Saab 9-3 Sport Sedan w testach IIHS

Saab 9-3 Sport Sedan w testach IIHS21.10.2004
Najnowszemu badaniu w bocznym teście zderzeniowym Instytutu poddano osiem pojazdów klasy średniej, a Saab 9-3 zdobył tytuł zwycięzcy. Należy też podkreślić, że wynik ten osiągnął samochód o wyposażeniu standardowym ...

Stosowana przez Saaba filozofia "rzeczywistego bezpieczeństwa" zaowocowała zdobyciem przez model 9-3 Sport Sedan – jako pierwszy samochód osobowy – tytułu "Podwójnego Zwycięzcy" Ubezpieczeniowego Instytutu Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS). Po ostatniej serii bocznych testów zderzeniowych przy szybkości 31 mil/h (50 km/h), Saab 9-3 Sport Sedan, (model 2004) zdobył tytuł zwycięzcy. Badanie to jest dodatkiem do prowadzonych w ostatnich 40 latach czołowych testów zderzeniowych, w których Saab 9-3 Sport Sedan (model 2003) również zdobył wyróżnienie Instytutu.

Saab 9-3 Sport Sedan w testach IIHS 1 Najnowszemu badaniu w bocznym teście zderzeniowym Instytutu poddano osiem pojazdów klasy średniej, a Saab 9-3 zdobył tytuł zwycięzcy. Należy też podkreślić, że wynik ten osiągnął samochód o wyposażeniu standardowym. W Saabie 9-3 Sport Sedan obejmuje ono adaptacyjne, dwustopniowe przednie poduszki powietrzne, umieszczone w oparciach przednich foteli poduszki boczne, pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły działania oraz opracowane przez Saaba aktywne zagłówki 2. generacji (SAHR 2). W przypadku kolizji tylnej, system SAHR ogranicza ruch głowy pasażerów, i dzięki temu zmniejsza ryzyko odniesienia obrażeń odcinka szyjnego kręgosłupa.

Oprócz montowanych w fotelach poduszek bocznych Saab 9-3 Sport Sedan wyposażony jest także w mocowane do sufitu boczne kurtyny powietrzne, zabezpieczające pasażerów z tyłu i z przodu. Aktywują się one w trakcie kolizji bocznych oraz w poważnych zderzeniach czołowych, kiedy przednie poduszki osiągają drugi stopień napełnienia. Kurtyny boczne pozostają napełnione nawet przez trzy sekundy i zapobiegają uderzeniu głową w szyby, słupki boczne czy przedmioty na zewnątrz samochodu. Jak wskazują testy prowadzone w instytucie, ta dodatkowa funkcja ma szczególne znaczenie przy kolizjach czołowo-bocznych, kiedy samochód obraca się po uderzeniu.

"Jesteśmy niezmiernie zadowoleni z otrzymania tytułu Podwójnego Zwycięzcy IIHS dla modelu Saab 9-3" – powiedziała Debra Kelly-Ennis, Prezes Saab USA. "W obu rodzajach testów różne systemy samochodu zadziałały tak, jak powinny, chroniąc bezpieczeństwo pasażerów."

Instytut dokonuje oceny pojazdów pod względem ochrony, jaką zapewniają pasażerom w zderzeniach czołowych i bocznych, i nadając im ocenę dobrą, dostateczną, marginalną lub słabą. Najlepsze pojazdy pośród tych, które otrzymują ocenę dobrą, uzyskują tytuł "Zwycięzcy", a samochody, które zdobywają ten tytuł w obu rodzajach testów – tytuł "Podwójnego Zwycięzcy".

W bocznym teście zderzeniowym, przeprowadzanym w Instytucie, ruchoma, deformowalna przeszkoda uderza w samochód od strony kierowcy z szybkością 31 mil/h (50 km/h). Ważąca 3.300 funtów (ok. 1.500 kg) przeszkoda kształtem przypomina przednią część typowego samochodu osobowego lub samochodu klasy SUV. W każdym z badanych pojazdów znajdują się dwa testowe manekiny wzrostu niewysokiej kobiety (5. percentyl). Jeden z nich umieszczony jest za kierownicą pojazdu, drugi – z tyłu za kierowcą.

W czołowych testach zderzeniowych z offsetem pojazd uderza w deformowalną przeszkodę z szybkością 40 mil/h (64 km/h). Pojazd jest ustawiony w stosunku do przeszkody w taki sposób, że uderza w nią tylko 40 procent powierzchni czołowej po stronie kierowcy. Obrażenia oceniane są na podstawie odczytów z czujników umieszczonych w manekinie, odpowiadającym mężczyźnie średniego wzrostu (50. percentyl) i zajmującym fotel kierowcy.

Dzięki stosowanym przez Saaba rozwiązaniom w zakresie bezpieczeństwa pasażerów, również wersje Saab 9-3 Sport Sedan (model 2003), 9-3 Kabriolet (model 2004) i Saab 9-5 (model 2003) uzyskały pięć gwiazdek w europejskich testach bezpieczeństwa pojazdów (EuroNCAP) w zderzeniach czołowych i bocznych. EuroNCAP, najważniejsza europejska instytucja oceniająca bezpieczeństwo pojazdów, poddaje testom europejskie wersje samochodów, wykorzystując trzy rodzaje zderzeń: czołowe z offsetem i dwa rodzaje bocznych. Wyniki badań są następnie oceniane według licznych parametrów dotyczących bezpieczeństwa kierowcy i pasażera.

Więcej informacji na temat programu testów EuroNCAP znajduje się na stronie www.euroncap.com. Wyniki testów zderzeniowych IIHS można znaleźć na stronie www.iihs.org.

Choć Saab z radością przyjmuje niezależne ustalenia IIHS i EuroNCAP, prace na rzecz zapewniania bezpieczeństwa pasażerów będą nadal prowadzone zgodnie ze strategią "rzeczywistego bezpieczeństwa", której celem jest konstruowanie samochodów, zapewniających bezpieczeństwo w rzeczywistych wypadkach.

Saab jest firmą należącą do General Motors Corp. Saab USA jest importerem modeli Saab 9-2X, 9-3 i 9-5 produkowanych przez Saab Automobile AB w Szwecji.

Źródło: Saab Media