Saab 9-3 Sport Sedan otrzymał przyznawaną po raz pierwszy złotą nagrodę Top Safety Pick Instytutu Bezpieczeństwa Drogowego.
Potwierdza to wysoki poziom bezpieczeństwa pasażerów Saaba 9-3 SportSedan, który uzyskał także najwyższą notę pięciu gwiazdek w teście zderzeniowym EuroNCAP.
Nagroda "Top Safety Pick - Gold Award" to jedna z najwyższych nagród, przyznawana za konstrukcję pojazdu, która, w ocenie instytutu, zapewnia najlepsze zabezpieczenie pasażerów w kolizjach czołowych bocznych i tylnych.
Prowadzone przez IIHS testy zderzeniowe dają w efekcie oceny od dobrej do słabej, przy czym najlepsze samochody otrzymują ocenę dobrą i tytuł "Best Pick". Model 9-3 SportSedan otrzymał go w zderzeniach czołowych i bocznych.
Test zderzeń czołowych prowadzony jest przy szybkości 40 mil/h i polega na zderzeniu z przeszkodą ulegającą deformacji przy 40 procentowym zachodzeniu od strony kierowcy.
W teście bocznym ulegająca deformacji przeszkoda, przypominająca konstrukcją samochód klasy SUV, zostaje rozpędzona do prędkości 31 mil/h i uderza w pojazd z boku na wysokości kierowcy, co pozwala na ocenę zabezpieczeń.
Test kolizji tylnej symuluje uderzenie w tył stojącego pojazdu przy szybkości 20 mil/h i w jego trakcie oceniane jest działanie przednich foteli/aktywnych zagłówków. W tym badaniu Saab 9-3 Sport Sedan otrzymał ocenę "dobrą".
"Te wyniki to kolejny dowód zaangażowania i umiejętności inżynierów działu bezpieczeństwa Saaba", powiedział Stig Nodin, Dyrektor Ośrodka Technicznego General Motors Europe w Szwecji. "Priorytetem była jednak zawsze ochrona prawdziwych ludzi w prawdziwych wypadkach poprzez stosowanie strategii Rzeczywistego Bezpieczeństwa."
Strategia ta łączy się z wykorzystywaniem komputerowych symulacji i testów zderzeniowych odwzorowujących to, co zdarza się w rzeczywistych wypadkach na drogach na podstawie danych z bazy obejmujących ponad 6100 wypadków z udziałem Saabów, jakie miały miejsce na szwedzkich drogach.
W trakcie prac rozwojowych na serią Saab 9-3, dokonano oceny konstrukcji strukturalnej i systemów zabezpieczenia pasażerów modelu 9-3 Sport w testach konsumenckich, testach wymaganych prawem oraz licznych testach wewnętrznych, uwzględniających pasażerów o różnym wzroście. W laboratoriach i na torze prowadzono także liczne testy prototypowe dla różnych prędkości i konfiguracji.