40 lat temu na europejskie drogi z rykiem silnika wjechał Datsun 240Z. Wtedy narodziła się legenda. Dzisiaj to samo DNA można odnaleźć we wzbudzającym pożądanie Nissanie 370Z GT Edition - samochodzie sportowym, dzięki któremu motoryzacja wciąż może sprawiać frajdę. - Andy Palmer, Starszy Wiceprezes, Nissan Motor Co., Ltd.
Zanim przed ponad 40 laty pojawił się Datsun 240Z samochody sportowe powstawały wyłącznie w Europie i Ameryce. Do tego czasu japoński przemysł motoryzacyjny nawet nie rozważał tak śmiałych projektów. Ale klasyczna „zetka" z tylnym napędem udowodniła, że Nissan szybko się uczy i błyskawicznie stała się obiektem marzeń entuzjastów samochodów sportowych z całego świata.
Duch pionierskiej „zetki" teraz wcielił się w najnowszego Nissana 370Z. Podobnie jak 240Z, także 370 wprowadzony na rynek w 2009 roku jest napędzany sześciocylindrowym silnikiem i zapewnia maksimum emocji dzięki imponującym osiągom i tylnemu napędowi. Nazwa modelu w dalszym ciągu informuje o pojemności silnika: pierwsza „zetka" miała silnik o pojemności 2,4 litra, a 370 jest napędzany jednostką V6 o pojemności 3,7 litra.
Czasy się zmieniają. 240Z dysponował mocą 150 KM, natomiast 370Z ma nie tylko ponad dwa razy więcej koni mechanicznych pod maską, ale także dzięki 40-letniemu postępowi w budowie podwozi zapewnia komfort jazdy, precyzję prowadzenia i poziom bezpieczeństwa, o którym kierowca klasycznego pierwowzoru nawet nie marzył.
Ale to nie wszystko. Najnowszy 370Z GT Edition oferuje jeszcze więcej... ale za mniej. 19-calowe felgi z kutego aluminium zastąpiły koła 18-calowe. Nadwozie w specjalnym kolorze zdobią unikatowe pasy GT. Mimo to GT Edition kosztuje mniej niż standardowa wersja.
370 GT Edition to ukłon w stronę lat 70. XX wieku i czasów, w których powstała oryginalna „zetka". Podkreślają to charakterystyczne boczne pasy na nadwoziu.
Szare pasy „GT" biegnące wzdłuż boków auta kontrastują z każdym z trzech wyrazistych kolorów nadwozia - metaliczną czernią, perłową bielą i zarezerwowanym wyłącznie dla GT Edition lakierem „Black Rose". Uzupełnieniem nadwozia są standardowe 19-calowe obręcze kół RAYS z kutego aluminium w dynamicznym antracytowym kolorze.
W GT Edition wprowadzono szereg istotnych modyfikacji zawieszenia i wyposażenia, które trafiły także do standardowego Coupe. Zmiany zostały opracowane przez inżynierów z Europejskiego Centrum Technicznego Nissana (NTCE) pod kątem wyższych średnich prędkości rozwijanych na starym kontynencie. Najważniejsza modyfikacja dotyczy charakterystyki amortyzatorów, które zapewniają idealną równowagę między komfortem a precyzją prowadzenia w czasie jazdy z dużą prędkością.
W wyposażeniu znalazła się także kamera cofania zintegrowana z opcjonalnym systemem nawigacji satelitarnej Nissan Premium Connect, a także standardowy system monitorowania ciśnienia w ogumieniu. Zaawansowana opcjonalna siedmiobiegowa skrzynia automatyczna może działać w trybie jazdy po śniegu, w którym samochód rusza z drugiego biegu, a obroty silnika są kontrolowane tak, aby nie doszło do zerwania przyczepności kół. Komfort jazdy podnosi zmodyfikowana izolacja dźwiękowa płyty podłogowej ograniczająca dopływ hałasu z nawierzchni.
Nie zmieniony pozostał wyjątkowy silnik V6 o pojemności 3,7 litra. Wywodzący się z jednostki napędzającej model 350Z, wykonany w całości z aluminium 24-zaworowy silnik rozwija większą moc i moment obrotowy, a przy tym jest bardziej elastyczny, ma większą kulturę pracy i zużywa mniej paliwa.
Wprowadzenie systemu bezstopniowej regulacji faz rozrządu VVEL (Variable Valve Event and Lift) przyczyniło się do poprawy osiągów. Silnik rozwija moc 328 KM i maksymalny moment obrotowy 363 Nm. Silnik może współpracować z sześciobiegową skrzynią manualną o krótkich sportowych przełożeniach lub z siedmiobiegową skrzynią automatyczną.
Skrzynia manualna jest wyposażona w opracowany przez Nissana system Synchro Rev Control. System włączający się w trybie S steruje prędkością obrotową silnika w trakcie zmiany biegów w sposób przypominający technikę jazdy z jednoczesnym naciskaniem pedału przyspieszenia i hamulca.
Czujniki umieszczone w sprzęgle oraz dźwigni zmiany biegów monitorują działania kierowcy. Na podstawie sygnału z czujników system dodaje gazu przy redukcji lub utrzymuje stałą prędkość obrotową przy włączaniu wyższego biegu. System aktywuje się w chwili wykrycia ruchu pedału sprzęgła i wykonuje odpowiednią operację w chwili przesuwania dźwigni zmiany biegów. Na podstawie informacji ze wspomnianych czujników oraz prędkości pojazdu SRC „wie", kiedy kierowca zwalnia przed zakrętem lub zamierza włączyć wyższy bieg.
Downshift Rev Matching to funkcja skrzyni automatycznej, wyposażonej także w układ Adaptive Shift Control „uczący się" stylu jazdy kierowcy i dostosowujący do niego sposób zmiany przełożeń.
Podwozie 370Z to marzenie entuzjastów sportowej jazdy: zawieszenie przednie z podwójnymi wahaczami i wielodrążkowe zawieszenie tylnych kół pozwala maksymalnie wykorzystać zalety tylnonapędowej platformy FM (Front Midships) Nissana.
Dzięki skróconemu rozstawowi osi, poszerzonemu rozstawowi kół i usztywnionej konstrukcji w porównaniu z poprzednikiem 370Z doskonale radzi sobie zarówno na torze, jak i na szosie. Innowacyjny program GT Academy pozwala zmienić ekspertów od gry w Gran Turismo na PlayStation PS3 w wytrawnych kierowców ścigających się prawdziwymi samochodami. To już trzeci sezon, po którym zwycięzcy będą mieli okazję wystartować za kierownicą 370Z przygotowanego do wyścigu GT4.
To zupełnie realna szansa. W lipcu ubiegłego roku, tuż przed wyczerpującym 24-godzinnym wyścigiem Spa 2010 pierwszy mistrz GT Academy Lucas Ordoñez powiedział: „Trzy lata temu ścigałem się w domu na PlayStation. Teraz dzięki PlayStation i Nissan mogę uczestniczyć w prawdziwym wyścigu. 24-godzinny wyścig Spa ma wspaniałą historię, dlatego możliwość wystartowania w nim dzięki Nissanowi i PlayStation jest niesamowitym przeżyciem.
370Z to kultowy samochód sportowy, a GT Edition jest szczególną atrakcją dla entuzjastów z całego świata - powiedział Pierre Loing, Wiceprezes ds. Planowania Produktów w Nissan International SA. Połączenie znakomitych osiągów i dynamicznej sylwetki w tej wyjątkowej wersji 370Z to godny hołd dla tradycji zapoczątkowanej przez jej słynnego poprzednika.