy pozostawał wyłączony przez prawie 50% czasu jazdy.
Silnik elektryczny jest zasilany akumulatorem litowo-jonowym o konstrukcji laminowanej - takiej samej, jak w elektrycznym Nissanie LEAF. Mocne akumulatory litowo-jonowe zapewniają elastyczność i liniową charakterystykę przyspieszenia przy zużyciu paliwa porównywalnym z samochodami kompaktowymi. Dostawcą akumulatorów jest Automotive Energy Supply Corporation (AESC) – przedsiębiorstwo założone przez firmy Nissan i NEC Corp. z Japonii.
Układ hybrydowy będzie dostępny w modelu Infiniti M pod koniec 2010 roku.
4. Pierwszy na świecie produkowany masowo silnik o pojemności 1.5 litra z podwójnymi wtryskiwaczami
Kolejnym zaawansowanym rozwiązaniem przyczyniającym się do obniżenia zużycia paliwa, jakie Nissan wprowadzi na rynek w roku obrachunkowym 2010 jest nowy silnik 1.5 (HR15DE). Jest to pierwsza masowo produkowana jednostka o pojemności 1.5 litra wyposażona w podwójne wtryskiwacze (2 kompaktowe wtryskiwacze na każdy cylinder).
Podwójne wtryskiwacze stabilizują proces spalania dzięki zmniejszeniu rozmiaru rozpylanych cząstek o około 60%. Poprawę sprawności cieplnej oraz zmniejszenie oporów w układzie dolotowym uzyskano łącząc sterowanie wtryskiwaczami z układem bezstopniowej zmiany faz rozrządu (CVTC), który w sposób ciągły zmienia czas otwarcia i zamknięcia zaworów dolotowych i wydechowych. W rezultacie zużycie paliwa jest o około 4% niższe w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami Nissana montowanymi w samochodach tej samej klasy. Ponadto bardziej efektywne spalanie pozwala ograniczyć obecność węglowodorów w spalinach oraz zmniejszyć zapotrzebowanie na metale szlachetne w procesie oczyszczania spalin. Silnik jest montowany w modelu Nissan JUKE oferowanym w Japonii od czerwca 2010 roku.
5. Nowo opracowany silnik benzynowy 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem
Realizując koncepcję downsizingu Nissan opracował nowy czterocylindrowy silnik 1.6 (MR16DDT) z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Połączenie turbosprężarki z silnikiem o mniejszej pojemności pozwala uzyskać wysoką moc przy niższym zużyciu paliwa. W silniku zastosowano również układ bezstopniowej zmiany faz rozrządu (CVTC) sterujący pracą zaworów dolotowych i wydechowych i bezwodorową powłokę DLC (Diamond Like Carbon), a także inne nowe elementy, takie jak sprężyny zaworów o obniżonym tarciu.
Silnik MR16DDT rozwija moc porównywalną z silnikiem o pojemności 2.5 litra przy zużyciu paliwa na poziomie silnika o pojemności 1.8 litra. Nowy silnik będzie montowany w Nissanie JUKE w drugiej połowie roku obrachunkowego 2010.