Nissan Micra DIG-S

Nissan Micra DIG-S01.07.2011
Micra DIG-S to najnowszy model skonstruowany zgodnie z koncepcją PURE DRIVE firmy Nissan. Od 2011 roku każdy nowy Nissan, który emituje CO2 w ilości poniżej 130 g/km jest oznaczany emblematem PURE DRIVE...

..jednak najnowsza Micra DIG-S wyznacza pod tym względem zupełnie nowy standard. Emisja CO2 na poziomie zaledwie 95 g/km oznacza, że ten samochód jest napędzany jednym z najbardziej ekologicznych silników benzynowych na świecie.

Model produkowany w pięciu fabrykach na całym świecie będzie sprzedawany w aż 160 krajach. Atrakcyjność Micry wynika z połączenia niskich kosztów eksploatacji z bardzo dobrymi osiągami, innowacyjnymi rozwiązaniami i dużą przyjemnością z jazdy.

Micra DIG-S, zaprojektowana jako typowy samochód miejski z kompaktowym nadwoziem, małym promieniem zawracania i doskonałą widocznością we wszystkich kierunkach, jest standardowo wyposażona w innowacyjne technologie, takie jak system Stop/Start czy Nissan Connect ze zintegrowanym 5-calowym kolorowym ekranem systemu nawigacji. Zgodnie z tradycją modelu, Micra DIG-S jest też przyjazna dla użytkownika i łatwo się prowadzi.

Nissan Micra DIG-S 1 Chociaż naturalnym środowiskiem tego pojazdu jest miasto, to Micra DIG-S doskonale radzi sobie także w dłuższych trasach dzięki dynamice silnika 1.2 o imponujących jak na tę pojemność parametrach. Ale to właśnie jest klucz do sukcesu tego samochodu. Zaawansowany technicznie silnik benzynowy z doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa rozwija moc na poziomie półtoralitrowej jednostki, będąc przy tym oszczędnym jak silnik jednolitrowy. Zmierzone urzędowo zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 4,1 l/100 km - to wspaniały wynik w dobie ciągle rosnących cen benzyny. Takiego połączenia osiągów, niskiego zużycia paliwa i ultra niskiej emisji spalin nie oferuje żaden inny model.

Silnik DIG-S
Kompaktowy trzycylindrowy silnik DIG-S o wewnętrznym oznaczeniu HR12DDR wywodzi się ze słynnej rodziny czterocylindrowych jednostek HD16 montowanych w takich modelach jak Note, Juke czy Qashqai. Ta wydajna 12-zaworowa jednostka ma pojemność 1198 cm3.

Najważniejsze rozwiązania techniczne zastosowane w silniku to bezpośredni wtrysk benzyny i doładowanie (Direct Injection Gasoline-Supercharger). Dodatkowa ilość powietrza tłoczona przez sprężarkę powoduje wzrost wydajności i mocy silnika, który mimo pojemności zaledwie 1.2 litra rozwija moc 98 KM, czyli tyle, ile wolnossący silnik 1.5... zużywając jednak paliwo w ilościach porównywalnych z apetytem jednostki jednolitrowej. W ten sposób za jednym zamachem uzyskano potrójny efekt: moc, wydajność i przyjemność z jazdy. Mały silnik DIG-S wyróżnia się ekonomiką na poziomie diesla oraz niską emisją spalin, a jednocześnie dynamiką i osiągami jednostki benzynowej.

Dzięki przemyślanym rozwiązaniom konstrukcyjnym wyeliminowano klasyczną wadę silników trzycylindrowych, jaką był brak wyważenia. Wibracje na biegu jałowym zlikwidowano poprzez zastosowanie przeciwwagi na kole pasowym kompensującej pionowe wibracje spowodowane ruchem tłoka. W rezultacie poziom hałasu, wibracji i kultura pracy są porównywalne z silnikiem czterocylindrowym.

Zalety trzycylindrowego silnika to także mniejsze wymiary, mniej ruchomych części i mniejsze tarcie wewnętrzne, czyli lepsza sprawność cieplna. Zmniejszenie tarcia uzyskano między innymi poprzez wypolerowanie wałków rozrządu z nanotechnologiczną precyzją oraz zastosowanie pierścieni tłokowych i dźwigienek zaworów pokrytych bezwodorową powłoką węglową o twardości diamentu (DLC), a także pompy oleju o zmiennej pojemności i oleju silnikowego o niskiej lepkości.

Nissan Micra DIG-S 2Wszystkie te zabiegi przyczyniły się do zmniejszenia tarcia nawet o 30 procent w porównaniu z konwencjonalnym silnikiem czterocylindrowym zapewniającym podobne osiągi.

Pozostałe rozwiązania służące maksymalizacji efektywności spalania paliwa to układ zmiennych faz rozrządu (VTC) z trybem pracy ekologicznej, układ recyrkulacji spalin, pompy oleju o obniżonym tarciu, tłoki o wydłużonym skoku oraz wysoki współczynnik sprężania.

Kolejnym ważnym elementem podnoszącym wydajność silnika jest spalanie w cyklu Millera, które wraz z wysoko wydajną sprężarką i zaawansowanym systemem Start/Stop zapewnia bardzo dobre osiągi przy niskim zużyciu paliwa i emisji spalin. Dzięki opóźnieniu zamknięcia zaworów dolotowych suw pracy w cyklu Millera jest wzmocniony suwem sprężania, co oznacza, że energia termiczna paliwa jest zamieniana na energię kinetyczną dużo efektywniej niż w tradycyjnym cyklu czterosuwowym przy jednoczesnym zmniejszeniu strat na tłoczeniu spowodowanych podciśnieniem w kolektorze dolotowym.

Mocno sprężona i rozgrzana do wysokiej temperatury mieszanka paliwowo-powietrzna jest schładzana przez wtrysk rozpylonego paliwa bezpośrednio do cylindra, a temperatura w komorze spalania zostaje obniżona dzięki zastosowaniu kanału schładzającego tłok i zaworom wydechowym wypełnionym sodem w celu kontrolowania detonacji. Powyższe rozwiązania umożliwiły osiągnięcie współczynnika sprężania wynoszącego 13:1 przy poprawie efektywności spalania bez tradycyjnych problemów związanych z wysokim stopniem sprężania.

Sprężarka jest wyposażona w automatyczne sprzęgiełko, dzięki czemu niskie spalanie można połączyć z dobrymi osiągami poprzez automatyczne odłączanie sprężarki przy niskiej prędkości obrotowej w czasie jazdy z niewielką prędkością - na przykład w ruchu miejskim.

Bezpośredni wtrysk ma szereg zalet w porównaniu z wielopunktowym wtryskiem stosowanym zwykle w silnikach benzynowych. W tradycyjnym silniku w miarę wzrostu prędkości obrotowej czasy otwarcia i zamknięcia zaworów są coraz krótsze, co oznacza coraz mniej czasu na podanie paliwa. W silniku DIG-S ten problem nie istnieje, ponieważ wysokociśnieniowy wtryskiwacz jest umieszczony w komorze spalania, a bezpośrednie podawanie paliwa zapewnia znacznie lepszą kontrolę nad samym procesem spalania. To przekłada się na niższe zużycie paliwa oraz większą moc i wyższy moment obrotowy przy skuteczniejszej kontroli emisji spalin.

Nissan Micra DIG-S 3 Konstruktorzy Nissana zoptymalizowali także inne podzespoły samochodu, takie jak alternator. W tradycyjnym samochodzie akumulator jest doładowywany przez alternator napędzany cały czas paskiem napędu osprzętu silnika. Taki proces wytwarzania energii elektrycznej wymaga zużywania paliwa. Alternator z układem regeneracyjnym to urządzenie wyposażone w elektroniczny sterownik, który ogranicza ładowanie akumulatora w czasie, kiedy silnik nie jest do tego potrzebny - na przykład przy hamowaniu. Alternator przestaje ładować akumulator kiedy pojazd porusza się ze stałą prędkością lub przyspiesza. Zapotrzebowanie na prąd elektryczny jest jednak stale monitorowane i system rozpoczyna ładowanie automatycznie, utrzymując stały poziom naładowania akumulatora.

Efektem tych wszystkich rozwiązań jest najmocniejszy silnik w tej klasie jednostek napędowych, zapewniający osiągi porównywalne z wolnossącym silnikiem 1.5 przy zużyciu paliwa na poziomie silnika o pojemności 1 litra. Sama jednostka jest przy tym mniejsza i lżejsza w porównaniu z silnikiem czterocylindrowym o podobnej pojemności. Nowy silnik DIG‑S Nissana spełnia wymagania normy Euro 5.

Silnik rozwija moc 72kW (98KM) przy 5600 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 142Nm przy 4400obr./min. Maksymalna prędkość samochodu wynosi 180km/h (178km/h z przekładnią CVT); przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,3 sekundy W cyklu mieszanym samochód zużywa 4,1 litra paliwa na 100 kilometrów (CVT: 5,0 l/100 km) przy emisji CO2 wynoszącej 95 g/km w wersji z przekładnią manualną i 115 g/km w wersji z przekładnią CVT. Powyższy wyjątkowy wynik emisji CO2 podano dla wersji podstawowej Visia, która ze względu na nieco uboższe wyposażenie waży mniej niż popularna wersja Acenta i najbogatsza wersja Tekna. Jednak dzięki silnikowi DIG‑S oraz innym rozwiązaniom składającym się koncepcję PURE DRIVE wszystkie trzy wersje nowej Micry z manualnymi skrzyniami biegów emitują mniej niż 100 gramów CO2 na kilometr.

Skrzynie biegów
Standardowo samochód jest oferowany z precyzyjną pięciobiegową przekładnią manualną przekazującą napęd na koła przednie. Nowoczesna automatyczna przekładnia bezstopniowa jest dostępna za dopłatą. W tej zupełnie nowej konstrukcji wykorzystano szereg zaawansowanych rozwiązań. To pierwsza na świecie skrzynia CVT z dodatkową przekładnią planetarną, zapewniającą wyjątkową płynność działania.

Nissan Micra DIG-S 4Nowa skrzynia ma najwyższy na świecie współczynnik przełożenia (7,3:1) który zapewnia bardzo dobrą elastyczność przy niskiej prędkości, a jednocześnie niskie spalanie przy szybkiej jeździe. Dodatkowa przekładnia planetarna pozwoliła na zastosowanie mniejszych kół pasowych, co oznacza zwiększenie dystansu między nimi a powierzchnią oleju w przekładni. Dzięki temu ograniczono mieszanie oleju przez poruszające się elementy i wynikające z tego dodatkowe tarcie.

Mniejsze komponenty, w tym ultra płaski przetwornik momentu napędowego, zaowocowały zmniejszeniem wymiarów skrzyni o 10 procent i wagi o 13 procent w porównaniu z poprzednią generacją tego podzespołu.

Wyposażenie i wersje
Bogate standardowe wyposażenie Micry DIG-S obejmuje szereg innowacyjnych rozwiązań ułatwiających jazdę miejską typowemu europejskiemu użytkownikowi tego samochodu. Z zewnątrz poszczególne wersje różnią się tylko minimalnie: Visia ma 14-calowe stalowe obręcze kół oraz czarne klamki i lusterka. Acenta ma stalowe obręcze o średnicy 15 cali, czarny słupek B, klamki i lusterka w kolorze nadwozia oraz chromowaną listwę na grillu. Wersję Tekna można rozpoznać po chromowanej obwódce dolnej części atrapy, lampach przeciwmgielnych i 15-calowych aluminiowych kołach.

Wszystkie Micry są kompleksowo wyposażone od strony bezpieczeństwa czynnego i biernego, a ESP należy do standardu bez względu na wersję, podobnie jak dwie poduszki czołowe, poduszki boczne, poduszki kurtynowe, zagłówki na tylnych fotelach i ABS oraz układ automatycznie blokujący drzwi po przekroczeniu określonej prędkości.

Standardem jest wreszcie wspomaganie kierownicy, pionowa regulacja kolumny kierownicy, centralny zamek ze zdalnym sterowaniem, komputer pokładowy oraz elektrycznie sterowane szyby boczne z przodu.

Acenta, która prawdopodobnie będzie cieszyć się największą popularnością, jest wyposażona w przedni podłokietnik i regulację wysokości fotela kierowcy. Kierownica i rękojeść dźwigni zmiany biegów są pokryte skórą, a bardziej rozbudowany pokładowy system rozrywki obejmuje odtwarzacz CD z gniazdem Aux-in i czterema głośnikami.

Nissan Micra DIG-S 5Moduł Bluetooth umożliwia bezprzewodowe podłączenie telefonu komórkowego. Praktycznym rozwiązaniem jest między innymi uchwyt na torbę w fotelu pasażera z przodu, który zapobiega stoczeniu się w czasie jazdy położonych tam przedmiotów.

W wersji Tekna pojawia się w pełni zintegrowany system rozrywkowo-informacyjny Nissan Connect. W skład systemu wchodzi nawigacja satelitarna z pięciocalowym kolorowym ekranem dotykowym, moduł Bluetooth do podłączenia telefonu oraz gniazda Aux-in i USB umożliwiające podłączenie zewnętrznego odtwarzacza muzycznego, a także sześć głośników.

System nawigacji wyświetla pełne mapy ulic zamiast prostych wskazówek sygnalizujących tylko następny zakręt stosowanych w tańszych nawigacjach. System można zaprogramować w 9 językach, w tym rosyjskim. Mapy, które można aktualizować przez kartę SD, obejmują obszar Europy Zachodniej, Wschodniej i Rosji.

Dzięki zintegrowaniu informacji z czujników satelitarnych z danymi o prędkości pojazdu system nie traci orientacji nawet przy czasowym zaniku sygnału w tunelu lub gęstej i wysokiej zabudowie.

System komunikatów o ruchu drogowym TMC (Traffic Message Channel) wykorzystuje drugi tuner radiowy do odbioru informacji o ruchu drogowym i wypadkach na głównych trasach. Otrzymywane w czasie rzeczywistym informacje system wykorzystuje do proponowania alternatywnych szybszych tras, co przekłada się na oszczędność czasu i obniżenie emisji spalin. Nissan Connect oferowany jest standardowo w wersji Tekna lub jako opcja w wersji Acenta.

Standardem w wersji Tekna są też automatycznie włączające się reflektory i wycieraczki, elektrycznie składane lusterka boczne oraz wyświetlacz informacyjny w desce rozdzielczej. Oprócz takich danych, jak zużycie paliwa, zasięg czy temperatura zewnętrzna komputer podaje też informację o tym, o ile zmniejszyła się emisja CO2 dzięki działaniu systemu Start/Stop. Jedną z pozycji na liście wyposażenia opcjonalnego jest tzw. inteligentny kluczyk, czyli rzadko spotykany w samochodach miejskich system uruchamiania i wyłączania silnika za pomocą przycisku w desce rozdzielczej.

Nissan Micra DIG-S 6 Kolejnym przykładem stosowania pionierskich rozwiązań w nowej generacji Micry jest innowacyjny i łatwy w obsłudze system pomiaru przestrzeni do parkowania (Parking Slot Measurement - PSM). System należy do wyposażenia standardowego w wersji Tekna i opcjonalnego w wersji Acenta.

Micra, jako auto miejskie, pomaga kierowcy w podjęciu decyzji, czy miejsce na parkingu jest wystarczające na jego samochód. Jadąc wzdłuż ciągu zaparkowanych samochodów kierowca powinien uruchomić PSM odpowiednim przyciskiem i włączyć prawy lub lewy kierunkowskaz, wskazując stronę, którą system ma obserwować.

Przy prędkości do 25 km/h czujniki mogą wskazać kierowcy odpowiednie miejsce. Komunikat ten może brzmieć „OK", jeżeli odstęp między zaparkowanymi samochodami jest większy o co najmniej 100 cm od długości samochodu, „Z TRUDEM", jeżeli zapas miejsca w stosunku do długości samochodu wynosi od 60 do 99 cm oraz „ODRADZAM", jeżeli ów zapas jest mniejszy niż 60 centymetrów. Wtedy decyzja należy już tylko do kierowcy...

Tolerancję można zaprogramować zgodnie z umiejętnościami kierowcy na poziomie Amator, Przeciętny i Ekspert. Czujniki rozpoznają także obecność takich przeszkód, jak słupki, pachołki itp. System PSM jest instalowany łącznie z tradycyjnymi czujnikami cofania, które wykrywają przeszkody za samochodem po włączeniu wstecznego biegu i sygnalizują ich obecność sygnałem dźwiękowym i wizualnym. Micra jest jedynym samochodem w swojej klasie, który może być wyposażony w PSM.

Wśród wielu opcji jedną z najpopularniejszych będzie niewątpliwie szklany dach nad całą przednią połową samochodu, rozpościerający się praktycznie od krawędzi szyby czołowej aż do słupka B i obejmujący prawie całą szerokość dachu. Dzięki niemu wnętrze Micry może być skąpane w słońcu. Szklany dach zaopatrzony jest oczywiście w roletę, którą można osłonić się przed nadmiarem promieni słonecznych.

Stylistyka
Nowa Micra jest prawdziwie globalnym samochodem, który będzie sprzedawany w 160 krajach i jest produkowany w pięciu fabrykach Nissana na całym świecie. Do Europy trafiają egzemplarze wyprodukowane w nowym i wysoce zautomatyzowanym zakładzie w Indiach.

Nissan Micra DIG-S 7 Mimo że nowe modele bywają na ogół większe od poprzedników, nowa Micra jako samochód miejski nie poddała się temu trendowi i wymiary nowej generacji zmieniły się tylko minimalnie. Nowa Micra jest nieco dłuższa i szersza oraz odrobinę niższa (wysokość: 1520 mm (-20mm), szerokość: 1665 mm (+5mm), długość: 3780 mm (+61mm) i rozstaw osi: 2450 mm (+20mm) Pojemność bagażnika (VDA): 265 litrów (przy złożonych fotelach: 605 l do linii okien; 1132 l do sufitu)

Sylwetka nowej Micry wyróżnia się profilem, a w szczególności łukowatym kształtem szyb bocznych. To kontynuacja tradycyjnego wzornictwa, które przypadło do gustu klientom w Europie i Japonii. W nowym samochodzie podkreślono je bardziej wydatnym tylnym spojlerem zintegrowanym z dachem. W porównaniu z poprzednikiem ogólny kształt samochodu jest bardziej dynamiczny, między innymi za sprawą mocno zaznaczonych zaokrągleń powyżej progów i poniżej dolnej krawędzi szyb. Wyraźnie zmienił się też przód i tył pojazdu.

Jak wyjaśnia główny projektant Makoto Yamane: Przód Micry prezentuje się elegancko i gustownie... ale jednocześnie sympatycznie - zupełnie jak twarz przyjaciela, na którym zawsze można polegać.

Dominującym elementem wyrazistego, trójwymiarowego przodu jest nadająca mu zdecydowany wygląd dwuczęściowa atrapa chłodnicy przedzielona zderzakiem. Powyżej zderzaka znajduje się wąski wlot ozdobiony chromowaną listwą w wersjach Acenta i Tekna. Nad nim widnieje emblemat Nissana. Część grilla pod zderzakiem zajmuje prawie całą szerokość pojazdu i stanowi tło dla tablicy rejestracyjnej. W wersji Tekna grill jest otoczony chromowaną obwódką. Wizerunku dopełniają łagodnie owalne jednoczęściowe reflektory.

Podobnie jak w poprzedniej generacji modelu, podniesione przednie błotniki ułatwiają precyzyjne manewrowanie samochodem, a niska krawędź okien zapewnia doskonałą widoczność w każdą stronę.

Z tyłu, jednoelementowe moduły świateł umieszczono po bokach klapy bagażnika z nisko poprowadzoną krawędzią. Miejsce dla tablicy rejestracyjnej przewidziano w estetycznym zagłębieniu zderzaka. Trzecie światło stop jest zintegrowane ze spojlerem dachowym.

Nissan Micra DIG-S 8 Ważną rolę w ukształtowaniu sylwetki nowej Micry odegrała aerodynamika. Łukowate przetłoczenia na dachu zmniejszają rezonans w kabinie - zwłaszcza przy wyższych prędkościach. Ponadto ich zastosowanie umożliwiło zmniejszenie masy nadwozia o 2 kilogramy. Elegancka linia dachu, której kontynuacją jest tylny spojler wydłużony w porównaniu z wersją modelu wyposażoną w silnik wolnossący, przyczynia się też do zmniejszenia oporu powietrza, a tym samym do obniżenia spalania i emisji.

Także podwozie zostało zaprojektowane pod kątem poprawy przepływu powietrza i maksymalizacji siły dociskającej przy dużej prędkości. Współczynnik oporu powietrza nowej Micry DIG-S wynosi zaledwie 0,29 w wersji z przekładnią manualną i 0,31 w wersji z przekładnią CVT.

Wnętrze
Wnętrze Micry harmonizuje ze stylem nadwozia, w którym także zaznacza się koncepcja „połączonego kokonu". Kontynuacją tych założeń stylistycznych we wnętrzu jest bliźniaczy „wybrzuszony" profil obydwu stron deski rozdzielczej z okrągłym zestawem wskaźników i podobnie ukształtowanym schowkiem po stronie pasażera. Oprócz dwupoziomowego schowka użytkownik samochodu ma do dyspozycji głęboką i pojemną półkę na desce rozdzielczej, a także liczne schowki i kieszenie w całym samochodzie, w tym w konsoli centralnej i na drzwiach.

Czytelne przyrządy podzielono między trzy tarcze, a przełączniki sterowania ogrzewaniem, wentylacją, radiem i innymi urządzeniami są logicznie rozmieszczone i łatwe w obsłudze.

Dzięki dłuższemu rozstawowi osi zwiększyła się przestronność kabiny, a wsiadanie i wysiadanie jest wygodniejsze. Długi dach przekłada się z kolei na dużą ilość miejsca nad głowami.

Jednym z głównych zadań postawionych przed projektantami było obniżenie masy pojazdu. Udało się je zrealizować zmniejszając liczbę podzespołów przy jednoczesnej poprawie ich jakości. Nowa Micra jest zbudowana ze średnio o 18 procent mniejszej liczby elementów niż jej rywale podobnych rozmiarów. Na przykład deska rozdzielcza składa się z 28, a nie z ponad 50 części.

Nissan Micra DIG-S 9 Platforma
Podstawą nowej Micry jest nowa platforma, która z czasem będzie trafiać także do innych modeli Sojuszu Renault-Nissan. Właśnie dlatego platformę tę oznaczono literą V jak Versatile, czyli „uniwersalna".

Najważniejsze cechy platformy V to wytrzymałość i niewielka masa. Mimo nieco większych rozmiarów w porównaniu z poprzednią Micrą - rozstaw osi wzrósł o 20 mm do 2450 mm - platforma została zaprojektowana pod kątem optymalnej sztywności zapewniającej doskonałe właściwości jezdne i komfort przy jednoczesnym obniżeniu masy w celu poprawy osiągów oraz zmniejszenia zużycia paliwa i emisji.

Obniżenie masy osiągnięto poprzez odchudzenie nie tylko platformy, ale także innych elementów: na przykład 41-litrowy zbiornik paliwa waży o 2,2 kilograma mniej niż zbiornik montowany w poprzedniej generacji modelu, a masa przedniego zawieszenia zmniejszyła się o 9 kilogramów.

Lżejsza jest też konstrukcja foteli, a deska rozdzielcza i silnik składają się z mniejszej liczby części. Nawet poszycie dachu waży o 2 kilogramy mniej. Gotowa do jazdy Micra DIG-S waży zaledwie 979 kilogramów.

Podwozie poprzedniej Micry było cenione za właściwe proporcje między właściwościami jezdnymi a komfortem, toteż zastosowane w nim rozwiązania stały się punktem wyjścia dla pracy przy projektowaniu nowego modelu. Nowa Micra jest więc wyposażona w podobne niezależne zawieszenie z kolumnami MacPhersona z przodu i kompaktową belkę skrętną z tyłu, której konstrukcja tylko w minimalnym stopniu wpływa na kształt przestrzeni bagażowej. Przednie zawieszenie jest zamontowane na ramie pomocniczej, która pomaga odizolować nadwozie od hałasu, wibracji i wstrząsów.

Dzięki nowej sztywniejszej platformie V zawieszenie może pracować bardziej efektywnie, a układ kierowniczy działa precyzyjniej. Samochód ma mniejszą tendencję do „nurkowania" i unoszenia przodu w czasie hamowania i przyspieszania. Szczególną uwagą zwrócono na zdolność tłumienia wstrząsów wywołanych nierównościami nawierzchni. Dzięki dużemu skokowi zawieszenia Micra doskonale radzi sobie nawet na niezbyt równej drodze.

Nissan Micra DIG-S 10 Największym atutem Micry znanym z poprzednich generacji tego modelu jest zwrotność i elastyczność, zaś obniżona masa podwozia pozwala na dynamiczną jazdę. We wszystkich wersjach standardem jest elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, zaś manewrowanie w ciasnych uliczkach ułatwia niewielki promień skrętu wynoszący 4,65 metra.

Bezpieczeństwo było kolejnym ważnym aspektem uwzględnionym przy projektowaniu nowej Micry, co potwierdzają 4 gwiazdki zdobyte w nowym i znacznie bardziej rygorystycznym teście Euro NCAP. Samochód jest zaprojektowany pod kątem absorbowania sił działających przy zderzeniu czołowym w strefach kontrolowanego zgniotu i zachowania integralności kabiny dzięki wzmocnionej konstrukcji nadwozia.

Do standardowego wyposażenia podnoszącego bezpieczeństwo należą hamulce (tarczowe z przodu i bębnowe z tyłu) z ABS, EBD i systemem wspomagania hamowania awaryjnego. Micra ma także dwie czołowe poduszki powietrzne, poduszki kurtynowe i poduszki boczne oraz pasy bezpieczeństwa z napinaczami. Aktywne bezpieczeństwo podnosi elektroniczny program stabilizujący (ESP) występujący we wszystkich wersjach. Jego interwencja polega na odcięciu napędu poszczególnych kół, a nawet ich hamowaniu w razie wykrycia utraty stabilności lub przyczepności.

Dowodem na zaangażowanie Nissana w ograniczanie oddziaływania produktów i działań firmy na środowisko jest fakt, że ponad 98 procent materiałów, z których zbudowana jest Micra nadaje się do ponownego wykorzystania. To czynnik, na który coraz częściej zawracają uwagę ustawodawcy z całego świata tworzący przepisy w zakresie ochrony środowiska.

Nissan PURE DRIVE
Nowa Micra DIG-S to lider wśród model Nissana oznaczanych emblematem PURE DRIVE przysługującym pojazdom emitującym CO2 w ilości poniżej 130 g/km. Inne modele PURE DRIVE z silnikami benzynowymi to między innymi Pixo oraz Micra z silnikiem wolnossącym. Kryterium emisji CO2 poniżej 130 g/km spełnia też Note z silnikiem wysokoprężnym. Wkrótce na rynku pojawią się także modele JUKE i Qashqai z dieslami PURE DRIVE.

Źródło: Nissan