Saab poszerzy gamę ekologicznych silników, prezentując najnowszą jednostkę z serii BioPower podczas Salonu Samochodowego w Genewie w przyszłym miesiącu.
Koncepcyjny BioPower 100 jest pierwszym seryjnie produkowanym silnikiem napędzanym w 100% bioetanolem (E100). Efektem są osiągi, jakich nigdy wcześniej nie uzyskał seryjny samochód napędzany tym paliwem.
Będący ewolucją modelu Saab 9-5 model SportKombi, najnowszy pojazd koncepcyjny BioPower, jest demonstracją ogromnego potencjału bioetanolu. Dzięki połączeniu doświadczeń Saaba w zakresie turbosprężania z zastosowaniem wysokooktanowego paliwa E100, zoptymalizowany silnik 2.0 z modelu 9-5 osiąga moc maksymalną 300 KM. Jest to możliwe dzięki modyfikacjom wprowadzonym w systemie zarządzania silnikiem i elementach wewnętrznych. Wyższy stopień sprężania pozwala osiągnąć wyższe ciśnienie doładowania. Wyjątkowo wysoka moc 150 KM na litr pojemności skokowej wskazuje "właściwe" proporcje przyszłości dla mniejszych, ale mocnych silników, które jednocześnie staną się oszczędniejsze.
Ogromną moc uzupełnia wysoki moment obrotowy wynoszący aż 400 Nm, co sprawia, że silnik zachowuje się, jak wolnossąca jednostka benzynowa o pojemności skokowej 4,0 litrów. Widać to w doskonałych osiągach – koncepcyjny Saab 9-5 BioPower 100 przyspiesza od 0 do 100 km/h zaledwie w 6,6 sekundy, a od 80 do 120 km/h (na piątym biegu) w 8,2 sekundy.
Prezentowany w Genewie koncepcyjny Saab BioPower 100 wykorzystuje stylizację zewnętrzną i wewnętrzną, która powstawała pod nadzorem Dyrektora GME ds. Konstrukcji Zaawansowanych, Anthony’ego Lo. Kierował on także pracami nad innym udanym koncepcyjnym Saabem, modelem Aero X, zaprezentowanym w Genewie w ubiegłym roku.
Firma wprowadziła już na rynek najpopularniejszy w Europie model na paliwo mieszane, Saaba 9-5 BioPower. Koncepcyjny Saab BioPower 100 wzmocni zajmowaną przez niego pozycję lidera w rozwoju technologii związanych z bioetanolem.
„Bioetanol to niesamowite paliwo o wysokiej jakości, które otwiera przed nami ogromne możliwości i pomoże nam spełnić wymagania środowiskowe stojące przed nami”, mówi Kjell ac Bergström, Prezes i Dyrektor Generalny GM Powertrain w Szwecji, szef zespołu konstruktorów odpowiedzialnych za silnik BioPower 100.
"Wraz ze wzrostem konieczności obniżenia konsumpcji energii szukamy sposobów na skonstruowanie mniejszych silników o stosunkowo wysokiej mocy zarówno w technologii konwencjonalnej, jak i hybrydowej. Ten pojazd koncepcyjny pokazuje, że bioetanol może odegrać w tym procesie kluczową rolę, przyczyniając się jednocześnie do zmniejszenia emisji spalin pochodzących z paliw kopalnych".