Saab zaprosił grupę kobiet pracujących w Saab Automobile AB do testowania swoich przyszłych modeli samochodów. Grupa ta pełni bardzo ważną funkcję dostarczając cennych, praktycznych uwag związanych z użytkowaniem samochodów właśnie przez kobiety. To kobiety coraz częściej zostają właścicielami aut i ich doświadczenie jako konsumentów odgrywa bardzo ważną rolę w uzupełnianiu wizji i wiedzy projektantów oraz inżynierów.
Żeńska grupa brała od początku udział w procesie projektowania i testowania Saaba 9-3 SportSedan i przekazując swoje cenne sugestie technikom uczyniła go samochodem wyjątkowo dobrze przystosowanym i przyjaznym dla kobiet.
Mówi Lill Melander, szefowa drużyny kobiecej Saaba: "Nie wydaje się możliwe bezpośrednie zrównanie potrzeb kobiet i mężczyzn, tak więc nasza grupa ma ważną rolę wskazywania na istniejące różnice, szczególnie pod względem fizycznym. Byłyśmy już nieraz źródłem objawienia dla konstruktorów. Weźmy na przykład sposób siedzenia w samochodzie: kobiety – w przeciwieństwie do mężczyzn - siedzą na ogół z nogami niemal złączonymi, co oznacza, iż przestrzeń pod kolumną kierownicy może okazać się za ciasna dla naszych kolan."
Zdaniem Lill Melander niemniej ważne są aspekty praktyczne samochodu: "W nielicznych tylko samochodach wzięto pod uwagę, iż kobiety są z reguły jednak słabsze fizycznie od mężczyzn; przetestowałyśmy podnośniki w 11 różnych samochodach, aby zarekomendować stosowne rozwiązania dla nowego 9-3 SportSedana. Kobieta powinna móc bez trudu zmienić koło w swym aucie a nie rezygnować tylko dlatego, iż nie daje sobie fizycznie rady."
Używanie podnośnika to nie tylko sprawa potrzebnej siły, równie ważne jest – gdzie go podstawić? Stąd uwzględniona sugestia wyraźnego oznaczenia punktów podparcia dla podnośnika w nowym Saabie 9-3 SportSedan.
Sugestie drużyny kobiecej miały także wpływ na kształt progów nadwozia, które nie utrudniają już teraz wsiadania do samochodu kobietom w dopasowanych spódnicach lub na wysokich obcasach. Lill Melander przyznaje: "problem spódnicy" może wydawać się nieco przesadny – jest on jednak rzeczywiście uciążliwy dla wielu kobiet, a rzadko lub w ogóle nie doceniany przez naszych kolegów". Zaraz stwierdza, że "w efekcie nowy Saab 9-3 SportSedan to naprawdę wspaniały samochód, sama przyjemność z jazdy - dla kobiet i mężczyzn, tym razem bez różnicy."
Drużyna składa się z dziesięciu kobiet, które ze względu na długie okresy testowe i konieczność zachowania poufności nowych rozwiązań – są wszystkie zatrudnione w firmie Saab. Drużyna wypracowuje wszechstronny obraz wymagań i potrzeb kobiety prowadzącej samochód. Uczestniczki mają od 27 do 55 lat, wzrost od 1,57 do 1,84 m i zajmują w firmie stanowiska zarówno administracyjne jak i techniczne.
Drużyna kobieca działa już od ponad trzech lat i uczestniczy we wszystkich projektach nowych samochodów Saab. W departamencie badawczo-rozwojowym Saaba kobiety stanowią około 15% zatrudnionych, w departamencie projektowania zaś – nieco ponad 22%.