...poinformowali dziś, że ich firmy porozumiały się w sprawie powołania joint-venture, w którym obie strony będą miały po 50% udziałów. Podmiot ten będzie nadzorował budowę i funkcjonowanie nowych zakładów produkcyjnych w Aguascalientes w północno-środkowym Meksyku. Nowa fabryka powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie istniejących zakładów Nissana, a jej docelowe moce produkcyjne wyniosą 300 000 pojazdów rocznie.
Uruchomienie produkcji - początkowo modeli Infiniti - zaplanowano na rok 2017. Produkcja pod marką Mercedes-Benz ma rozpocząć się w 2018 roku. Daimler i Nissan wspólnie poniosą koszty całej inwestycji w Aguascalientes, szacowane na około miliard euro. Do czasu osiągnięcia pełnej wydajności przez zakład - co powinno nastąpić w 2021 r. - firmy stworzą około 5700 miejsc pracy (dla inżynierów, pracowników linii produkcyjnych oraz personelu wsparcia).
Carlos Ghosn, prezes i dyrektor generalny koncernu Renault-Nissan, powiedział: Wspólne opracowanie kompaktowych modeli klasy premium oraz ich wspólna produkcja w Aguascalientes stanowią jedno z największych przedsięwzięć w historii współpracy koncernów Renault-Nissan i Daimler. Nasza kooperacja, rozpoczęta w Europie, zyskuje dzięki temu globalny wymiar.
Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars, dodał: W Aguascalientes udana współpraca partnerska między naszymi firmami osiągnie kolejny, wyższy poziom, dzięki połączeniu kompetencji Daimlera i Nissana w jednym zakładzie produkcyjnym. Decyzja o budowie fabryki w Meksyku, podjęta nieco ponad cztery lata od rozpoczęcia współpracy, jest ważnym wyznacznikiem jej nowego etapu.
Ścisła współpraca między markami Infiniti i Mercedes‑Benz w każdej fazie rozwoju produktu - od zaawansowanych badań i projektowania aż do produkcji - gwarantuje, że pojazdy powstające w ramach tego przedsięwzięcia będą wyraźnie różniły się od siebie pod względem stylistyki i specyfikacji.
Wspólny rozwój w Meksyku
W Aguascalientes obaj partnerzy będą korzystać z wysoko ocenianych i bardzo efektywnych kadr Nissana. Nissan produkuje pojazdy w Aguascalientes od 1992 roku, a w ubiegłym roku zakłady zostały znacznie rozbudowane.
W listopadzie Nissan otworzył pierwszą część wartego 2 miliardy USD kompleksu produkcyjnego w Aguascalientes - najnowszą z trzech montowni - zwiększając swoje całkowite moce produkcyjne w Meksyku do ponad 850 000 sztuk rocznie.
Meksyk już teraz jest też ważnym rynkiem dla Daimlera. Do koncernu należą fabryki pojazdów ciężarowych i autobusów w Saltillo, Santiago Tianguistenco i Garcii, centrum dystrybucji części w San Luis Potosí oraz zakład regeneracji podzespołów w Toluca. W segmencie samochodów osobowych Daimler utrzymuje w Meksyku centrum przeglądów przedsprzedażnych oraz ośrodek szkoleniowy.
Cztery lata coraz intensywniejszej współpracy
Francusko-japońsko-niemiecka współpraca przemysłowa Daimlera z sojuszem Renault-Nissan rozpoczęła się w kwietniu 2010 roku od trzech „projektów filarowych", skoncentrowanych głównie na rynku europejskim. Obecnie wspólne portfolio liczy już 12 dużych projektów, wśród których są poważne przedsięwzięcia realizowane od obu Ameryk po Japonię.
Niedawno Infiniti i Daimler uruchomiły produkcję czterocylindrowych silników benzynowych w Decherd w stanie Tennessee w USA. Dysponująca wydajnością na poziomie 250 000 sztuk rocznie fabryka silników w Decherd produkuje jednostki napędowe do Mercedesów klasy C i do Infiniti Q50.
Jeszcze w tym roku sojusz oraz Daimler rozpoczną sprzedaż opartych na wspólnej platformie samochodów miejskich Smart i Twingo nowej generacji. Produkcję Twingo oraz czteromiejscowego Smarta ulokowano w zakładach Renault w Novym Meście w Słowenii, natomiast dwumiejscowy Smart będzie produkowany w Hambach (Francja).