Rekordowe wyniki sprzedaży modeli Qashqai i Juke oraz pozycja pioniera na rynku crossoverów to wciąż za mało dla Nissana, który teraz skonstruował pierwszego w historii super crossovera Juke‑R.
Śmiałe dzieło projektantów Nissana już wkrótce ujrzy światło dzienne. Mocno wysklepione nadkola, zmieniony przedni i tylny zderzak, a także unikatowy dzielony spojler wyraźnie zdradzają, że nie mamy do czynienia ze standardowym crossoverem. Juke z sercem GT‑R nie jest jednak wersją produkcyjną, a jednorazowym koncepcyjnym projektem, dopuszczonym do ruchu po drogach publicznych. Pojazd został skonstruowany przez Nissana i zbudowany przez RML - czołową firmę działającą w branży pojazdów wykorzystywanych w sportach samochodowych - przy współpracy Europejskiego Centrum Technicznego Nissana (NTC‑E).
Pod maską ekstremalnego crossovera pracuje silnik 3.8 V6 z podwójnym doładowaniem, zaadaptowany wprost z flagowego supersamochodu Nissana. Pod podłogą umieszczono pochodzącą również z GT‑R sześciobiegową skrzynię transaxle, współpracującą ze zmodyfikowanym układem napędowym 4WD i wałem napędowym z GT‑R. Samochód porusza się na 20‑calowych aluminiowych kołach RAYS.
We wnętrzu z finezją połączono styl crossovera i supersamochodu. Deska rozdzielcza Juke została zmodyfikowana tak, aby znalazło się dla niej miejsce dla wskaźników, zegarów i 7-calowego wielofunkcyjnego wyświetlacza LCD z modelu GT‑R. Pozostawiono charakterystyczną środkową konsolę Juke inspirowaną bakiem motocykla. Pozostałe elementy przypominają już bardziej wyposażenie samochodu przeznaczonego do jazdy po torze wyścigowym. Dwa sportowe fotele z pięciopunktowymi pasami otoczono widoczną klatką bezpieczeństwa zgodną ze standardami FIA i zwiększającą sztywność nadwozia, która musi dorównać osiągom.
Nissan Juke to obecnie jeden z najatrakcyjniejszych modeli na rynku. Jego śmiała sylwetka rozpala wyobraźnię klientów w całej Europie. Po zaledwie roku liczba sprzedanych egzemplarzy przekroczyła 100 000 - powiedział Paul Willcox, Starszy Wiceprezes ds. Sprzedaży i Marketingu w europejskim oddziale Nissana.
Juke był idealną bazą do opracowania sportowej wersji. Juke‑R to realizacja tego pomysłu. Jako samochód, który doskonale sprawdza się na szosie i na torze wyścigowym, Juke‑R jest połączeniem dwóch najciekawszych modeli w naszej ofercie, w którym zaprezentowaliśmy wszystkie techniczne innowacje wykorzystywane przez Nissana. W tym samochodzie maksymalnie wyeksponowaliśmy cechy potwierdzające, że wszystkie modele z naszej oferty są projektowane tak, aby zapewnić przyjemność z dynamicznej jazdy.
Powstaną tylko dwa egzemplarze Juke‑R - po jednym przystosowanym do ruchu lewostronnego i prawostronnego. Nissan uczestniczy w wyścigach samochodowych od lat 60. XX w. Obecnie firma rywalizuje w Mistrzostwach Świata FIA GT1, Super GT, LMP2 i wielu innych imprezach motoryzacyjnych na całym świecie.
Nissan jest założycielem GT Academy - unikatowych zawodów rozgrywanych na platformie Gran Turismo Playstation, dzięki którym uczestnik gier wideo ma szansę stać się prawdziwym kierowcą wyścigowym.
Nissan i RML
W ciągu ostatnich 21 lat Nissan korzystał z doświadczenia RML przy kilku specjalistycznych projektach.
Najważniejsze daty:
- 1984 - Kierowca wyścigowy i konstruktor Ray Mallock założył firmę Ray Mallock Limited (RML). Firma rozpoczęła działalność od budowy prototypów sportowych pojazdów ścigających się w Mistrzostwach Świata Samochodów Sportowych.
- 1990 - RML nawiązała współpracę z zespołem fabrycznym Nissana, przegotowującym prototyp R90C na Le Mans. Zanim wycofano go z eksploatacji, R90C wywalczył pole position, był liderem wyścigu przez pięć godzin i ustanowił rekord okrążenia.
- 1998-1999 - RML przygotowywała fabryczne Nissany Primera do udziału w Brytyjskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych, uzyskując tytuły mistrzowskie w kategorii zespołów i producentów w 1998 i 1999 roku. W 1999 roku Laurent Aïello został mistrzem w klasyfikacji kierowców.
- 2003 - RML przygotowała dla Nissana "wilka w owczej skórze", czyli Micrę‑R - niepozorny miejski samochód z silnikiem z wyścigowej Primery w miejscu tylnych siedzeń. Później silnik ten zastąpiono jednostką V6 z Nissana 350Z.
Zapraszamy do obejrzenia filmu zawierającego wywiad w języku angielskim z Darrenem Coxem, dyrektorem generalnym działu crossoverów i samochodów sportowych w europejskim oddziale Nissana, migawki z procesu powstawania pojazdu oraz prezentację gotowego Nissana Juke R ze zbliżeniami nadwozia i wnętrza kabiny.