...w wypadkach z udziałem pojazdów. Przedstawione innowacje są oparte na firmowej koncepcji „Tarczy bezpieczeństwa". Dzięki udoskonaleniu techniki przetwarzania sygnałów w pojazdach wyposażonych w kamery wykrywające obecność osób, innych pojazdów i przeszkód wokół samochodu oraz monitorujące sytuację na drodze, system ograniczania przyspieszenia przy niezamierzonym naciśnięciu pedału (Acceleration Suppression for Pedal Misapplication) oraz wieloczujnikowy system współpracujący z kamerą cofania (Multi-Sensing System with Rear Camera) pomagają kierowcy podjąć działania pozwalające uniknąć wypadku.
Ponadto system przewidywania i ostrzegania o ryzyku najechania na tył innego pojazdu (Predictive Forward Collision Warning), wykorzystujący radar pracujący w paśmie fal milimetrowych do wykrywania hamowania pojazdu poprzedzającego, alarmuje kierowcę o gwałtownym zmniejszeniu prędkości przez dwa pojazdy jadące przed samochodem wyposażonym w taki system.
Acceleration Suppression for Pedal Misapplication
Na parkingach oraz w strefach o dużym zagęszczeniu przeszkód wokół pojazdu istnieje ryzyko kolizji, na przykład ze ścianą, w przypadku niezamierzonego wciśnięcia pedału przyspieszenia zamiast hamulca lub zbyt mocnego wciśnięcia pedału przyspieszenia. W celu ograniczenia tego ryzyka Nissan opracował funkcję rozpoznającą, czy pojazd znajduje się na drodze, czy na parkingu na podstawie obrazów rejestrowanych przez cztery kamery systemu Around View Monitor.
Jeżeli kierowca wciśnie pedał przyspieszenia do oporu, funkcja pozwoli dynamicznie zwiększyć prędkość pod warunkiem, że samochód znajduje się na drodze, a nie na parkingu.
System wykrywa także przeszkody za pomocą sonaru i automatycznie włącza hamulce, aby uniknąć kolizji lub złagodzić jej skutki, jeżeli istnieje zagrożenie kontaktem lub zderzeniem z przeszkodą znajdującą się w pobliżu pojazdu.
Za pomocą funkcji Around View Monitor i sonaru rozwiązanie to pozwala ograniczyć ryzyko wypadków, do których dochodzi wskutek pomylenia pedału przyspieszenia z hamulcem przez kierowcę. Nissan planuje komercjalizację tej technologii w ciągu dwóch lat.
Multi-Sensing System with Rear Camera
W oparciu o technologię przetwarzania obrazu wykorzystywaną przez Around View Monitor Nissan opracował tzw. Multi-Sensing System with Rear Camera, wykrywający obecność osób, innych pojazdów oraz oceniający sytuację na drodze z tyłu i z boku pojazdu, i alarmujący kierowcę o ryzyku kolizji. Na system ten składają się trzy funkcje, które od 2012 roku będą instalowane w nowych modelach trafiających do globalnej dystrybucji.
- Ostrzeganie o obecności pojazdów w martwym polu - Jeżeli kierowca włączy kierunkowskaz nie wiedząc o obecności innych pojazdów znajdujących się w tzw. martwym polu widzenia, dźwięk brzęczyka i światło kontrolki umieszczonej w przednim słupku będą ostrzegać kierowcę o obecności takiego pojazdu.
- Ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu - Kamera cofania obserwuje białe pasy namalowane na jezdni. Jeżeli pojazd zacznie opuszczać swój pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu, co wskazuje na niezamierzone działanie, kierowca zostanie ostrzeżony o tym fakcie dźwiękiem brzęczyka i sygnałem wizualnym.
- Wykrywanie ruchomych obiektów - w trakcie jazdy wstecz kamera cofania wykrywa ruch obiektów lub osób (pieszych) wokół pojazdu. Wykrycie poruszającego się obiektu jest sygnalizowane kierowcy brzęczykiem i komunikatem wizualnym.
Nissan planuje wyposażenie w tę funkcję systemu Around View Monitor w modelu Elgrand, którego drobną modernizację zaplanowano na listopad bieżącego roku.
Predictive Forward Collision Warning System
W celu ograniczenia ryzyka karamboli z udziałem wielu pojazdów, do których dochodzi po zmniejszeniu prędkości przez jeden z pojazdów na przedzie kolumny i niewidocznych dla kierowców jadących z tyłu, czujnik zainstalowany w przedniej części samochodu analizuje względną prędkość i odstępy między dwoma pojazdami poprzedzającymi. Kiedy system wykryje potrzebę zmniejszenia prędkości, ostrzega on o tym kierowcę brzęczykiem i sygnałem wizualnym, a także wstępnie napina pas bezpieczeństwa.