...przez jury składające się z 25 północnoamerykańskich dziennikarzy zajmujących się motoryzacją. Ceremonia wręczenia nagrody miała miejsce w Samochodowym Salonie Sławy w Dearborn, w stanie Michigan.
Obecnie w swej siódmej edycji, coroczną nagrodą "Prototyp roku" wyróżnione zostały te pojazdy, które najprawdopodobniej ukształtują przyszłość przemysłu samochodowego. Zwycięzcy zostali wybrani spośród 40 samochodów prototypowych oraz 12 już w produkcji, które miały swój północnoamerykański debiut w sezonie samochodowym 2008 r.
"Saab 9-X BioHybrid łączy organiczną formę z ekologicznym brzmieniem napędu, zarówno pod względem atrakcyjności estetycznej, jak i ekologicznej" mówi członek jury Arv Voss z Auto Impressions. Bob Kroupa z Automotive Writers Group dodaje: "Saab jest na czele stawki z nowym podejściem do stylizacji kompaktowego pojazdu. Wraz z biohybrydowym silnikiem z turbodoładowaniem, mamy zwycięzcę".
"Jesteśmy zaszczyceni tym znaczącym wyróżnieniem przez ekspertów organizacji północnoamerykańskich mediów", mówi dyrektor ds. marketingu Saab Automobile USA, Roger McCormack. "Byliśmy świadkami pierwszych reakcji publiczności na New York Auto Show, gdy prototyp 9-X BioHybrid przekroczył wiele optymistycznych oczekiwań. Idąc śladem wysoce inspirujących Aero X oraz 9-4X BioPower, tj. mieszanki koncepcji, która również debiutowała wcześniej w tym roku, 9-X BioHybrid demonstruje, że Saab naprawdę pnie się w górę". 9-X BioHybrid jest wyraźną wizją tego, jak będą wyglądać samochody Saab w przyszłości. Został zaprojektowany w taki sposób, aby odzwierciedlać priorytety młodszej klienteli, która poszukuje nowoczesnego wyglądu, odpowiednich osiągów oraz nowoczesnej komunikacji, to wszystko w sportowym, przyjemnym w prowadzeniu pakiecie.
Czerpiąc motywy do projektowana od zdobywcy nagród, Saaba Aero X oraz wcześniejszych prototypów 9X, 9-X BioHybrid również demonstruje potencjał dla wysoce efektywnej mocy zawartej w 200 konnym (147kW) silniku BioPower o poj. 1,4 l z turbo doładowaniem, wspomaganym przez system hybrydowy nowej generacji, produkcji General Motors. Projektowane emisje CO2 przy zastosowaniu biopaliwa E85, wynoszą zaledwie 105g/km i świadczą o dotrzymaniu obietnic dotyczących tego pakietu.
Wnętrze ukazuje całkowicie nowy sposób wyrażenia skoncentrowanego na kierowcy, stylu kokpitu Saaba wraz z innowacyjną możliwością podłączenia urządzeń mobilnych bez użycia kabli oraz tylny bagażnik z systemem ładowania o "niskim tarciu". "To auto ma wszystko, jeśli chodzi o projekt i osiągi" mówi Anthony Lo, dyrektor ds. zawansowanych projektów General Motors Europe, który kierował zespołem projektowym 9-X BioHybrid, we współpracy z Saab Brand Center w Szwecji.
Ze swymi "turbinowymi" kołami umieszczonymi na czterech rogach, minimalnym zwisem nadwozia oraz wydłużoną linią dachu, proporcje trzydrzwiowego Saaba 9-X BioHybrid wnoszą nowe, dynamiczne wymiary dla wyglądu tego konwencjonalnego "hatchbacka".
Spokojny kształt nadwozia, bez widocznych klamek lub lusterek w drzwiach, śmiałe opasanie okien w kolorze grafitu, głęboka osłona chłodnicy, to motywy zaczerpnięte z prototypu Aero X coupe pokazanego w Genewie dwa lata temu.
Charakterystyczna sylwetka "robiona na zamówienie" oraz funkcjonalność części tylnej zostały rozwinięte z wielozadaniowego prototypu 9X pokazanego we Frankfurcie w 2001 r. "Można powiedzieć, że zaprojektowaliśmy ten samochód od tyłu do przodu", mówi Lo. "Kształt 9X jest w sam raz dla samochodu tej wielkości, a przedłużona linia dachu poprawia aerodynamikę oraz zapewnia więcej przestrzeni nad głową oraz we wnętrzu".
Nawiązując do korzeni Saaba w projektowaniu samolotów, 9-X BioHybrid wykorzystuje również potencjał aktywnej aerodynamiki w celu zmniejszenia oporu powietrza oraz zużycia paliwa, przy prędkości ekonomicznej. Po przekroczeniu prędkości 70 km/h górna i dolna część karoserii zmieniają swój kształt, ponieważ górny spojler automatycznie wysuwa się i przedłuża linię dachu, a dolny dyfuzor wysuwa się spod tylnego zderzaka.
Czteromiejscowa kabina wprowadza całkowicie nowe wykonanie skoncentrowanego na kierowcy kokpitu Saaba. Wyeliminowana została montowana na podłodze konsola centralna wraz z ustawionymi pod kątem kontrolkami i wyświetlaczami. Zamiast tego skoncentrowany na kierowcy układ obejmuje główny panel przyrządów, rozciągający się od górnego profilu drzwi, wyginając się poprzecznie w stosunku do kierowcy. Osadzona trójwymiarowa grafika wygląda jak zamrożona, podtrzymując skandynawski motyw, po raz pierwszy widziany w Aero X. Odzwierciedlając potrzeby młodszej klienteli, która spodziewa się łatwego dostępu do multimediów, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz samochodu, Saab współpracował z firmą Sony Ericsson w celu zapewnienia podłączenia szeregu urządzeń mobilnych bez użycia kabli. W rezultacie otrzymano bezprzewodowe złącze do przesyłu danych, korzystania z rozrywki, system nawigacji satelitarnej z wyświetlaczem. Ten interfejs umożliwia również jednoczesne korzystanie z wielu urządzeń, gdy pasażerowie znajdują się w samochodzie.
Tylny bagażnik posiada elektrycznie wysuwaną podłogę, która uruchamiana jest, gdy odchylona zostanie dolna część tylnej klapy. Podłoga oraz tył składanych tylnych siedzeń, pokryte są gumowaną wykładziną dywanową o "dużym tarciu", która "chwyta" przedmioty i utrzymuje je bezpiecznie na miejscu. Dla łatwego załadowania i rozładowania bagażu, aluminiowe podnośniki automatycznie podnoszą i opuszczają podłogę, gdy tylna klapa jest otwierana i zamykana.
Rozwiązanie systemu oświetlenia jest istotną częścią skandynawskiej stylistyki, co w tym przypadku jest ewidentne w zastosowaniu zróżnicowanego wewnętrznego oświetlenia kabiny. Poziom iluminacji może być zmieniany od białego - chłodnego do ciepłego i łagodnego. Jest to spersonalizowana właściwość i może być programowana odzwierciedlając na przykład, zmieniające się pory roku.
"Samochód ten ukazuje jak nasza praca koncepcyjna może być przeniesiona do formatu kompaktu" dodaje Anthony Lo. „Posiada on wiele właściwości, które rozwiniemy później, jak na przykład nowy skoncentrowany na kierowcy motyw stylizacyjny, znaczenie utrzymania czystych, wolnych od brudu powierzchni oraz łatwa bezprzewodowa łączność wewnątrz samochodu"