W związku z minioną niedawno pięćdziesiątą rocznicą wprowadzenia do produkcji przez Nissana samochodów terenowych przedstawiamy krótką ich historię ...
W roku 1935 w Japonii powstał pierwszy terenowy Datsun pick-up, który był protoplastą modelu produkowanego po dziś dzień. Tuż po II wojnie światowej firma Datsun (dzisiejszy Nissan) na zlecenie rządowe wyprodukowała pierwszy w swej historii model napędzany na wszystkie, cztery koła. Był to pojazd typowo wojskowy, którego projekt po pewnym czasie przekazany został amerykańskiemu Willysowi.
W roku 1951 zaprezentowany został protoplasta produkowanego do dziś modelu Patrol. Samochód ten stylistycznie przypominał oczywiście amerykańskiego Jeepa (wzorowali się na nim wszyscy producenci aut terenowych). Źródłem jego napędu był sześciocylindrowy silnik o pojemności skokowej 3600 cm³. Zastosowano w nim ustawione szeregowo po bokach zawory i trzybiegową skrzynię. Jednostka ta uzyskiwała moc maksymalną 85 koni mechanicznych przy 3600 obr/min i moment obrotowy o wartości aż 235 Nm przy 1600 obr/min. Osiągi te znacznie przewyższały amerykańską konstrukcję, która mogła się poszczycić zaledwie 60-koniami przy 4-tysiącach i momentem 144 Nm przy 2-tysiącach brotów.
Po raz pierwszy nazwa Patrol została oficjalnie użyta dopiero w roku 1960. Na rok 1953 przypadł początek eksportu Patrola. Pierwsze modele (sześć sztuk) wysłane zostały do Argentyny.
Bardzo popularny obecnie model Station Wagon swoją premierę miał w 1958 roku. Dysponował on trzema rzędami siedzeń, na których w układzie 2-3-3 podróżować mogło aż osiem osób. Umieszczenie w tylnej części sześciu pasażerów możliwe było dzięki zastosowaniu dwóch ławek ustawionych wzdłuż kierunku jazdy. Pod maską największej odmiany Patrola montowany był mocniejszy silnik (125 KM przy 3400 obr/min).
W 1968 wprowadzono krótką wersję Hardtop oraz odmianę Pick-up, którymi podróżować mogły dwie osoby. Zmodernizowano również wersję Station Wagon. Prezentacja nowego modelu (seria 160) przypadła na rok 1981. Wtedy to właśnie na rynku niemieckim Patrol stał się bardzo silnym konkurentem dla takich aut, jak: Toyota Land Cruiser, Mercedes G, czy Land Rover.
Po bardzo długiej przerwie, w roku 1982 Japończycy powrócili do koncepcji terenowego Pick-upa. Pod nazwą Datsun rozpoczęła się sprzedaż tych samochodów w Europie.
Kolejnym ważnym wydarzeniem w historii Nissana był przeprowadzony w 1984 roku face-lifting Patrola, którego najbardziej dostrzegalnym elementem była nowa atrapa chłodnicy z pokaźnym logo Nissana. Tym samym samochód ten przestał występować jako Datsun.
W związku z wprowadzonymi przez Wspólnotę Europejską ograniczeniami eksportowymi produkcja Patrola przeniesiona zostaje w 1985 r. z Japonii do Hiszpanii (Barcelona). W 1986 Japończycy stworzyli zupełnie nową generację pick-up'ów z możliwością dołączenia napędu na cztery koła. W 1987 r na salonie w Genewie po raz pierwszy przedstawiono model Terrano. Pojazd ten wyposażono w indywidualne zawieszenie kół z przodu i tylną sztywną oś ze sprężynami śrubowymi i teleskopowymi amortyzatorami. Samochód napędzał 2,4-litrowy, benzynowy, czterocylindrowy silnik o mocy 76 kW (103 KM) przy 4800 obr/min. W 1988 roku zaprezentowany został model Patrol GR, natomiast w 1989 ruszyła produkcja serii 260.
Na rok 1990 przypadła premiera pięciodrzwiowej wersji Terrano. W roku 1992 Nissan uzupełnia ofertę o model Pick up z podwójną kabiną i czterema drzwiami, która pomieścić może do pięciu osób. W sierpniu 1993 r. wprowadzono trzydrzwiowego Terrano II. W październiku tego samego roku powstała wersja pięciodrzwiowa z trzecim, składanym rzędem siedzeń.
W 1996 r. Terrano II przeszedł pierwszą poważną modernizację, której efektem jest zmieniony przód z okrągłymi reflektorami głównymi i zintegrowanymi światłami przeciwmgielnymi.
Na wystawie we Frankfurcie w 1999 debiutuje trzecia generacja Terrano. Cechuje ją zapożyczona od Patrola część przednia i kanciaste reflektory. Obecnie klienci pragnący kupić Nissana Pick up'a mogą wybierać między trzema wersjami karoserii i napędu, napędem na jedną oś z pojedynczą kabiną i możliwością dołączenia napędu na cztery koła we wszystkich wersjach.
Największą nowością Nissana w segmencie aut terenowych jest pokazany na paryskim salonie w 2000 r. Nissan X-Trail. Jest to niezwykle nowoczesny samochód ze zmiennym systemem napędu na cztery koła, który ma zapewnić przyczepność i pełna kontrolę nawet na śliskim podłożu. Auto reaguje natychmiast na polecenie przyspieszenia poprzez elektroniczny pedał gazu i unika dzięki temu utraty trakcji.