Wyróżnienie to jest przyznawane od dziesięciu lat przez brytyjskie specjalistyczne czasopismo "Engine Technology International".
W 2007 roku Porsche wygrało w kategorii silników trzy– do czterolitrowych. W tym roku 3,6-litrowy silnik typu bokser o mocy 480 KM (530 KM w wersji GT2) zwyciężył nawet w otwartej klasie pojemności pokonując tak silnych konkurentów jak BMW, Ferrari i Nissan. W jednostce napędowej 911 turbo zastosowana została po raz pierwszy turbosprężarka ze zmienną geometrią (VTG). Dzięki temu strumień spalin może być regulowany w całym zakresie prędkości obrotowych i optymalnie kierowany na łopatki turbiny. Pozwala to, przede wszystkim przy niskich prędkościach obrotowych, na uzyskanie wyczuwalnej poprawy elastyczności i przyspieszenia.
Przy wyborze "Silnika Roku" 65 renomowanych specjalistycznych dziennikarzy z ponad 30 krajów oceniało jednostki napędowe w różnych kategoriach. Obok mocy, zużycia paliwa, zachowania się podczas jazdy i komfortu oceniane było także zastosowanie przyszłościowych technologii.