Najpotężniejsze seryjne Porsche wszech czasów przyjmie rolę samochodu bezpieczeństwa w mistrzostwach świata w pełni elektrycznych bolidów podczas najbliższej, podwójnej rundy, która odbędzie się 11 i 12 maja w Berlinie. Nowy Taycan zadebiutował w lutym 2024 roku. Turbo GT w roli samochodu bezpieczeństwa zastępuje wariant Turbo S z 2019 roku. Dwa egzemplarze będą pełnić funkcję auta dyżurnego oraz zastępczego – i wyróżniają się odmiennymi specyfikacjami oraz kolorami.
„Zrównoważony rozwój i elektryfikacja mają dla Porsche ogromne znaczenie, co znajduje odzwierciedlenie w naszej działalności w sporcie motorowym – również w zaangażowaniu Porsche Taycan Turbo GT jako samochodu bezpieczeństwa. To symbol naszego podejścia do motorsportu, który służy nam jako poligon doświadczalny dla seryjnych zastosowań. W przypadku Formuły E w szczególności dotyczy to naszych elektrycznych samochodów sportowych i, na przykład, zarządzania energią. To kolejny powód, dla którego Taycan awansował ostatnio w niemal każdej dyscyplinie.” - powiedział Thomas Laudenbach, wiceprezes ds. Porsche Motorsport
Taycan Turbo GT z trybem Attack
Nowy Taycan ma większą moc i większy zasięg, a także szybciej i wydajniej się ładuje. Od marca na szczycie oferty znajduje się wariant Turbo GT, który zaprezentował już spójność swojej torowej konfiguracji, bijąc rekordy czasów okrążeń na torach Nürburgring i Laguna Seca. Zaopatrzony w opcjonalny pakiet Weissach przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 305 km/h. Tryb Attack, zapewniający chwilowe zwiększenie mocy nawet o 120 kW (163 KM), bazuje na technologii z Porsche 99X Electric – bolidu, który na swoim koncie ma zdobycie aktualnego mistrzostwa świata Formuły E.
Seryjne lakiery i specjalne oklejenie
Po raz pierwszy w historii będą użytkowane dwie wersje elektrycznego samochodu bezpieczeństwa Formuły E. Taycan Turbo GT w ekskluzywnym kolorze nadwozia Purple Sky Metallic i z pakietem Weissach, a zatem bez tylnych siedzeń, wcieli się w rolę auta dyżurnego. Drugi egzemplarz w kolorze Shade Green Metallic, bez pakietu zwiększającego osiągi – czyli z czterema miejscami, będzie pełnić funkcję pojazdu zastępczego.
Taycan, podobnie jak koncepcja bolidu Porsche 99X Electric, został opracowany w ośrodku badawczo-rozwojowym Porsche w Weissach, które funkcjonuje jako neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla netto. Samochodami bezpieczeństwa w dalszym ciągu będą opiekować się specjaliści Porsche z Manthey, z bazą przy torze Nürburgring. Odpowiadają oni również za przeprowadzenie wszelkich niezbędnych modyfikacji, w tym za montaż świateł ostrzegawczych i powiązanej z nimi instalacji elektrycznej, zaawansowanego technologicznie sprzętu komunikacyjnego oraz gaśnic. Za kierownicą samochodu bezpieczeństwa pozostanie doświadczony portugalski kierowca Bruno Correia.
Porsche w Formule E
W tym roku Porsche startuje w swoim piątym sezonie Formuły E. Oprócz fabrycznej ekipy TAG Heuer Porsche bolidy Porsche 99X Electric wystawia amerykański zespół kliencki producenta sportowych aut – Andretti Formula E. Angażując się w mistrzostwa świata, Porsche podkreśla swoje ambicje – odgrywania wiodącej roli wśród uznanych producentów samochodów w obszarach elektryfikacji, zrównoważonego rozwoju i technologii. W Formule E marka zdobywa cenne know-how na potrzeby rozwoju seryjnych elektrycznych samochodów sportowych.