...sprzedawanego przez firmę Renault, czyli partnera Nissana w Sojuszu, wyróżnia się estetyką i rozwiązaniami technicznym będącymi dziełem w Europejskiego Centrum Projektowego i Europejskiego Centrum Technicznego Nissana.
Charakterystyczny grill z motywem ukośnych listew nie tylko podkreśla pokrewieństwo NV400 z NV200 i innymi modelami Nissana, ale także solidność konstrukcji pojazdu. Wszystkie elementy poniżej szyby czołowej - maskę silnika, przednie błotniki i zderzak - narysowano od nowa. Nawet reflektory ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej zostały zaprojektowane specjalnie do NV400.
Odważna sylwetka Nissana pomaga NV400 wyróżnić się na tle konkurencji wyrazistą estetyką. NV200, a teraz także NV400 sprawiają, że Nissan staje się synonimem atrakcyjnej funkcjonalności i bogatego wyboru na rynku lekkich pojazdów dostawczych - powiedział Sebastien Danvel, Dyrektor Generalny ds. Marketingu Samochodów Dostawczych i Ciężarowych w Nissan Europe.
Formalnie NV400 jest następcą renomowanych modeli z serii Interstar. W rzeczywistości jest to dużo liczniejsza i wszechstronna rodzina pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,8 do 4,5 tony. W ofercie znajdują się odmiany z napędem na przednią i tylną oś, trzy opcje rozstawu osi, cztery długości i trzy wysokości nadwozia. Pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi od 8 m3 do 17 m3, a samochód może być napędzany jednym z trzech silników z sześciobiegowymi przekładniami manualnymi i zautomatyzowanymi.
Przy projektowaniu pojazdu postawiono przede wszystkim na łatwość eksploatacji, ogólny komfort i funkcjonalność, a także na niskie koszty eksploatacji.
Oprócz fabrycznych wersji z nadwoziami typu furgon i kombi firma oferuje także NV400 z podwoziem do zabudowy, na którym specjalistyczne firmy montują kabiny do przewozu osób, nadwozia skrzyniowe, chłodnie, wywrotki i skrzynie ładunkowe z opuszczanymi burtami.
NV400 to najbardziej wszechstronny model marki Nissan - powiedział Danvel. Dzięki tak zróżnicowanej ofercie wersji i opcji możemy dotrzeć do znacznie szerszego grona potencjalnych użytkowników.
Styl
Wyrazisty przód NV400 z charakterystycznym grillem (tzw. balanced angle strut) to nawiązanie do solidnych modeli 4x4 z oferty Nissana. Unikatowe elementy nadwozia NV400 to maska silnika, przednie błotniki, reflektory i wspomniany już grill. Na centralnym wlocie powietrza z motywem plastra miodu dominuje okrągłe logo Nissana. Element ten jest ograniczony z boku szerokimi ukośnymi listwami, które wraz z przetłoczeniami na masce tworzą zarys litery V w przedniej części pojazdu. Po obydwu stronach lakierowanych na srebrno listew znajdują się mniejsze wloty powietrza, a za nimi - szerokie reflektory o trapezowatym kształcie.
We zagłębieniach szerokiego i solidnego czarnego zderzaka zamontowano lampy przeciwmgielne. Po obydwu stronach centralnego wlotu powietrza w zderzaku znajdują się wyraźne wnęki podkreślające masywność elementu i zdecydowany charakter nadwozia vana. „Pewność siebie" to pierwsze skojarzenie, jakie udało się wywołać projektantom NV400.
Krawędź pokrywy silnika znajduje się dość wysoko, dzięki czemu przód zyskuje wyrazisty i zdecydowany charakter. Takie proporcje pozwoliły także na zastosowanie dłuższych i szerszych ukośnych listew po bokach grilla.
Zadbano także o unikatowy kształt reflektorów. Grill i przednie światła zostały zaprojektowane jako pojedynczy element, ponieważ brak wyraźnie wyodrębnionych części składowych podkreśla stabilność i poprawia skuteczność samych świateł. Optycznie poszerzony przód sprawia, że pojazd prezentuje się bardziej dynamicznie.
Wersje i opcje
Oferta wersji, rozmiarów i opcji NV400 jest znacznie szersza niż w przypadku przechodzącego do historii Interstara. Nissan po raz pierwszy zaoferował wybór między przednim i tylnym napędem. Przedni napęd oznacza mniejszą masę pojazdu gotowego do jazdy i większą ładowność, niską krawędź załadunku, a także mniejsze zużycie paliwa. Opcjonalne pneumatyczne zawieszenie w wersjach przednionapędowych pozwala utrzymać stałą wysokość nadwozia niezależnie od obciążenia, a także obniżać tył pojazdu w celu ułatwienia załadunku.
Tylny napęd daje z kolei większą swobodę przy wyborze zabudowy, a duża nośność tylnej osi sprawdzi się w przypadku przewożenia cięższych ładunków. Z uwagi na rozkład mas, samochód z tylnym napędem prowadzi się lepiej, kiedy jest w pełni obciążony. Wersje z tylnym napędem są dostępne z pojedynczymi lub bliźniaczymi kołami na tylnej osi.
Wszechstronność oferty NV400 wynika także z aż trzech rozstawów osi do wyboru, czterech długości i trzech wysokości. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu może wynosić od 2,8 do 4,5 tony, a pojemność przestrzeni ładunkowej - od 8 do 17 m3.
Dane techniczne
Napęd przedni
Trzy długości: 5048 mm, 5548 mm, 6198mm
Trzy wysokości: 2307 mm, 2499 mm, 2749 mm
Trzy dopuszczalne masy całkowite: 2,8 t, 3,3 t 3,5 t
Długość przestrzeni ładunkowej: od 2583 mm do 3733 mm
Napęd tylny
Dwie długości: 6198 mm, 6848 mm
Dwie wysokości: 2557 mm, 2815 mm
Dwie dopuszczalne masy całkowite: 3,5 t, 4,5 t
Długość przestrzeni ładunkowej: od 3733 mm do 4383 mm
Silnik i zespół napędowy
Do napędu NV400 wykorzystano czterocylindrowego szesnastozaworowego turbodiesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który jest nową konstrukcją opracowaną przez Renault. Jednostka o pojemności 2,3 litra rozwija moc 100, 125 lub 150 KM (odpowiednio 74 kW, 92 kW i 107 kW) przy maksymalnym momencie zwiększonym odpowiednio do 285, 310 i 350 Nm. Wszystkie odmiany silnika spełniają normę Euro 5.
Wersje o mocy 100 i 125 KM z przednim napędem są standardowo wyposażone w turbosprężarkę, natomiast w 125-konnym modelu z przednim napędem turbosprężarka o zmiennej geometrii jest dostępna jako opcja. Zmienna geometria sprężarki zapewnia wyższy moment obrotowy i lepszą elastyczność silnika, dlatego jest standardowo montowana we wszystkich modelach z silnikiem o mocy 150 KM i oraz w pojazdach wyposażonych w silnik 125 KM i napęd na tylną oś.
Silnik w wersjach z przednim napędem jest umieszczony poprzecznie, a wersjach z napędem na tył - wzdłużnie. Napęd jest przekazywany przez sześciobiegową przekładnię manualną. Opcjonalnie większość wersji NV400 może być wyposażone w zautomatyzowaną skrzynię biegów.
Nowa jednostka oparta na silniku 2.5 dCi znanym z Interstara rozwija moment obrotowy wyższy o 30 NM przy pojemności zmniejszonej o 200 cm3. Ograniczenie pojemności skokowej nie zaszkodziło osiągom, a spowodowało obniżenie zużycia paliwa. Montowany standardowo filtr cząstek stałych pomaga ograniczyć emisję i umożliwia spełnienie normy Euro 5. Na uwagę zasługuje też niska emisja CO2 od 195g/km.
Kolejne zalety nowej jednostki napędowej to cichsza praca i mniejsze wymagania w zakresie obsługi. Wymiana oleju jest teraz konieczna co 40 000 kilometrów lub co dwa lata, a płyn w chłodnicy należy zmienić dopiero po 160 000 kilometrów lub sześciu latach. Ponadto pasek rozrządu zastąpiono bezobsługowym łańcuchem. Samochód jest objęty trzyletnią gwarancją.
Nowy silnik jest tak wydajny, że zasięg standardowego furgonu w wersji stukonnej na jednym tankowaniu to około 1080 kilometrów. Standardowy 80-litrowy zbiornik paliwa można zastąpić zbiornikiem 105-litrowym, a wtedy zasięg zwiększy się o ponad 20 procent, do imponujących 1350 kilometrów.
Podwozie
W zawieszeniu pojazdu wykorzystano kolumny MacPhersona z drążkiem stabilizującym z przodu oraz solidne resory piórowe z tyłu. Wersje z napędem na przód mają z tyłu pojedyncze resory piórowe, natomiast wersje z napędem tylnym są wyposażone w podwójne (tylna oś z kołami pojedynczymi) lub potrójne resory (koła w układzie bliźniaczym).
Wnętrze i wyposażenie
Pracując nad wnętrzem NV400 inżynierowie Nissana postarali się uzyskać komfort maksymalnie zbliżony do samochodu osobowego. Nowa kabina jest nieco dłuższa niż u poprzednika (+5,7 cm), dzięki czemu kierowca ma więcej miejsca na nogi. Szersze i dłuższe fotele są wyposażone w praktyczny podłokietnik sprawdzający się w dalszych podróżach. Podgrzewany i amortyzowany fotel kierowcy jest oferowany jako opcja.
Kierownica o mniejszej średnicy z kolumną o regulowanej wysokości, a także regulacja fotela kierowcy ułatwiają zajęcie wygodnego miejsca. Sama kierownica jest ustawiona bardziej pionowo. Komfort kierowcy podnosi logiczne rozplanowanie kabiny z wygodnie rozmieszczonymi przełącznikami.
Lista wyposażenia standardowego i opcjonalnego jest prawie taka, jak w przypadku samochodów osobowych i obejmuje między innymi inteligentny kluczyk Nissan, automatyczną klimatyzację, reflektory i wycieraczki uruchamiane sensorami zmierzchu i deszczu, światła do jazdy dziennej, czujniki parkowania, tempomat z ogranicznikiem prędkości, komputer pokładowy, moduł Bluetooth do podłączenia telefonu, a także gniazda umożliwiające podłączenie pamięci USB i iPoda do systemu nagłośnienia. Opcjonalna kamera cofania maksymalnie ułatwia manewry i parkowanie.
Kolejna opcja to supernowoczesny system nawigacji działający w czasie rzeczywistym, opracowany wspólnie z ekspertami w dziedzinie produkcji takich urządzeń. W skład systemu Nissan Connect by TomTom wchodzi sterowany pilotem zintegrowany wyświetlacz zamontowany pod sufitem.
Oprócz konwencjonalnych funkcji wyświetlania map i planowania tras użytkownik systemu może korzystać płatnej usługi TomTom's Live Service, która obejmuje dostarczanie informacji o sytuacji w ruchu drogowym, ostrzeżeń o mobilnych i stacjonarnych fotoradarach, prognoz pogody, a także dostęp do Google Local Search - ogromnej bazy danych z najbardziej aktualnymi danymi kontaktowymi do milionów firm, która okazuje się bardzo przydatna przy sprawdzaniu adresu dostawy. Kolejną opcją jest w pełni zintegrowany tachograf montowany w podsufitce.
Praktyczne detale to między innymi przepastne schowki w kabinie, w tym szuflady pod fotelami, głębokie uchwyty na kubki i kieszenie w drzwiach, a także składany środkowy fotel, w którego oparciu - w zależności od wersji - może być zamontowany rozkładany stoliczek.
Zadbano także o bezpieczeństwo: samochód jest standardowo wyposażony w dwie czołowe poduszki powietrzne. Boczne poduszki można zamówić jako opcję. Aktywne bezpieczeństwo zapewnia elektroniczny program stabilizujący (ESP) instalowany standardowo w wersjach z napędem na tył oraz opcjonalnie w wersjach z przednim napędem. ABS jest standardem we wszystkich wersjach.
Praktyczny i uniwersalny
Prawdziwym kluczem do sukcesu NV400 jest jednak praktyczność i uniwersalność wynikająca ogromnego wyboru konfiguracji.
Sam furgon jest dostępny w aż 20 różnych wersjach tylko pod względem wymiarów i pojemności przestrzeni ładunkowej - nie licząc wyposażenia i opcji silnikowych. NV400 jest też samochodem praktycznym: szerokie przesuwane boczne drzwi oraz tylne drzwi mogą być przeszklone lub pełne. Drzwi tylne otwierają się pod kątem aż 270 stopni. W zależności od modelu, przez boczne drzwi można załadować europaletę: w każdej z trzech przedłużonych wersji drzwi te mają 1270 mm szerokości, co umożliwia wsunięcie palety mierzącej 1,2 metra.
Długość przedziału ładunkowego wynosi od 2583 mm do 3733 mm wersjach z przednim napędem, a w przypadku tylnego napędu - od 3733 mm aż do 4383 mm, co odpowiada pięciu europaletom.
Przestrzeń ładunkową można zabezpieczyć drewnianymi panelami na bokach i podłodze, i przedzielić czterema różnymi ściankami działowymi, od przegrody z profili rurowych za fotelem kierowcy o wysokości 1/3 kabiny do pełnej oszklonej ściany zabezpieczonej kratą. W podłodze oraz w słupkach C i D zamontowano haczyki do mocowania ładunku.
Oferta Nissana obejmuje aż cztery firmowe zabudowy, montowane w końcowej fazie produkcji przez specjalistyczne firmy Durisotti (kabina osobowa i zabudowa skrzyniowa) lub Scatollini (wywrotki i skrzynie ładunkowe z opuszczanymi burtami).
Montaż zabudów jeszcze na linii produkcyjnej ma szereg zalet dla klienta. Każda taka zabudowa jest objęta pełną trzyletnią gwarancją Nissana, czas oczekiwania na gotowy pojazd jest krótszy, a każdy egzemplarz jest zgodny z obowiązującą w Nissanie zasadą wysokiej jakości w przystępnej cenie.
Wywrotki i skrzynie z opuszczanymi burtami mogą być montowane na różnych rodzajach nadwozia, z pojedynczą lub podwójną kabiną, z napędem na przednią lub tylną oś oraz mogą mieć różną długość. Wywrotka jest wykonana ze stali ocynkowanej lub - opcjonalnie - z aluminium i może być odchylana jednostronnie lub na trzy strony.
W wersji osobowej, przydatnej na przykład do przewozu ekip budowlanych, może podróżować do siedmiu osób: trzy z przodu i cztery z tyłu. Nawet w takiej konfiguracji samochód ma jeszcze sporo miejsca na ładunek. Kubatura skrzyni ładunkowej może mieć aż 22 m3. Z tyłu pojazdu można zamontować windę ułatwiającą załadunek i rozładunek. Obydwa rodzaje zabudowy są dostępne na podwoziach z przednim i tylnym napędem i w różnych długościach.
Podwozia do zabudowy będą także dostarczane innym firmom montującym specjalistyczne zabudowy, takie jak chłodnie czy sprzęt ratowniczy.