Saab 9-3 ePower to prototyp floty siedemdziesięciu pojazdów, które na początku przyszłego roku przejdą zakrojone na szeroką skalę testy drogowe w Szwecji. Zgodnie z założeniami producenta to elektryczne, rodzinne kombi ma po jednokrotnym naładowaniu baterii litowo-jonowej móc przejechać 200 km.
Saab ePower jest pierwszym pojazdem marki o całkowicie elektrycznym napędzie i wynikiem kooperacji szwedzkiej firmy z Boston Power (dostawcą baterii), Electroengine in Sweden AB (dostawcą silników elektrycznych), Innovatum (zarządzanie projektem) i Power Circle (szwedzką organizacją zrzeszającą przedstawicieli przemysłu energetycznego).
Kombi średniej wielkości, które nie emituje CO2
Saab 9-3 ePower to pierwszy pojazd z całkowicie elektrycznym napędem, który oferuje pasażerom komfort, przestrzeń i praktyczność charakterystyczną dla kombi. Napęd został bowiem wkomponowany w „konwencjonalny” model 9-3 SportWagon.
Pod maską znajduje się silnik elektryczny o mocy 184 KM napędzający przednią oś za pomocą jednobiegowej przekładni. Rozpędzenie 9-3 ePower z miejsca do 100 km/h zabiera 8,5 sekundy, prędkość maksymalna to 150 km/h.
Kompaktowa bateria litowo-jonowa o mocy 35.5 kWh została umieszczona w zmodyfikowanym panelu podłogowym, w miejscu, w którym w standardowym modelu 9-3 Sport Wagon znajduje się układ wydechowy i zbiornik paliwa. Pozwoliło to na optymalne rozmieszczenie wagi i zachowanie dynamiki jazdy podobnej do tej, jaką oferuje standardowy model.
We wnętrzu kabiny zamontowano konwencjonalną dźwignię zmiany biegów działającą w trybie automatycznym, za pomocą której można wybrać tryb: „jazda” „neutralny”, „parkowanie” lub ”cofanie”. Część wskaźników (np. wskaźnik poziomu paliwa, obrotomierz) zastąpiono czytnikami stanu baterii, zużycia mocy i odległości, jaką można jeszcze przejechać bez dodatkowego ładowania.
Działanie układu napędowego kontroluje system zarządzania silnikiem Trionic 8, z nowym oprogramowaniem napisanym specjalnie na potrzeby pojazdu elektrycznego.
Duży zasięg
Saab 9-3 ePower może po jednokrotnym naładowaniu przejechać około 200 km, co poszerza granice możliwości, jakimi dotychczas dysponowały pojazdy z napędem elektrycznym. Bateria ma moc 35.5 kW/h i działa bez przeszkód w temperaturze od -30ºC – a więc przynajmniej o 10 stopni niższej, niż poziom operacyjny innych baterii dostępnych obecnie na rynku. Do schładzania używane jest powietrze, a nie płyn, co przyczynia się do niższych kosztów eksploatacyjnych i mniejszej wagi baterii.
Bateria powinna działać bez zarzutu przynajmniej przez 10 lat. Może zostać naładowana w sześć godzin przy użyciu zwykłego, domowego gniazdka elektrycznego.
Testy
W latach 2011-2012 Saab przeprowadzi zakrojone na szeroką skalę testy na 70 egzemplarzach 9-3 ePower. Będą się odbywać w centralnej, zachodniej i wschodniej Szwecji i wezmą w nich udział szwedzcy kierowcy i ich rodziny.
Wszystkie pojazdy testowe zostaną wyposażone w coś w rodzaju czarnych skrzynek, jakie znamy z samolotów. Zespół projektowy Saaba w Trollhättan będzie monitorować zachowanie samochodów w różnych warunkach drogowych i przy różnych stylach jazdy kierowców.