Przeprowadzone ostatnio w USA dwa niezależne badania bezpieczeństwa są bardzo korzystne dla samochodów Saab i jego kierowców; Saab 9-5 w dalszym ciągu okazuje się jednym z najbezpieczniejszych samochodów świata.
Amerykańska Agencja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) opublikowała wyniki prób zderzeniowych, prowadzonych w roku 2002 w ramach programu NCAP (Oceny bezpieczeństwa nowych samochodów). Saab 9-5 Sedan otrzymał najwyższą notę – pięć gwiazdek – w teście bezpieczeństwa kierowcy i pasażera na przednim siedzeniu podczas zderzenia czołowego. W skali ocen NCAP pięć gwiazdek oznacza najwyższy obecnie poziom bezpieczeństwa w przypadku kolizji.
Mówi Per Lenhoff, Szef Działu Bezpieczeństwa zderzeniowego Saab Automobile AB: "Jesteśmy zadowoleni z przyznania nam pięciu gwiazdek przez NHTSA tym bardziej, iż test ten ma duże znaczenie marketingowe, stając się często wskazówką i zachętą dla klienteli."
Bezpieczeństwo pojazdów Saab i ich kierowców zostało także wysoko ocenione w drugim, niezależnym badaniu Instytutu Badań Kolizji Drogowych (Highway Loss Data Institute – HLDI) dotyczącym względnej częstotliwości powypadkowych roszczeń odszkodowawczych, związanych z obrażeniami ciała. W klasie średniej wyższej 5-drzwiowy Saab 9-3 osiągnął najkorzystniejszy wynik w kategorii pojazdów czterodrzwiowych, 9-3 kabriolet zajął drugie miejsce w kategorii pojazdów sportowych a 9-5 Sedan otrzymał czwartą lokatę w grupie pojazdów luksusowych tej klasy.
Badania HLDI, obejmujące lata 1999 – 2001, polegają na porównaniu stopnia bezpieczeństwa samochodów w oparciu o koszt leczenia obrażeń fizycznych, odniesionych przez osoby uczestniczące w kolizjach drogowych. Mierzono częstotliwość, z jaką dany model samochodu uczestniczy w kolizjach drogowych oraz ilość wynikających stąd obrażeń, skutkujących wypłatami odszkodowań przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Kierowcom Saaba należą się szczere gratulacje za istotny udział w osiągnięciu tak dobrych wyników.
Filozofia prawdziwego bezpieczeństwa firmy Saab oznacza priorytet dla systemów i struktur, chroniących pasażerów samochodu podczas rzeczywistych wypadków i kolizji. Mimo prowadzenia licznych i złożonych testów laboratoryjnych – m.in. symulowanych zderzeń z dużymi zwierzętami czy uderzeń bocznych samochodu ciężarowego w osobowy - to właśnie rzeczywiste zdarzenia oraz ich nieprzewidywalność stanowią główną motywację dla konstruktorów Saaba w ich pracy.
Wszystkie samochody Saaba wyposażone są standardowo w następujące elementy wpływające na zwiększenie bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów:
- Przednie i tylne strefy kontrolowanego zgniotu pochłaniające energie uderzenia
- Adaptacyjne boczne i dwustopniowe przednie poduszki powietrzne
- Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich pięciu siedzeniach
- Pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa
- System Aktywnych Zagłówków SAHR zmniejszający ryzyko urazu kręgów szyjnych nawet o 75%
- Wzmocnienia boczne w drzwiach
- Spawana stalowa konstrukcja mająca charakter klatki bezpieczeństwa
- Łamana kolumna kierownicy
Bezpieczeństwo pojazdu zależy od wielu czynników, m.in. zachowania kierowcy i pasażerów oraz trafności oceny sytuacji. Duże znaczenie dla integralności bezpieczeństwa ma także konstrukcja samochodu. Opisane powyżej wyniki badań świadczą dobitnie, iż zarówno samochody Saab jak i ich kierowcy należycie się uzupełniają w świecie rzeczywistych zdarzeń.