...oraz proporcjami bliskimi samochodom sportowym, jak również miejscami dla czterech osób.
Zrywając z szablonem konwencjonalnego modelu z otwartym dachem, karoseria 9-X Air wyposażona została w wyróżniające się słupki tylne, zakrzywiające się ku górze w celu zamontowania płaskiego Canopy Top. Stanowią one także punkty mocowania dla przeszklenia kabiny, włączając w to oddzielną, chowaną szybę tylną.
Projektant Anthony Lo oraz jego zespół dokonali tego w dalszym ciągu, oferując praktyczny, czteromiejscowy samochód całoroczny, podążając ścieżką utorowaną przez Saaba, gdy jego pierwszy prototyp kabrioletu miał swą premierę na Salonie Samochodowym we Frankfurcie dokładnie 25 lat temu.
Z opuszczonym lub podniesionym dachem, 9-X Air ma wyróżniającą się sylwetkę. Przy złożonym dachu i podniesionej szybie tylnej, pasażerowie mogą cieszyć się jazdą odkrytym samochodem bez uderzeń strug powietrza. Przy podniesionym dachu 9-X Air posiada wygląd prawdziwego coupe ze spójnym zarysem, stroniącym od wyglądu konwencjonalnego czteromiejscowego kabrioletu.
Projektowany równolegle z prototypem Saaba 9-X BioHybrid, 9-X Air współdzieli jego wyróżniającą stylizację przodu oraz bardzo efektywny napęd. Mały, 1,4-litrowy silnik BioPower Saaba łączy w sobie szereg rozwiązań zapewniających godne uwagi osiągi, jak np. zmniejszenie silnika, turbodoładowanie, wykorzystanie biopaliw oraz technologii hybrydowej.
Napędzany paliwem E85 (mieszanka 85% bioetanolu i 15% benzyny) zapewnia sportową moc 200 KM (147 kW), przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy oraz przewidywaną emisję tylko 107 g/km CO2 w cyklu mieszanym. W porównaniu z silnikiem benzynowym ogólny wpływ na środowisko, na podstawie skuteczności układu przeniesienia napędu, w przypadku stosowania paliwa E85 jest jeszcze korzystniejszy.
Postępowy design
Czyste, wyrzeźbione kontury karoserii Saaba 9-X Air nadają świeżości wyrazu inspirowanemu skandynawskimi motywami etosowi projektowania oraz lotniczemu dziedzictwu. Zdecydowana sylwetka z minimalnymi zwisami z przodu oraz z tyłu, uzupełniona jest pojedynczą otaczającą linią okien, gładkimi, eleganckimi powierzchniami karoserii oraz motywami „lodowego bloku" w oświetleniu.
Wygląd karoserii określony jest przez wyróżniające się słupki C lub wsporniki stanowiące tylne punkty mocowania dla unikalnego Canopy Top, napędzanego, składanego na płasko dachu, opracowanego w oparciu o zasadę „Targa". To innowacyjne w samochodach typu kabriolet rozwiązanie, które odróżnia składany dach od pełnej składanej osłony kabiny lub osłony zespolonej, zostało zgłoszone przez Saab do ochrony patentowej.
Dach Canopy Top został wykonany z materiału, a nie metalu, co pozwala zmniejszyć ciężar oraz zapewnić efektywne jego składanie. Jest on obsługiwany automatycznie i składa się w formie trzech małych części, w tyle samochodu pod pokrywą w przedziale bagażnika. Szyba tylna między wspornikami wsuwa się automatycznie pod spód podniesionej pokrywy i umożliwia złożenie Canopy Top. Następnie szyba ta powraca na swe miejsce, zapewniając pełne otoczenie szkłem kabiny, przy otwartej górze.
Ta właściwość „otaczającego szkła" wraz z aktywną owiewką na górze szyny mocującej na szybie przedniej zapewnia pasażerom lepszy komfort. Minimalizuje ona zawirowania i uderzenia strug powietrza, zmniejsza ciąg powietrza z tyłu oraz eliminuje potrzebę stosowania wielu owiewek. Oddzielenie szyby tylnej od składanej góry zapewnia większy obszar przeszklony niż odpowiednia szyba zintegrowana z miękką osłoną kabiny.
Zrywając dalej z konwencją projektowania, 9-X Air rezygnuje z pokrywy bagażnika. W zamian za to duży przedział bagażowy, zdolny pomieścić dwie torby golfowe, wysuwa się spod listwy z tylnymi światłami. W celu zmniejszenia ciężaru, wspomagany jest on za pomocą sprężyn, bez dodatkowego zasilania oraz bez wysiłku przesuwa się na rolkach. Pod tą przesuwną szufladą ukazuje się oddzielny przedział do przewozu mniejszych rzeczy.
Koncentracja na wygodzie kierowcy
Wewnątrz 9-X Air posiada szereg innowacyjnych opracowań w skoncentrowanym na wygodzie kierowcy stylu deski rozdzielczej oraz zapewnieniu bezstykowych łączy dla osobistych urządzeń przenośnych; oba rozwiązania były po raz pierwszy widziane w Saabie 9-X BioHybrid.
Strefa informacyjna kierowcy obejmuje górną część linii drzwi. Jest to świeże wykonanie, skoncentrowanego na przyjaznym dla kierowcy układzie tradycyjnego kokpitu Saaba, z jednoczesną rezygnacją z montowanej na podłodze konsoli centralnej. Strefa ta jest spłaszczona z zakrzywionymi łukowato powierzchniami, na których jest umieszczonych w rzędzie 5 ekranów wyświetlaczy, podświetlonych w zielonkawej trójwymiarowej grafice, włączając w to ekran systemu informacyjnego oraz panel sterujący w drzwiach kierowcy.
W kooperacji z firmą Sony Ericsson, 9-X Air oraz jego brat hatchback demonstrują również potencjał bezstykowego, bezprzewodowego podłączenia (Bluetooth) z jednym lub kilkoma urządzeniami przenośnymi (telefony komórkowe, palmtopy, itp.). Interfejs wewnętrzny samochodu umożliwia przesyłanie danych, słuchanie muzyki, funkcje nawigacji satelitarnej, które są automatycznie przesyłane do samochodu podczas, gdy urządzenie pozostaje w kieszeni użytkownika.
Im bardziej zaawansowane urządzenie tym więcej funkcji w samochodzie. To samo urządzenie może być zaprogramowane w celu automatycznego zamknięcia / otwarcia auta, podniesienia lub opuszczenia dachu oraz automatycznej zmiany wstępnych ustawień samochodu. W Saabie 9-X Air oddzielne urządzenia przyczepione do kluczyka lub zdalne piloty są po prostu zbędne.
Skuteczność w konstrukcji i osiągach
Saab 9-X Air został stworzony przez zespół kierowany przez Anthony'ego Lo, dyrektora ds. zaawansowanych projektów w General Motors Europe, przy współpracy z Saab Brand Center w Szwecji. „Podobnie, jak 9-X BioHybrid samochód ten jest niezwykle efektywny pod względem zaprojektowanej konstrukcji oraz osiągów, mowa jest tu również o „Canopy Top", mówi Lo. „Oferuje on ważne korzyści ze zmniejszenia ciężaru oraz zagospodarowania przestrzeni oraz daje możliwość przeniesienia stylu kabrioletu w przyszłość na sposób Saaba.