Podczas salonu samochodowego w Los Angeles, 20 listopada 2019 r., swoją północnoamerykańską premierę świętuje Porsche Taycan. Ten w pełni elektryczny, czterodrzwiowy sportowy sedan łączy osiągi oraz funkcje łączności, jakich oczekuje się od Porsche, z użytecznością na co dzień. Wysoce zaawansowane metody produkcji i możliwości modelu Taycan ustanawiają nowe standardy w dziedzinie zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji. Głównym „bohaterem” stoiska Porsche w Los Angeles będzie nowy Taycan 4S, który staje się teraz bazowym wariantem tej serii modelowej, dotąd obejmującej odmiany Taycan Turbo i Taycan Turbo S. Taycan 4S jest oferowany z dwoma rozmiarami akumulatora: wersja z akumulatorem Performance generuje do 390 kW (530 KM), a Performance Plus – do 420 kW (571 KM) mocy w trybie overboost.
„Rok temu zaprezentowaliśmy w Los Angeles nową generację 911” – powiedział Oliver Blume, prezes zarządu Porsche AG. „Teraz w jej ślady idzie Taycan – pierwszy całkowicie elektryczny samochód sportowy Porsche. Kalifornia od dekad jest dla Porsche drugim domem. To właśnie tu znajduje się największa na świecie baza fanów 911. Wraz z modelem Taycan łączymy naszą przeszłość z przyszłością i będziemy kontynuować historię sukcesu Porsche”.
Oprócz modelu Taycan producent wybrał salon samochodowy w Los Angeles także jako miejsce lokalnej premiery nowego wariantu Macan Turbo, który z mocą 324 kW (440 KM) bierze na siebie rolę flagowego samochodu w gamie kompaktowych SUV-ów Porsche. Równolegle z debiutem marki w Formule E w dniach 22 i 23 listopada 2019 r. na targach prezentowane będzie również Porsche 99X Electric – pierwszy elektryczny samochód wyścigowy producenta ze Stuttgartu-Zuffenhausen.
Porsche Taycan 4S
Porsche Taycan 4S: trzeci wariant elektrycznego samochodu sportowego
Taycan 4S dołącza do odmian Taycan Turbo S i Taycan Turbo, stając się nowym bazowym wariantem elektrycznej serii modelowej. Standardowo montowany jest w nim jednowarstwowy akumulator Performance o pojemności 79,2 kWh brutto, natomiast jako opcja dostępny jest dwuwarstwowy akumulator Performance Plus (pojemność brutto 93,4 kWh), znany już z odmian Taycan Turbo S i Taycan Turbo.
Z tego względu odpowiednio różnią się moc i zasięg samochodu. Z akumulatorem Performance nowy Taycan 4S w trybie overboost generuje do 390 kW (530 KM), a z Performance Plus – do 420 kW (571 KM). Oba warianty przyspieszają od 0 do 100 km/h w ciągu 4,0 s i rozwijają maksymalną prędkość 250 km/h. Zasięg wynosi do 407 km z akumulatorem Performance i do 463 km z Performance Plus (w każdym przypadku – zgodnie z WLTP). Maksymalna (szczytowa) moc ładowania to 225 kW (akumulator Performance) lub 270 kW (Performance Plus).
Zapierające dech w piersiach przyspieszenie, typowa dla samochodów sportowych siła ciągu i niespotykana moc, dostępna bez przerwy – również nowy wariant 4S oferuje atuty Porsche Taycan. Silnik synchroniczny z magnesami trwałymi przy tylnej osi ma aktywną długość 130 mm, jest zatem dokładnie o 80 mm krótszy niż jego odpowiednik w odmianach Taycan Turbo oraz Taycan Turbo S. Wszystkie warianty łączy zbliżona architektura napędu, na którą składają się dwa silniki synchroniczne z magnesami trwałymi, po jednym na przedniej i tylnej osi, napędzające wszystkie koła pojazdu, a także dwubiegowa przekładnia przy tylnej osi. To samo odnosi się do inteligentnego zarządzania ładowaniem oraz imponującej aerodynamiki, która – ze współczynnikiem oporu powietrza Cd o wartości od 0,22 – znacząco przyczynia się do niskiego zużycia energii, a więc i do uzyskania dużego zasięgu.
Ze swoją „czystą”, purystyczną stylizacją Taycan sygnalizuje początek nowej ery. Jednocześnie zachowuje niepowtarzalne DNA designu Porsche. Przód z mocno wyprofilowanymi błotnikami wygląda na wyjątkowo szeroki i spłaszczony. Profil definiuje sportowa, opadająca ku tyłowi linia dachu. Charakterystyczne są również wyraźnie zaakcentowane sekcje boczne. Smukły przedział pasażerski, „wyciągnięty” tylny słupek i podkreślone tylne błotniki łączą się w typowym dla marki, mocno wyrzeźbionym tylnym pasie. Nie zabrakło też innowacyjnych akcentów, takich jak logo Porsche ze szklanym efektem, zintegrowane z tylną listwą świetlną.
Również kokpit zapowiada rozpoczęcie nowej epoki – dzięki swojej przejrzystej strukturze i zupełnie nowej architekturze. Najwyższy punkt deski rozdzielczej wyznacza wolnostojący, zakrzywiony panel wskaźników. Centralny ekran systemu informacyjno-rozrywkowego o przekątnej 10,9 cala i opcjonalny wyświetlacz dla pasażera łączą się ze sobą, tworząc zintegrowany szklany pas o wzornictwie czarnego panelu.
Podwozie Porsche Taycan korzysta z centralnie połączonego, zintegrowanego systemu sterowania Porsche 4D Chassis Control, który analizuje i synchronizuje wszystkie układy podwozia w czasie rzeczywistym. Standardowo Taycan 4S jest wyposażony w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne w technice trzykomorowej, włącznie z elektronicznie sterowaną kontrolą tłumienia PASM (Porsche Active Suspension Management). Jest też seryjnie wyposażony w lakierowane na czerwono, sześciotłoczkowe, aluminiowe stałe zaciski hamulcowe przy przedniej osi i czterotłokowe, aluminiowe zaciski przy osi tylnej oraz wewnętrznie wentylowane żeliwne tarcze – o średnicy 360 mm z przodu i 358 mm z tyłu.
Porsche Macan Turbo
Nowe Porsche Macan Turbo o mocy 440 KM: mocniejsze, szybsze, zwinniejsze
Nowy Macan Turbo wjeżdża na topową pozycję w gamie kompaktowego SUV-a Porsche. Kompleksowo zmodernizowany flagowy wariant otrzymuje nowy 2,9-litrowy silnik V6 biturbo o mocy 324 kW (440 KM) – to o 10% więcej niż w poprzedniku, podczas gdy pojemność jednostki zmalała o 20%.
Z opcjonalnym pakietem Sport Chrono samochód może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 4,3 s, czyli w czasie o 0,3 s krótszym niż wcześniej. Maksymalna prędkość wynosi 270 km/h (plus 4 km/h). Lepsze są również hamulce: wizytówką udoskonalonego podwozia jest wysokowydajny układ hamulcowy Porsche Surface Coated Brake (PSCB), który należy do seryjnej specyfikacji. Dzięki powłoce tarcz z węglika wolframu generuje nawet o 90% mniej pyłu hamulcowego niż w przypadku tradycyjnych tarcz żeliwnych.
Z zewnątrz wariant Macan Turbo charakteryzuje design odnowionej generacji modelu. Wyróżniają go jednak unikalne akcenty, takie jak przedni zderzak Turbo oraz nieruchomy spojler dachowy z podwójnym skrzydłem.
Zarówno kierowca, jak i pasażerowie mają do dyspozycji udoskonalone wnętrze, w tym regulowane w 18 kierunkach adaptacyjne sportowe przednie fotele oraz nagłośnienie przestrzenne BOSE®.
Porsche 99X Electric
Porsche 99X Electric
Po ponad 30 latach Porsche wraca do formuły wyścigowej. Wraz z bolidem Porsche 99X Electric producent rozpoczyna starty fabrycznej ekipy w Mistrzostwach Świata Formuły E ABB FIA 2019/2020. Powiązana z tym reorganizacja zaangażowania w sport motorowy wynika ze Strategii Porsche 2025, w której uwzględniono zarówno purystyczne, drogowe auta sportowe typu GT, jak i samochody sportowe z napędem całkowicie elektrycznym. Reprezentacja, a nawet sukces w sporcie motorowym w przypadku pojazdów wyścigowych na prąd stanowi ważną część firmowej strategii „Mission E”.
Porsche 99X Electric będzie służyć także jako platforma rozwojowa dla przyszłych seryjnych aut sportowych na prąd. Sercem tego w pełni elektrycznego bolidu jest zespół napędowy Porsche E-Performance Powertrain, którego rozwój odgrywa główną rolę od samego początku projektu. Przepisy Formuły E określają standardowe podwozie oraz akumulator, natomiast technika napędu zostaje już opracowana przez producenta.
W połowie października zespół Formuły E TAG Heuer Porsche przeprowadził intensywne trzydniowe testy na torze Ricardo Tormo pod Walencją. Po raz pierwszy spotkał się wówczas na torze ze wszystkimi pozostałymi zespołami rywalizującymi w 6. sezonie Mistrzostw Świata Formuły E ABB FIA 2019/2020. Testy pozwoliły zdobyć cenne doświadczenia zarówno fabrycznej ekipie, jak i jej dwóm regularnym kierowcom: Neelowi Janiemu i André Lottererowi.
Pierwsze dwa starty zespołu Formuły E TAG Heuer Porsche odbędą się w ramach Ad Diriyah ePrix, rozgrywanego na obrzeżach Rijadu (Arabia Saudyjska) w dniach 22 i 23 listopada 2019 r..
Porsche w USA
Stany Zjednoczone to drugi co do wielkości rynek zbytu Porsche. W 2018 r. producent dostarczył tam ponad 57 tys. pojazdów, odnotowując wzrost dziewiąty rok z rzędu. W bieżącym roku finansowym tendencja również jest pozytywna – w ciągu pierwszych 9 miesięcy klienci odebrali 45 062 samochody, czyli o 6% więcej niż w analogicznym okresie 2018 r.
Konferencja prasowa Porsche podczas LA Auto Show będzie transmitowana na żywo na NewsTV.porsche.com, 20 listopada w godzinach od 18:50 do 19:15 (CET).