...zaprojektowany z myślą o aktywnych indywidualistach, którzy ciągle poszukują przygód. Wyrazisty wygląd, wszechstronne nadwozie SportKombi, zwiększony prześwit oraz zaawansowany napęd na wszystkie koła to tylko nieliczne z wielu zalet modelu 9-3X. Umiarkowane zużycie paliwa i funkcjonalny bagażnik nie oznacza rezygnacji z przyjemności, jaka wiąże się z jazdą po różnych typach nawierzchni. Jest to idealna alternatywa dla dużych i ciężkich samochodów typu crossover i SUV.
Saab po raz pierwszy połączył silnik wykorzystujący technologię BioPower (spalający bioetanol E85) z niezwykle udanym napędem na cztery koła XWD (Cross Wheel Drive). Model 9-3X dostępny jest również z dwulitrowym silnikiem benzynowym. Natomiast wysokoprężny silnik 1,9 TTiD dostępny jest w wersji z napędem na przednie koła. Wszystkie wspomniane silniki to oszczędne, czterocylindrowe jednostki z turbodoładowaniem, gwarantującym większą moc. Podsumowując, nowy model 9-3X to ucieleśnienie filozofii Saaba opartej na technologii EcoPower, która łączy dynamiczną jazdę z wydajnym wykorzystaniem zasobów w celu zapewnienia odpowiednich osiągów samochodów Saab.
Wyrazista elegancja
W porównaniu ze standardową wersją SportKombi z napędem na jedną oś, projektanci Saaba zwiększyli prześwit o 35 mm, tak by można było bezpiecznie przejechać po wyboistym terenie. Samochód został zaprojektowany specjalnie z myślą o tych kierowcach, którzy często jeżdżą po szutrowych lub nieutwardzonych drogach. Terenowy charakter zawieszenia nie wpłynął jednak na właściwości trakcyjne podczas jazdy po asfalcie.
Nowy Saab 9-3X spełnia wymagania współczesnego klienta wyznającego zasadę „im mniej, tym lepiej”. „9-3X to oszczędny i wszechstronny samochód dla tych, którzy nie chcą lub nie potrzebują SUVa”, twierdzi Simon Padian, główny projektant firmy Saab. „W dużym uproszczeniu oferujemy but trekkingowy spełniający swoje zadanie, a jednocześnie bardziej komfortowy i stylowy, niż cięższy but do wspinaczki górskiej”.
Nowy przedni i tylny zderzak chroniony jest przez ciemnoszare osłony o ziarnistej fakturze. Ten sam materiał zastosowano do ochrony progów i łuków błotników przed błotem lub uderzeniami kamieni w trudnym terenie. Terenowy charakter podkreślają matowe, aluminiowe osłony podwozia, biegnące w kierunku otworu drzwiowego w tylnej części nadwozia oraz przypominające kształtem skrzydło w dolnej części przedniego zderzaka. Z osłonami współgrają matowe listwy ozdobne w kolorze aluminium, zamontowane w dolnej części drzwi. Czarne relingi dachowe dostępne są w standardzie, natomiast chromowane należą do wyposażenia dodatkowego. Przyciągająca wzrok, podwójna, okrągła rura wydechowa to standardowe wyposażenie we wszystkich wersjach silnikowych. Przednie reflektory przeciwmgielne z chromowaną obwódką to kolejny stylowy akcent.
Nowe, wieloszprychowe, siedemnastocalowe felgi ze stopów lekkich sprawiają, że wygląd Saaba 9-3X odzwierciedla jego zdolność do radzenia sobie w różnych warunkach, od nawierzchni asfaltowej, po szutrową, utwardzoną lub wyboistą.
Wnętrze modelu 9-3X wykończone jest z największą starannością. Ciemne, metaliczne elementy ozdabiają wykładzinę drzwiową, schowek i dźwignię zmiany biegów. 9-3X wyposażony jest w wyjątkowe, sportowe fotele z czarną, skórzaną tapicerką i szarymi wstawkami z materiału.
Trakcja absolutna
W sercu nowego Saaba 9-3X jest najnowocześniejszy system XWD. To inteligentny, aktywny układ przeniesienia napędu, stale rozdzielający moment obrotowy pomiędzy oś przednią i tylną. Niezależnie od warunków układ zapewnia optymalną stabilność i przyczepność samochodu.
Rozwiązania mechaniczne obejmują elektronicznie sterowany mechanizm przeniesienia momentu obrotowego (Torque Transfer Device – TTD), który rozdziela moc pomiędzy obie osie. Specjalny zawór zwiększa lub zmniejsza ciśnienie hydrauliczne działające na tarcze sprzęgła olejowego wewnątrz mechanizmu TTD, które stopniowo podłączają lub odłączają tylną oś.
Stopień „poślizgu sprzęgła” decyduje o wartości momentu obrotowego przenoszonego na tylne koła. Na tej samej zasadzie działa opcjonalny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (eLSD) tylnej osi, przenoszący moment obrotowy na koło, które ma większą przyczepność.
Po raz pierwszy w historii marki model 9-3X łączy w sobie turbodoładowany, dwulitrowy silnik BioPower (210KM/155 kW/300 Nm) z napędem na cztery koła XWD, w związku z czym kierowca może stosować bioetanol i korzystać z zalet napędu na cztery koła. Sześciobiegowa skrzynia manualna uzupełnia sportową stylistykę samochodu. W ramach strategii ograniczania kosztów operacyjnych szwedzki producent samochodów oferuje również dwulitrowy silnik benzynowy o podobnych osiągach. Ta wersja jednostki napędowej dostępna jest z sześciobiegową skrzynią manualną lub automatyczną.
Silnik wysokoprężny TTiD o pojemności 1,9 litra, z napędem na przednie koła i z dwustopniowym turbodoładowaniem (180 KM/132 kW/400 Nm) emituje poniżej 145 gramów CO2 na kilometr. Również ta jednostka napędowa dostępna jest ze skrzynią manualną lub automatyczną. W przeciwieństwie do innych modeli, ta wersja 9-3X ma podniesione zawieszenie o 20 mm w porównaniu z normalną wersją 9-3 z napędem na przednie koła. Dzięki temu samochód ma jeszcze bardziej terenowy wygląd.
Bagażnik - połączenie formy z funkcjonalnością
Niezależnie od wybranej wersji silnika, nadwozie 9-3X znacznie ułatwia pakowanie sprzętu wypoczynkowego i sportowego, łącząc formę z funkcjonalnością. Bagażnik jest zaskakująco przestronny i proporcjonalny, a podłoga znajduje się dość nisko. Zwarta konstrukcja tylnego zawieszenia zapewnia dużo miejsca, eliminuje wszelkie wystające elementy i gwarantuje niezwykle praktyczną pojemność 477 litrów (po złożeniu tylnej kanapy pojemność wzrasta do 1 331 litrów) (standard VDA).
Oparcie tylnej kanapy dzielone jest w stosunku 60/40 i wyposażone w otwór do przewożenia długich przedmiotów, np. nart. Można je złożyć bez konieczności zdejmowania siedzenia. Składane oparcie fotela pasażera z przodu umożliwia przewożenie przedmiotów o długości 2,5 m.
Bagażnik w całości pokryty jest wykładziną, a jego wnętrze oświetlają dwie lampki zamontowane po wewnętrznej stronie słupków D. Dostęp do bagażnika możliwy jest poprzez lekką klapę, która otwiera się do poziomu zderzaka. Siłowniki są całkowicie ukryte w dachu, co znacznie ułatwia otwieranie bagażnika. Czarna osłona montowana na klapie bagażnika zabezpiecza ją przed uszkodzeniami lub zadrapaniami podczas intensywnej eksploatacji.
Rozwiązanie TwinFloor zastosowane w modelu 9-3X znacznie ułatwia pakowanie bagażu i sprzętu oraz zapewnia bezpieczeństwo i porządek podczas jazdy. Po pociągnięciu dźwigni środkowa część podłogi podnosi się do góry, dzięki czemu przednia krawędź wchodzi w dwie szczeliny mocujące.
W bagażniku znajduje się również dwunastowoltowe gniazdo zasilania (do podłączenia lodówki lub podgrzewacza) oraz oddzielne schowki po obu stronach. Jeden z nich wyposażony jest w odlewany stojak na duże butelki.