Europejscy członkowie konsorcjum ULSAB-AVC (Ultra Light Steel Auto Body - Advanced Vehicle Concepts), zrzeszającego 33 wiodące firmy przemysłu stalowego, przedstawili dwie koncepcje studyjne pojazdów znacznie bezpieczniejszych, oszczędniejszych i bardziej przyjaznych dla środowiska niż aktualnie produkowane samochody.
Porsche Engineering Group to przedsiębiorstwo należące do producenta samochodów sportowych ze Stuttgartu, zajmujące się opracowywaniem różnego typu projektów. Przed trzema laty otrzymało ono zlecenie stworzenia koncepcji pojazdu, w którym zastosowano by nowe materiały stalowe o wysokiej wytrzymałości. Projekt ten miał udokumentować doskonałą przydatność tego materiału dla kolejnych generacji samochodów. Rezultat tych prac robi duże wrażenie. Wprawdzie oba samochody osobowe - kompaktowa wersja trzydrzwiowa dla Europy i sedan średniej klasy dla Ameryki - istnieją na razie tylko w wersji wirtualnej, jednak dzięki supernowoczesnym, kompleksowym technikom symulacyjnym inżynierowie firmy Porsche mogli zrealizować kompletną koncepcję pojazdu, mogącą stanowić wstępny projekt dla konstrukcji przyszłych modeli samochodów.
Dzięki nowoczesnej stylistyce i zastosowaniu stali nowej generacji powstała gotowa do wielkoseryjnej produkcji koncepcja nadwozia. Koszt produkcji tego typu nadwozia będzie, według wstępnej analizy, porównywalny z kosztami produkcji współczesnych samochodów osobowych. Samochody te mogą wyznaczać nowe standardy także w codziennej eksploatacji. Dzięki inteligentnej, lekkiej konstrukcji, której realizacja stała się możliwa dopiero teraz z uwagi na rewolucyjne właściwości nowoczesnej stali, ich użytkownicy będą mogli cieszyć się niewielkim zużyciem paliwa i emisją substancji szkodliwych na poziomie znacznie niższym od wartości określanych przez najostrzejsze nawet przepisy i normy. Jednocześnie wszystkie analizy wykazują, iż parametry techniczne tych pojazdów powinny pozwolić na uzyskanie pięciogwiazdkowej noty w teście zderzeniowym Euro-NCAP.
"Z powodu częściowo sprzecznych przepisów w Europie i USA projekt ULSAB był dla nas interesującym, lecz także niezwykle trudnym wyzwaniem. Dzięki dobrej i ścisłej współpracy ze specjalistami w dziedzinie materiałoznawstwa z przemysłu stalowego mogliśmy jednak wykonać nasze zadanie terminowo i z wynikiem bardziej niż zadowalającym." - powiedział dr Urlich Schiefer, dyrektor Porsche Engineering Group.
Jako producent wyczynowych samochodów sportowych, legitymujący się niezaprzeczalnymi sukcesami w całej historii samochodowych wyścigowych, Porsche od dawna poświęca wiele uwagi lekkim konstrukcjom. Mimo bogatego doświadczenia ze stosowaniem wielu materiałów różnego typu, cieszące się największym powodzeniem Porsche 911 Carrera wykonane jest z najnowocześniejszej stali o ekstremalnej wytrzymałości, posiadającej doskonałe właściwości zarówno pod wzglądem ciężaru, jak i bezpieczeństwa. Wiedza inżynierska wiodącego pod względem technicznym producenta samochodów, połączona z wieloma zrealizowanymi dla klientów projektami, przekonała międzynarodowe konsorcjum stalowe, że Porsche Engineering Group będzie najlepszym partnerem przy tym, dotychczas najambitniejszym, kompleksowym projekcie pojazdu, jaki stworzony został przez przemysł stalowy.
Ze względu na międzynarodowe znaczenie projektu ULSAB-AVC, jako wartości odniesienia wybrane zostały najbardziej wymagające kryteria w zakresie zachowania się pojazdu przy zderzeniu, zużycia paliwa i emisji substancji szkodliwych, określone przez programy badawcze PNGV (Partnership for a New Generation of Vehicles) rządu amerykańskiego oraz europejskie EUCAR dążące do zmniejszenia emisji CO2. Ze względów ekonomicznych oba pojazdy, mimo różnic w wielkości i ciężarze, oparte są na takiej samej platformie i mają identyczną część przednią. Oba charakteryzują się nowoczesnym projektem ogólnym, w którym urzeczywistniono wiele nowych idei i futurystycznych wizji. Skonstruowano między innymi całkiem nową strukturę surowej karoserii, w której siedzenia stanowią integralną jej część, co poprawiło sztywność kabiny pasażerskiej. Przednia część pojazdu składa się z jednego modułu, na którego ramie pomocniczej umieszczona jest znaczna część elementów mocowanych dotychczas w komorze silnika, takich jak zawieszenie kół, układ przeniesienia mocy i chłodnica. Przy zderzeniu czołowym rama oddziela się od przedniej części samochodu, przez co układ przeniesienia mocy przesuwa się w specjalnie skonstruowanym tunelu, zamiast przemieszczać się do wnętrza samochodu. Z tego powodu projekt przewiduje zastosowanie kompaktowych, niezwykle efektywnych trzycylindrowych silników benzynowych i wysokoprężnych.
W celu osiągnięcia optymalnego rozdziału ciężaru między przednią i tylną osią, a tym samym lepszego zachowania się pojazdu podczas jazdy, przednie koła zostały przesunięte daleko do przodu, a przekładnia umieszczona przed silnikiem.
Wytyczające nowe drogi wyniki współpracy Porsche Engineering Group i międzynarodowego przemysłu stalowego oferują producentom samochodów nowe możliwości w dziedzinie konstrukcji i produkcji, które mogą być zastosowane w praktyce już w najbliższych latach. Projekt ULSAB-AVC zostanie w tym roku przedstawiony w USA, Europie a także w Australii i Japonii.