Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport ugruntowało swoją pozycję jako kluczowy, ceniony samochód wyścigowy dla prywatnych klientów w rozwijającym się segmencie GT4. Najnowsza wersja modelu wypełnia lukę pomiędzy zawodami klubowymi a profesjonalnymi zespołami klientów.
Tylko w ubiegłym roku wystartowała w ponad 550 wyścigach; w tym czasie wywalczyła 19 zwycięstw w klasyfikacji generalnej i 80 klasowych triumfów, zdobywając 11 tytułów mistrzowskich. Wyścigowy samochód Porsche z centralnie umieszczonym silnikiem pozostaje pierwszoplanowym graczem na wszystkich pięciu kontynentach.

Porsche Endurance Trophy Nürburgring (GER) 2024
Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport zaliczyło imponujący występ w inauguracyjnym wyścigu nowego sezonu IMSA Michelin Pilot Challenge na torze Daytona, w którym zajęło drugie miejsce. Belg Jan Heylen i Amerykanin Luca Mars z ekipy RS1 byli o włos od wygranej – po zaciętej 4-godzinnej rywalizacji do zwycięstwa zabrakło im zaledwie 0,364 sekundy.
Wyścigowy samochód z centralnie umieszczonym silnikiem o mocy 368 kW (500 KM) cieszy się mocno ugruntowaną pozycją na północnoamerykańskiej scenie sportów motorowych i nie tylko. W 2024 roku zespoły klientów Porsche zdobyły nim tytuły w klasach Pro-Am, Silver oraz Am serii Pirelli GT4 America, a także wygrały dla Porsche mistrzostwa GT4 w serii GT America Powered by AWS.

Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport, ADAC GT4 Germany 2024, Norisring (GER), AVIA W&S Motorsport #31, Josef Knopp (GER), Finn Zulauf (GER)
„Motorsport jest i zawsze będzie istotą tożsamości marki Porsche – czego dowodzi 718 Cayman GT4 RS Clubsport. To najbardziej ceniony wyścigowy model GT4, jaki do tej pory zbudowaliśmy” – podkreśla Volker Holzmeyer, prezes i dyrektor generalny Porsche Motorsport North America (PMNA). „Reprezentuje nasze silne zaangażowanie w kategorię GT4 jako wszechstronny samochód, konkurencyjny i przystępny dla kierowców oraz zespołów – począwszy od zawodów klubowych aż po serię IMSA Michelin Pilot Challenge. Te atrybuty odzwierciedla jego popularność wśród naszych klientów. Z przyjemnością wspieramy ich zarówno w otwartych zawodach, jak i w markowych wyścigach odbywających się w ramach Porsche Sprint Challenge North America oraz Porsche Endurance Challenge North America”.
718 Cayman GT4 RS Clubsport jest „bazą” wyścigowego programu dla klientów Porsche obok aut opartych na serii 911 (generacja 992). Od debiutu w sezonie 2022 konsekwentnie osiąga najlepsze wyniki w wyścigach sprinterskich i wytrzymałościowych na całym świecie. Poza Stanami Zjednoczonymi na tym wszechstronnym samochodzie polegali mistrzowie krajowych serii GT4 w Niemczech, Francji, Włoszech, Australii i Tajlandii.

Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR, Nürburgring Langstrecken-Serie (NLS), 2024, Four Motors Bioconcept-Car (#420), Matthias Beckwermert (D), Marc Schöni (SUI), Jacqueline Kreutzpointner (GER), Alesia Kreuzpointner (GER)
To właśnie z nim zespół W&S Motorsport wywalczył wszystkie tytuły w niemieckiej serii ADAC GT4 Germany 2024, rozgrywanej w ramach DTM. Wraz z GT4 European Series należy ona do najbardziej prestiżowych mistrzostw GT4 i służy zawodnikom jako swego rodzaju bilet wstępu do topowej kategorii GT3.
„Segment GT4 stał się kluczowym obszarem aktywności Porsche Motorsport” – wyjaśnia Michael Dreiser, dyrektor Porsche Motorsport ds. sprzedaży. „Budując 718 Cayman GT4 RS Clubsport, stworzyliśmy wyjątkową wyścigową maszynę, która pozwala naszym klientom rywalizować w licznych seriach i mistrzostwach na całym świecie – i to z licznymi sukcesami. Wzrasta też jej popularność w markowych seriach Porsche oraz wydarzeniach typu track day”.
718 Cayman GT4 RS Clubsport umacnia swoją obecność w markowych zawodach Porsche. W 2025 roku seria GT4 będzie towarzyszyć sześciu pucharom Porsche Sports Cup, a w sześciu kolejnych zostanie zintegrowana z mieszanymi stawkami. W krajach Beneluksu, Ameryce Północnej, Nowej Zelandii i Niemczech odbędą się również wyścigi wytrzymałościowe w ramach Porsche Endurance Challenge – w tym na północnej pętli toru Nürburgring. Tak zwany PETN, organizowany jako część serii Nürburgring Endurance Series (NLS), będzie nadal bazować jednak na 425-konnym poprzedniku, czyli 718 Cayman GT4 Clubsport.

Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport, Porsche Endurance Trophy Nürburgring (GER) 2024, AVIA W&S Motorsport (#962), Joshua Bednarski (FRA), Lucas Daugaard (DKR), Moritz Oberheim (GER)
Już ponad 1500 wyścigowych samochodów GT4 na bazie 718 Cayman
W 2016 roku Porsche wprowadziło model 718 Cayman GT4 Clubsport, bazujący na generacji 981 – zbudowany jako samochód wyścigowy dla młodego jeszcze wówczas formatu wyścigów klientów GT4. W latach 2016–2018 zbudowano go w 421 egzemplarzach.
Następca – oparty na generacji 982 Cayman – zadebiutował w 2019 roku, a jego całkowita produkcja wyniosła 510 sztuk. Wysoki popyt częściowo wynikał ze stosunkowo niskich kosztów eksploatacji. Połączenie trwałej technologii seryjnej z komponentami specyficznymi dla sportów motorowych znacznie obniżyło bowiem wydatki zespołów.
Tę tradycję kontynuuje jeszcze bardziej konkurencyjne 718 Cayman GT4 RS Clubsport, produkowane od 2022 roku. Jego 500-konny silnik typu bokser o pojemności 4,0 litrów i 6 cylindrach, pochodzący z obecnego 911 GT3 Cup, generuje o blisko 18% wyższą moc od 3,8-litrowego poprzednika. Zoptymalizowany projekt układu dolotowego umożliwia uzyskanie maksymalnej mocy przy 8300 obr./min wobec wcześniejszych 7500 obr./min, podczas gdy maksymalna prędkość obrotowa sięga 9000 obr./min. Moment obrotowy wzrósł z 425 Nm przy 6600 obr./min w poprzedniku do 465 Nm przy 6000 obr./min.

Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport, IMSA, Daytona 24h (2025), RS1 #28, Jan Heylen (BEL), Luca Mars (USA)
Te udoskonalenia skutkują lepszą, bardziej użyteczną dostępnością mocy. Samochód korzysta również z licznych ulepszeń podwozia, w tym dwukierunkowo regulowanych amortyzatorów o poprawionych właściwościach, regulowanych stabilizatorów z przodu i z tyłu, wydajnego wyścigowego układu hamulcowego oraz zaktualizowanej aerodynamiki.
„Opracowując model Clubsport, uwzględniliśmy spostrzeżenia i opinie klientów z poprzednich lat” – dodaje Michael Dreiser. „Zwiększone osiągi w kontekście czasów okrążenia w połączeniu z lepszymi właściwościami jezdnymi sprawiają, że w nadchodzących latach zespoły naszych klientów na całym świecie będą nadal dysponować konkurencyjną maszyną GT4”.
Innowacyjne wykorzystanie materiałów kompozytowych z naturalnych włókien
Pierwsza generacja Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport była pierwszym samochodem wyścigowym bazującym na seryjnym aucie, w którym zastosowano elementy nadwozia wykonane z materiałów kompozytowych z naturalnych włókien (NFC, ang. natural fiber composite). Ich udział zwiększono w obecnym modelu GT4 RS Clubsport – teraz służą one do produkcji przedniej pokrywy, błotników, elementów aerodynamicznych z przodu, drzwi, tylnego skrzydła oraz kierownicy.

Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport
Włókna na bazie lnu stanowią potencjalną alternatywę dla kompozytów z włókna węglowego i są testowane w warunkach sportu motorowego pod kątem potencjalnego wykorzystania w pojazdach seryjnych. Już od ponad 70 lat Porsche wykorzystuje motorsport jako poligon doświadczalny dla nowych technik i technologii, procesów oraz materiałów, które później zapewniają korzyści modelom drogowym.