Model Cayenne, stworzony w firmie Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG z zastosowaniem najnowocześniejszej techniki, ma stać się wzorem do naśladowania w segmencie Sports Utility Vehicles.
Terenowy samochód firmy z Zuffenhausen znajdzie się na rynku jesienią tego roku. Dostępny będzie w dwóch wersjach: Cayenne S i Cayenne Turbo. Cayenne to model Porsche, który zaprojektowano całkowicie od nowa. Zastosowano w nim w praktyce wiele przyszłościowych rozwiązań technicznych. To samochód, jakiego dotąd nie było. Firma Porsche zaprojektowała Cayenne jako pojazd typowo sportowy i jednocześnie nadający się do jazdy w terenie. Charakter, nadany mu przez konstruktorów z Centrum Badań i Rozwoju Weissach, wykazuje duże pokrewieństwo z cieszącymi się uznaniem na całym świecie klasycznymi samochodami sportowymi tej marki.
Jednym z zasługujących na największą uwagę rozwiązań technicznych nowego Porsche są nowe 8-cylindrowe silniki. Wersja Cayenne S dysponuje silnikiem o mocy 340 KM (250 kW) i momentem obrotowym 420 Nm, a wersja Cayenne Turbo wyposażona jest w jednostkę napędową o mocy 450 KM (331 kW) i momencie obrotowym 620 Nm. Obydwa silniki V8 mają pojemność skokową 4,5 l i doskonałe osiągi. Na przyspieszenie od O do 100 km/h Cayenne z silnikiem bezsprężarkowym potrzebuje 7,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 242 km/h. Model Turbo przyspiesza od O do 100 km/h w 5,6 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 266 km/h.
Oba silniki Cayenne spełniają wymagania wchodzącej w życie w 2005 roku normy EL) 4 oraz wymagania innych, obowiązujących na świcie norm. Za przeniesienie napędu w Cayenne Turbo odpowiedzialna jest montowana seryjnie 6-biegowa przekładnia tiptronic S. Obydwie wersje wyposażono w stały napęd na wszystkie koła i system Porsche Stability Mangement (PSM), specjalnie udoskonalony na potrzeby nowego modelu. Montowana seryjnie blokada podłużna i przekładnia redukcyjna świadczą o dobrym przystosowaniu nowego Porsche do jazdy po bezdrożach.
Sportowy charakter Cayenne przejawia się w mocy, doskonałej reakcji na pedał gazu, zwrotności i skuteczności układu hamulcowego. Jednocześnie najnowocześniejsze rozwiązania zastosowane w podwoziu zapewniają niespotykany dotychczas komfort toczenia się i amortyzowania. Jazdą terenowym Porsche może cieszyć się jednocześnie kierowca i czterech pasażerów.
Cayenne przewyższa inne samochody swojej klasy także pod względem holowania przyczepy - może mieć ona ciężar do 3,5 tony. Pociągnięta głęboko pokrywa silnika oraz wyraźnie zaznaczone przednie reflektory pozwalają natychmiast rozpoznać w Cayenne członka rodziny Porsche. Przy tym Cayenne S i Cayenne Turbo są jednocześnie samochodami eleganckimi i zdradzającymi siłę.
Wersja Turbo różni się zewnętrznie od wersji z silnikiem bezsprężarkowym dodatkowymi wlotami powietrza z przodu, pokrywą komory silnika z Power Domes oraz czterema rurami wydechowymi z tyłu. Zróżnicowane są także wymiary zewnętrzne obu modeli. Cayenne S ma długość 4782 mm, a silniejsza wersja Turbo - 4786 mm. Szerokości (1928 mm) i wysokości (1699 mm) są identyczne. Rozstaw osi wynosi 2955 mm.