Taycan driftem wjeżdża do Księgi Rekordów Guinnessa

Taycan driftem wjeżdża do Księgi Rekordów Guinnessa28.11.2020
Porsche Taycan trafiło do Księgi Rekordów Guinnessa - za najdłuższy drift samochodem elektrycznym. Swój rekord ustanowiło w Porsche Experience Center Hockenheimring.

Dennis Retera, instruktor Porsche, pokonał driftem – bez skręcania przednich kół w kierunku zakrętu – 210 okrążeń na okręgu o długości 200 m. W ciągu 55 minut przejechał łącznie 42,171 km. Udział w maratonie sprawił, że jako ekspert od „jazdy bokiem” Retera zapewnił sobie i Porsche rekord świata w najdłuższym nieprzerwanym drifcie samochodem elektrycznym. Średnia prędkość jazdy wynosiła 46 km/h. Do ustanowienia rekordu posłużył Taycan w wersji z napędem na tylne koła, która jest już w sprzedaży w Chinach.

„Gdy programy stabilizacji jazdy są wyłączone, poślizg elektrycznym Porsche jest niezwykle łatwy, zwłaszcza w przypadku tego wariantu modelowego – z napędem wyłącznie na tylne koła” – powiedział Dennis Retera.
„Kierowca zawsze dysponuje wystarczającą mocą. Nisko położony środek ciężkości i duży rozstaw osi zapewniają stabilność, a precyzyjna praca podwozia i układu kierowniczego pozwalają przez cały czas zachować doskonałą kontrolę – nawet podczas bocznych poślizgów”.
Porsche
Dennis Retera - instruktor Porsche i Joanne Brent z Guinness World Records

Holender jest teraz głównym instruktorem w Porsche Experience Center Hockenheimring, ale wcześniej rywalizował w kartingu, za kierownicą jednoosobowych bolidów oraz w wyścigach wytrzymałościowych.

„Utrzymywanie wysokiej koncentracji przez 210 okrążeń było też dla mnie bardzo męczące, zwłaszcza że nawadniany asfalt na torze do driftu nie wszędzie oferuje taką samą przyczepność. Skoncentrowałem się na kontrolowaniu driftu za pomocą kierownicy – to efektywniejszy sposób niż przy użyciu pedału gazu. I zmniejsza ryzyko obrócenia”.

Próba odbyła się pod nadzorem oficjalnej sędzi rekordów Guinnessa Joanne Brent, na nawadnianej sekcji do dynamicznej jazdy PEC. Brent nadzoruje wszelkiego rodzaju próby bicia rekordów Guinnessa od ponad 5 lat:

„Mieliśmy kilka rekordów w drifcie, ale ten z udziałem elektrycznego samochodu sportowego i dla nas jest czymś bardzo szczególnym. Porsche wykonało tu prawdziwie pionierską pracę” – powiedziała Brent.
Porsche
Średnia prędkość wyniosła 46 km/h

Ekspertka Guinnessa skrupulatnie udokumentowała ten wyczyn, korzystając z całej gamy pomocy technicznych oraz wsparcia innych niezależnych ekspertów: przed testem lokalny geodeta z milimetrową dokładnością zmierzył sekcję Porsche Experience Center o średnicy 80 metrów. Na potrzeby dokumentacji wykorzystano czujniki GPS i czujniki odchylenia w samochodzie, a także kamerę zamontowaną na dachu wieży kontrolnej toru; ta ostatnia posłużyła też do sfilmowania rekordowego przejazdu.

Innym niezależnym ekspertem była Denise Ritzmann – inżynier, która przed próbą bicia rekordu w imieniu organizacji testującej DEKRA potwierdziła standardowość i gotowość do jazdy przedseryjnego egzemplarza Porsche Taycan z napędem na tylne koła. Ritzmann wie o drifcie niemal wszystko: w latach 2018 i 2019 była mistrzynią Europy w tej dyscyplinie. Przez cały czas bicia rekordu odpowiadała też za to, by Taycan pozostawał w stałym poślizgu:

„Od razu widać, czy przednie koła są skierowane w kierunku przeciwnym do krzywej. Dopóki tak jest, samochód driftuje” – wyjaśniła.

Wraz z Joanne Brent liczyła również okrążenia pokonane podczas próby bicia rekordu.

Porsche
Porsche Taycan - nowy rekordzista Guinnessa w kategorii "najdłuższy drift samochodem elektrycznym"

Porsche Taycan jest już rekordzistą w wielu innych dyscyplinach. Bez względu na to, czy chodzi o wyczerpujący 24-godzinny długodystansowy „bieg” na dystansie 3425 km na torze wysokich prędkości w Nardò, o najlepszy czas w swojej klasie – 7:42 min – na północnej pętli Nürburgringu, czy o 26 sprintów ze startu zatrzymanego do 200 km/h na lotnisku w Lahr – rekordowe statystyki pierwszego w pełni elektrycznego samochodu sportowego Porsche robią imponujące wrażenie.

Źródło: Porsche