W związku z nadchodzącym rokiem 2001 szwedzki Saab dość poważnie zmodernizował oba swoje modele.
W swoim mniejszym aucie, tj. 9-3 wprowadził zmiany stylistyczne polegające na tym, że wszystkie wersje otrzymały design znany dotychczas tylko z topowej odmiany Viggen. W porównaniu do poprzednika model 9-3 charakteryzuje się więc niezwykle wygodnymi siedzeniami, w których przedłużono siedziska. Zmiany zewnętrzne polegają na zastosowaniu przedniego spoilera, przekonstruowaniu tylnych zderzaków i wyposażeniu wszystkich aut w 17-calowe koła z lekkich stopów.
Modernizacja Saaba objęła również jednostki napędowe. Podstawowy motor 2,0i został wycofany z oferty, przez co dostępne będą tylko wersje turbodoładowane. Tym samym szwedzki producent stał się jedynym na świecie, który we wszystkich swoich silnikach stosuje turbo. Mają one tę podstawową zaletę, że przy spokojnej jeździe są równie oszczędne co motory wolnossące natomiast w razie potrzeby można obudzić drzemiący w nich bardzo duży potencjał. Jest on przydatny zwłaszcza podczas wyprzedzania, kiedy najbardziej liczy się wysoka elastyczność. Saab unowocześnił swój 2,2-litrowy, doładowany silnik wysokoprężny. Efektem jest przede wszystkim wyższy moment obrotowy (280 Nm) i moc 125 koni dostępna przy 4-tysiącach obrotów. Wysokoprężny 9-3 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,5 sekundy i uzyskuje maksymalną prędkość 200 km. Warto przy tym dodać, że przyspieszenie od 60 do 100 km/h na czwartym biegu następuje w 8,1 sekundy, od 80 do 120 km/h w 11,9 sekundy.
W stosowanym dotychczas silniku 2,0t-LPT zmiany spowodowały wprawdzie nieznaczny spadek mocy (do 150 KM), jednak poprawiły wartość momentu obrotowego. Pomiędzy 1800 a 3500 obr/min jest stale dostępne 240 Nm. Dla porównania: poprzedni model miał 219 Nm przy 3600 obr/min. Maksymalna prędkość wynosi 215 km/h ( z automatyczną skrzynią: 210 km/h). Ofertę uzupełnia ponadto 205-konna jednostka 2,0 Turbo.
We wszystkich modelach 9-3 wyposażono w mniejsze, poręczniejsze kluczyki z wbudowanym pilotem do zamka centralnego, klapki wlewu paliwa, alarmu i blokady. W trosce o bezpieczeństwo najmłodszych uczestników ruchu w swoich samochodach Saab stosuje system mocowania fotelika dziecięcego wg. standardu Isofix. Wszystkie przeróbki uzupełnione zostały dwoma nowymi kolorami nadwozia: laserową czerwienią i stalową szarością.
Topowa limuzyna Saaba, model 9-5 zyskał przede wszystkim wzmocniony silnik 2,3t Ecopower. Zamiast jak dotychczas 170 koni mocy uzyskuje on teraz 185 KM (136 kW). Maksymalny moment obrotowy pozostał bez zmian i wynosi 280 Nm mimo tego przy wyższych obrotach silnik pracuje jednak dynamiczniej udało się to dzięki wprowadzeniu modyfikacji do systemu zarządzania silnikiem Saab Trionic.
Modyfikacje silnika objęły zawory wydechowe, które wykonano z materiału o nazwie "nimonic" (jest to stop niklu szczególnie odporny na wysokie temperatury). W ofercie oprócz przerobionego 2.3t Ecopower dostępne są dwa inne silniki: podstawowy 2.0t Ecopower o mocy 110 kW/150 KM oraz 3.0 V6t Ecopower z wyjątkowym rozwiązaniem asymetrycznego turbodoładowania o mocy 147 kW (200 KM). Ponadto dla wariantów Aero przewidziano 2.3-Turbo-Ecopower o mocy 169 kW (230 KM).
Wzbogacone zostało wyposażenie auta. Za dopłatą dostępny jest np. czujnik deszczu, który umiejscowiony pomiędzy lusterkiem wstecznym a szybą przednią przy pomocy podczerwieni mierzy stopień wilgotności i dopasowuje do niego prędkość pracy wycieraczek. Podobnie jak w modelu 9-3 zastosowano tu mniejsze i poręczniejsze kluczyki z wbudowanym pilotem do zamka centralnego, klapki wlewu paliwa, alarmu i blokady. Laserowa czerwień i stalowa szarość to dwa nowe, atrakcyjne kolory lakieru.