System ten ostrzega kierowcę za pomocą wiadomości tekstowych i sygnałów głosowych oraz wprawienia w drżenie siedziska fotela, kiedy tylko wykryte zostaną objawy zmęczenia lub ryzyko spadku uwagi.
W przeciwieństwie do podobnych urządzeń System Ostrzegania Kierowcy DAWS nie opiera się na rozpoznawaniu odchyleń od poprawnego kierunku jazdy pojazdu. Został on zaprojektowany tak, aby wykrywać pierwsze objawy zmęczenia lub nieuwagi, a nie bezpośrednie konsekwencje tych stanów.
System wykorzystuje dwie miniaturowe kamery na podczerwień - jedna zainstalowana jest u podstawy przedniego słupka po stronie kierowcy, a druga znajduje się w środku deski rozdzielczej - które obserwują oczy kierowcy. Obraz z kamer analizowany jest przez oprogramowanie, które wysyła serię ostrzeżeń, kiedy częstotliwość ruchów powiek wskazuje na pierwsze objawy zmęczenia lub kiedy kierowca nie patrzy na drogę przed sobą.
Obrazowanie w podczerwieni jest wykorzystywane w celu zapewnienia poprawnej jazdy zarówno w dzień, jak i w nocy, także jeżeli kierowca ma założone okulary przeciwsłoneczne.
Wykrywanie senności
System wykorzystuje skomplikowany algorytm w celu pomiaru i oceny liczby mrugnięć kierowcy. Kiedy kamera wykryje okres dłuższego zamknięcia powiek, mogący oznaczać pierwsze objawy senności, włączana jest seria trzech ostrzeżeń.
Na początku rozlega się dźwięk dzwonka, a na wyświetlaczu głównego panelu pojawia się wiadomość tekstowa: "Tired?" ("Zmęczony?"). Jeśli ruch powiek kierowcy nie powróci natychmiast do normalnego trybu "szeroko otwarte", przez system audio samochodu nadana zostanie wiadomość głosowa "You are tired" ("Jesteś zmęczony"). Jeśli kierowca nadal nie zareaguje, pojawi się głośniejszy sygnał ostrzegawczy, a system audio przekaże wiadomość "You are dangerously tired - stop as soon as it is safe to do so!" ("Jesteś bardzo zmęczony - zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu tak szybko, jak to możliwe!"). Kierowca może wyłączyć te ostrzeżenia tylko przez naciśnięcie przycisku resetowania na desce rozdzielczej. Po wykonaniu tej czynności system natychmiast włącza się ponownie.
Wykrywanie braku uwagi
Kamery śledzą też ruchy gałek ocznych i głowy kierowcy. W momencie kiedy kierowca odwróci wzrok od obszaru określanego jako "główna strefa uwagi" - czyli środkowej części przedniej szyby - rozpoczyna się mierzenie czasu.
Jeśli oczy i głowa kierowcy nie powrócą do pozycji "przed siebie" w ciągu około dwóch sekund, w drżenie wprawione zostaje siedzisko fotela kierowcy. Wibracje zostają wyłączone, kiedy kierowca zwróci głowę i oczy w kierunku jazdy samochodu.
Przetwarzanie obrazów w podczerwieni pozwala ocenić, kiedy kierowca w swoim peryferyjnym polu widzenia wciąż dostrzega znajdującą się przed nim drogę - jak podczas patrzenia w lusterka czy wchodzenia w zakręt - i w takich sytuacjach drżenie fotela włączane zostaje po nieco dłuższym okresie czasu.
Bezpieczeństwo w sytuacjach rzeczywistych
System DAWS w logiczny sposób wpisuje się w filozofię bezpieczeństwa w sytuacjach rzeczywistych wyznawaną przez firmę Saab. Bierze on pod uwagę to, co kierowca rzeczywiście robi za kierownicą, a nie to, co powinien robić.
System ten, zainstalowany w Saabie 9-3 SportCombi, został opracowany przez zespół Human Vehicle Integration w GME Engineering w szwedzkim Trollhättan. Stanowi on część programu rozwojowego Inteligentne Systemy Bezpieczeństwa Pojazdów (Intelligent Vehicle Safety Systems - IVSS) wspieranego przez szwedzki rząd i tworzonego przy udziale narodowego Instytutu Badań Drogowych (Road and Transport Research Institute - VTI).
"Faktem jest, że wielu kierowców nie zatrzymuje się i nie wysiada z samochodu, kiedy czują się senni. Dbamy więc o to, by kierowcy bardziej dbali o siebie" - powiedział Arne Nåbo, szef zespołu Human Vehicle Integration będącego specjalistą z dziedziny ergonomii pracy kierowcy i zarządzania interfejsem systemów rozrywkowo-informacyjnych w samochodach marki Saab.
"System ten pozwala też zapobiec niebezpiecznemu zwyczajowi, który nazywamy "przechwyceniem funkcji poznawczych". Mowa tu o sytuacjach, w których kierowca za bardzo angażuje się w szukanie ulubionej płyty CD, programowanie stacji radiowych lub próbę podniesienia z podłogi smoczka dla krzyczącego dziecka."
Testy
Samochód rozwojowy Saab 9-3 Sport Combi weźmie teraz udział w trwającym osiem miesięcy programie testów terenowych, nadzorowanym przez Instytut Badań Drogowych.
Samochód został wyposażony w bezprzewodowy modem GPRS 3G, który każdej minuty będzie przekazywał dane na serwer Uniwersytetu w Linköping, gdzie analizowane będzie działanie systemu. Każda osoba z grupy ochotników będzie prowadziła samochód przez miesiąc, przy czym w pierwszym tygodniu System DAWS zostanie wyłączony w celu umożliwienia im dokonania późniejszego porównania.
Program ten jest częścią procesu rozwoju i sprawdzania służącego ustaleniu, czy system będzie w przyszłości instalowany w samochodach marki Saab. W pojazdach produkowanych seryjnie prawdopodobnie potrzebna będzie tylko jedna kamera, która będzie całkowicie schowana za deską rozdzielczą samochodu.