MotoNews.pl

Taycan Turbo GT - cztery rekordy na czterech kontynentach

Taycan Turbo GT - cztery rekordy na czterech kontynentach11.03.2025
Po rekordach w Europie, Ameryce Północnej i Azji czas na sukces w Ameryce Południowej - Taycan Turbo GT ustanawia nowy rekord okrążenia wśród aut elektrycznych na torze Interlagos.

Po ustanowieniu najlepszych czasów przejazdu na północnej pętli toru Nürburgring oraz na torach Shanghai International Circuit i WeatherTech Raceway Laguna Seca w Kalifornii Taycan Turbo GT z pakietem Weissach pobił rekord okrążenia dla samochodów elektrycznych na czwartym kontynencie – tym razem na torze Interlagos w São Paulo. To już czwarty taki wyczyn elektrycznego samochodu sportowego Porsche, który zaprojektowano specjalnie z myślą o jeździe torowej.

Porsche Taycan Turbo GT Interlagos 2025

Felipe Nasr, trzykrotny mistrz IMSA i trzykrotny zwycięzca 24-godzinnego wyścigu na torze Daytona, 5 lutego 2025 roku pokonał 4,3-kilometrowy tor Interlagos w ciągu 1:42,1 min. Nowy czas okrążenia nie tylko okazał się o prawie 8 sekund lepszy od rekordu Porsche Taycan Turbo S w 2022 roku (1:49,8 min), ale i pozwolił o niecałą sekundę pobić wcześniejszy rekord okrążenia dla samochodu produkcyjnego, ustanowiony przez 911 Turbo S (1:43,087 min). Tor w dzielnicy Interlagos brazylijskiej metropolii oferuje szereg wyzwań – zarówno za sprawą mieszanki szybkich i technicznych sekcji, jak również licznych zmian wysokości.

„Przyjazd na Interlagos i zajęcie miejsca za kierownicą Porsche Taycan Turbo GT zaraz po zwycięstwie w 24-godzinnym wyścigu na Daytonie było niesamowitym przeżyciem. Fakt, spodziewałem się mocnego przyspieszenia i momentu obrotowego, ale i tak ogólne osiągi tego samochodu zrobiły na mnie piorunujące wrażenie” – powiedział Felipe Nasr, kierowca fabryczny Porsche.
„Podczas podjazdu przed Curva do Café, tuż przed główną prostą, użyłem trybu Attack i pod koniec dobiłem do 272 km/h. Na wyjściu z Curva do Sol osiągnąłem już ponad 200 km/h. To niesamowite, jak brutalnie ten samochód oddaje swoją moc i przyspiesza” – kontynuował kierowca zespołu Porsche Penske Motorsport. „Taycan Turbo GT bardzo precyzyjnie reaguje w wolnych zakrętach i pozostaje stabilny nawet przy mocnym hamowaniu. Balans, przyczepność – to prawdziwa maszyna o wysokich osiągach”.
Porsche Taycan Turbo GT Interlagos 2025

„Ustanawiając nowy rekord, chcieliśmy pokazać mocne strony nowej serii modelowej Taycan tuż przed jej debiutem na brazylijskim rynku” – powiedział Peter Vogel, dyrektor generalny Porsche Brazil. „Osiągi Porsche Taycan Turbo GT są naprawdę niezrównane”.

Interlagos – brazylijski „dom” Formuły 1 i Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC), oficjalnie znany jako Autodrome José Carlos Pace – na całym świecie słynie z sukcesów, które Ayrton Senna, tamtejszy bohater narodowy, odnosił w wyścigach na początku lat 90.

Od maja 2024 roku Taycan Turbo GT pokazuje swoje sportowe kompetencje również jako samochód bezpieczeństwa Formuły E – najmocniejszy w historii Mistrzostw Świata FIA; w tej roli zastąpił Porsche Taycan Turbo S. Za jego kierownicą zasiada Bruno Correia z Portugalii. W każdym wyścigu Formuły E czuwają dwa egzemplarze – jeden z pakietem Weissach, a drugi bez. Wyposażone w sprzęt z zakresu bezpieczeństwa i zaawansowany technologicznie system komunikacji na zmianę pełnią obowiązki samochodu bezpieczeństwa Formuły E – głównego i zapasowego.

Porsche Taycan Turbo GT Interlagos 2025

Rekordy Porsche Taycan na innych kontynentach

Rekord okrążenia w São Paulo kontynuuje serię innych rekordów Porsche Taycan Turbo GT, ustanowionych przez kierowcę rozwojowego Porsche Larsa Kerna na zróżnicowanych torach wyścigowych całego świata. Ostatni z nich padł w październiku 2024 roku – elektryczny samochód sportowy pokonał wtedy tor Shanghai International Circuit w czasie 2:11,28 min; to pierwszy rekord okrążenia oficjalnie uznany przez zarządców obiektu.

Wcześniej, wiosną 2024 roku, Kern odwiedził tor WeatherTech Raceway Laguna Seca w Kalifornii, gdzie „wykręcił” czas 1:27,87 min – to najlepszy wynik w dopuszczonym do ruchu samochodzie elektrycznym. Na krótko przed tym wyczynem przedprodukcyjna wersja wariantu Turbo GT uzyskała nowy najszybszy czas w swojej klasie na Nürburgringu. Kern przejechał północną pętlę w zaledwie 7:07,55 min, o 26 sekund szybciej od własnego rekordu z sierpnia 2022 roku, gdy prowadził Porsche Taycan Turbo S Sport Sedan z pakietem Performance.

Informacje na temat Porsche Taycan Turbo GT

Warianty Taycan Turbo GT i Taycan Turbo GT z pakietem Weissach wieńczą gamę sportowych, w pełni elektrycznych limuzyn Porsche. Oba mają na tylnej osi mocniejszy, efektywniejszy falownik z węglikiem krzemu jako materiałem półprzewodnikowym. Ich szczytowa, ograniczona czasowo moc przekracza 1100 KM. Aktywowany przyciskiem tryb Attack na maksymalnie 10 sekund zapewnia wzrost mocy nawet o 120 kW.

Porsche Taycan Turbo GT Interlagos 2025

System został zoptymalizowany do użytku torowego i działa podobnie jak w bolidach 99X, którymi Porsche rywalizuje w Mistrzostwach Świata ABB FIA. Pozostały czas działania funkcji wskazuje specjalny licznik w zestawie wskaźników, z dynamiczną wizualizacją w postaci animowanych pierścieni na prędkościomierzu.

Inteligentne zabiegi w obszarze lekkiej konstrukcji pozwoliły obniżyć masę własną wariantu Turbo GT względem Turbo S nawet o 75 kilogramów. Przyczynia się do tego szereg komponentów z włókna węglowego. Taycan Turbo GT z pakietem Weissach, zaprojektowany specjalnie na tor wyścigowy, dla jeszcze lepszego stosunku masy do mocy został pozbawiony tylnych siedzeń.

Oba modele są standardowo wyposażone w zawieszenie Porsche Active Ride o specyficznym dla wariantu GT zestrojeniu, które dzięki zrównoważonemu rozkładowi obciążeń kół zapewnia niemal idealne połączenie z nawierzchnią w dynamicznych sytuacjach drogowych.

Źródło: Porsche
wybierz inną markę ...
  • wybierz inną markę ...
  • Najpopularniejsze
  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • BYD
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Dodge
  • DS Automobiles
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Isuzu
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Leapmotor
  • Lexus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo
  • Pozostałe marki
  • Bugatti
  • Cadillac
  • Daewoo
  • Daihatsu
  • Hummer
  • Lada
  • Lincoln
  • Lotus
  • McLaren
  • Pagani
  • Rover
  • Saab
  • Tata