Zgodnie z napisem umieszczonym z tyłu auta, tuż pod potężnym i regulowanym spojlerem, to nadal jest Nissan LEAF. Zespół napędowy o zerowej emisji, zasilany zaawansowanym akumulatorem litowo-jonowym, jest taki sam, jak w seryjnej wersji pierwszego na świecie pojazdu elektrycznego przeznaczonego na masowy rynek i oferowanego w przystępnej cenie. Mimo braku tylnej pary drzwi, tylnej kanapy, bagażnika, systemu audio, nawigacji, wykładziny podłogi i wszelkich innych udogodnień, rodzinne pokrewieństwo z seryjną wersją jest wyraźnie widoczne.
Podobieństwo Nissana LEAF i Nissana LEAF NISMO RC okazuje się jednak w dużej mierze pozorne. Zgodnie z emblematem „RC" (Racing Competition) nowy elektryczny pojazd, którego światowy debiut miał miejsce na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym Nowy Jork 2011, został skonstruowany specjalnie w celu nadania nowego znaczenia koncepcji „ekologicznych wyścigów".
Nissan, który już jest światowym liderem w produkcji pojazdów o zerowej emisji i pod koniec 2010 roku zaoferował osobową wersję modelu LEAF klientom w Stanach Zjednoczonych, Europie i Japonii, zainteresował się teraz sportem samochodowym, chcąc zwrócić uwagę na wciąż jeszcze niewykorzystany potencjał pojazdów elektrycznych.
Nissan LEAF NISMO RC, będący wspólnym dziełem NISMO, czyli działu sportu samochodowego Nissana, oraz inżynierów odpowiedzialnych za sukcesy firmowych zespołów wyścigowych Super GT i FIA GT1, posłuży za ruchome laboratorium przyspieszonego rozwoju pojazdów elektrycznych i systemów aerodynamicznych oraz platformę przygotowań do nowej serii ekologicznych wyścigów samochodowych. - powiedział prezes Nissan Americas Carlos Tavares na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Nowym Jorku.
Nowy elektryczny samochód wyścigowy będzie prezentowany przy okazji szeregu imprez samochodowych w 2011 roku. Firma pracuje też nad pionierską koncepcją serii wyścigów samochodów elektrycznych, które można by zorganizować w przyszłości.
Poważny samochód wyścigowy
Nissan LEAF NISMO RC został zaprojektowany jako prawdziwy samochód wyścigowy, począwszy od nadwozia samonośnego wykonanego w całości z włókna węglowego. Trzyczęściowe nadwozie składa się ze zdejmowanych sekcji przodu i tyłu, zamontowanych na stałe okien, diodowych reflektorów i tylnych świateł oraz tylnego spojlera, którego ustawienie reguluje kierowca. Przyjmując za podstawę charakterystyczną sylwetkę nadwozia seryjnego Nissana LEAF, Globalne Centrum Projektowe Nissana z Japonii opracowało dwudrzwiową wersję wyścigową. Dopełnieniem nadwozia jest 4-warstwowy biały perłowy lakier z niebieską grafiką NISMO/Zero Emission.
Pod względem wymiarów nadwozie wersji wyścigowej ma o niespełna 10 cm mniejszy rozstaw osi oraz jest o 2 cm dłuższe o 17 cm szersze. Najbardziej zmieniła się wysokość - NISMO RC jest o 35 cm niższy od seryjnego Nissana LEAF. Prześwit zmniejszono do 6,1 cm w porównaniu z 16 cm w wersji standardowej. 938 kg masy oznacza, że wyścigowy LEAF jest o około 40 procent lżejszy od „cywilnego" odpowiednika.
Układ podzespołów w NISMO RC także istotnie różni się w porównaniu z seryjnym sedanem. Akumulator, silnik elektryczny i inwertor umieszczono w pozycji centralnej (mid-ship), zaś napęd przekazywany jest na tylną oś - podczas gry seryjny LEAF ma napęd przedni. W NISMO RC zastosowano zawieszenie z podwójnymi wahaczami z przodu i z tyłu, a kierowca może regulować rozkład siły hamowania. Samochód porusza się na 6-ramiennych 18-calowych obręczach wyposażonych w wyścigowe ogumienie P225/40R18 Bridgestone.
Podobnie jak standardowy LEAF również NISMO RC jest wyposażony w akumulator litowo-jonowy zbudowany z 48 kompaktowych modułów. Akumulator jest źródłem energii dla zasilanego prądem zmiennym synchronicznego silnika elektrycznego o mocy 80 kW (107 KM), rozwijającego maksymalny moment obrotowy 280 Nm.
Port szybkiego ładowania umieszczony w tylnej pokrywie nadwozia umożliwia naładowanie akumulatora w 80 procentach w ciągu 30 minut. W przeciwieństwie do innych samochodów wykorzystywanych w sporcie NISMO RC nie ma rury wydechowej, z której wydobywałby się dwutlenek węgla i inne gazy cieplarniane lub hałas.
Wstępne testy wykazały, że NISMO RC rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,85 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 150 km/h. Naładowany akumulator wystarcza na około 20 minut jazdy w warunkach wyścigowych.
Niektórzy uważają, że pojazdy elektryczne są nudne, zwłaszcza dla entuzjastów motoryzacji. Nie dotyczy to z pewnością ani produkcyjnego Nissana LEAF, ani tym bardziej jego elektryzującej w dosłownym tego znaczeniu wersji NISMO RC. - dodał Tavares. Właściciele Nissanów LEAF w pełni akceptują tę nową technologię zerowej emisji. Uważamy, że na podobną akceptację można liczyć w świecie sportu samochodowego, gdzie Nissan już zapewnił sobie pole position.