...po który ustawiają się kolejki klientów w Japonii, Ameryce Północnej i Europie. Szacuje się jednak, że do 2020 roku, kiedy oprócz modelu Leaf nowej generacji na rynku będzie dostępnych wiele innych pojazdów elektrycznych marki Nissan, udział samochodów osobowych i dostawczych zasilanych z akumulatorów wciąż nie przekroczy 10 procent światowej sprzedaży nowych pojazdów.
Zatem w następnej dekadzie pionierskie prace prowadzone przez inżynierów Nissana w zakresie obniżania emisji CO2 i zużycia paliwa w tradycyjnych silnikach benzynowych i wysokoprężnych mogą przyczynić się do globalnej redukcji emisji CO2 nawet bardziej niż technologie stosowane w pojazdach elektrycznych. Prace te prowadzone są w ramach ogłoszonego pod koniec 2008 roku programu PURE DRIVE.
PURE DRIVE to oznaczenie umieszczane przez Nissana na pojazdach, które z zapasem spełniają urzędowe normy emisji CO2 lub zużycia paliwa obowiązujące na regionalnych rynkach. W pojazdach tych stosowane są zaawansowane technologie, dzięki którym możemy zaoferować klientom optymalny naszym zdaniem kompromis między zużyciem paliwa, wartością i osiągami - wyjaśnił Carlos Ghosn, prezes i dyrektor naczelny Nissan Motor Co Ltd, ogłaszając inicjatywę PURE DRIVE.
PURE DRIVE to program prac konstrukcyjnych promujący innowacyjność i przyszłościowe myślenie, którego jednym z efektów jest nowy Nissan Micra DIG-S. Sercem nowej Micry jest doładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem (Direct Injection Gasoline - Supercharged), który łączy osiągi i kulturę pracy jednostki benzynowej z oszczędnością i ultra niską emisją diesla. W najbardziej efektywnej wersji nowa Micra uzyskuje wynik emisji 95 g/km, czyli z powodzeniem spełnia kryterium PURE DRIVE.
Program jest globalną inicjatywą, której kryteria na poszczególnych rynkach zależą od obowiązujących w danym regionie urzędowych wymagań. W Europie graniczny poziom emisji CO2 pozwalający na zaliczenie modelu do grupy PURE DRIVE ustalono początkowo na 140 g/km. Jednak dla podkreślenia ciągłości rozwoju programu wartość tę zmniejszono do 130 g/km w latach 2011/12, zaś na lata 2013/14 zaplanowano dalsze obniżenie progu do 120 g/km.
Na podstawie bieżących prognoz sprzedaży przewiduje się, że do 2013 roku 60% wszystkich Nissanów sprzedawanych w Europie będzie emitowało CO2 w ilości poniżej 120 g/km i spełniało kryteria PURE DRIVE.
Nowa Micra DIG-S może być uznana za pierwszy samochód z nowej generacji ekologicznych pojazdów marki Nissan. O jej wyjątkowości decydują liczne techniczne innowacje - powiedział Laurent de la Cotardière, wiceprezes ds. marketingu w europejskim oddziale Nissana. Niska emisja CO2 to najczęściej wymieniany atut Micry DIG-S wyróżniającego się także pod wieloma innymi względami. Dzięki niskiemu zużyciu paliwa to samochód przyjazny dla portfela, który dzięki znakomitej dynamice zapewnia jednocześnie wiele przyjemności z jazdy.
Jedną z najważniejszych technologii składających się na koncepcję PURE DRIVE jest tzw. downsizing, czyli zastępowanie wolnossących jednostek napędowych mniejszymi odpowiednikami, których wyższą moc zapewniają turbosprężarki lub sprężarki mechaniczne, jak w przypadki silnika DIG-S.
Jednak innowacje dotyczą nie tylko wyrafinowanej konstrukcji silnika. W przypadku modelu Micra zastosowano szereg rozwiązań obniżających tarcie i poprawiających sprawność cieplną. System Start/Stop, zoptymalizowana aerodynamika, obniżona masa i opony o zmniejszonych oporach toczenia to kolejne sposoby na zwiększenie efektywności. Okazuje się, że w ogólnym bilansie liczą się nawet takie drobiazgi, jak energooszczędne diodowe światła stop.
Nowa Micra DIG-S to lider wśród model Nissana oznaczanych emblematem PURE DRIVE przysługującym pojazdom emitującym CO2 w ilości poniżej 130 g/km. Inne modele PURE DRIVE z silnikami benzynowymi to między innymi Pixo oraz Micra z silnikiem wolnossącym. Kryterium emisji CO2 poniżej 130 g/km spełnia także Note z silnikiem wysokoprężnym. Wkrótce na rynku pojawią się też modele Juke i Qashqai z dieslami PURE DRIVE.
Pixo napędzany jednolitrowym trzycylindrowym silnikiem o mocy 68 KM emituje CO2 w ilości 103 g/km w wersji ze skrzynią manualną i 122 g/km w wersji ze skrzynią automatyczną, co jest jednym z najlepszych wyników w segmencie A.
Wprawdzie silniki Diesla nie są optymalnym rozwiązaniem w małych autach miejskich, takich jak benzynowe Pixo czy Micra, ale w Europie wciąż istnieje duże zapotrzebowanie na samochody z silnikami wysokoprężnymi. Podstawowym dieslem w ofercie modelu Note jest 90-konna wersja silnika 1.5 dCi opracowanego przez Sojusz.
Silnik ten, o wewnętrznym oznaczeniu K9K, w wersji z filtrem cząstek stałych DPF emituje CO2 w ilości 110g/km - co zdecydowanie mieści się w przedziale wyznaczonym kryteriami PURE DRIVE - i jest jedną z najbardziej ekologicznych jednostek wysokoprężnych w ofercie Nissana.
A co z bestsellerowymi crossoverami Nissana Juke i Qashqaiem? Według pierwotnych kryteriów Qashqai był jednym z pierwszych modeli Nissana uprawnionych do emblematu PURE DRIVE. Specjalnie opracowaną wersję poddano „kuracji odchudzającej". Po dodaniu aerodynamicznych kołpaków i zaślepek lamp przeciwmgielnych oraz zamontowaniu opon o obniżonych oporach toczenia i zwiększeniu przełożenia przekładni głównej uzyskano emisję CO2 na poziomie 130 g/km. Dzięki analogicznym innowacjom jeszcze przed końcem bieżącego roku można będzie kupić także modele Juke i Qashqai z emisją poniżej 130 g/km.
To jednak dopiero początek - zapowiada Pierre Loing, wiceprezes ds. strategii i planowania produktów w Nissan International SA. Technologie PURE DRIVE trafiają do kolejnych modeli w naszej ofercie, które we właściwym czasie także otrzymają błękitno-srebrny emblemat. Każdy Nissan z symbolem PURE DRIVE to nasz mały wkład w ograniczanie emisji i działanie na rzecz czystszego środowiska i bardziej zrównoważonego rozwoju.