Jak dbać o skrzynię biegów ciągniku siodłowym i jak wybrać odpowiedni serwis w przypadku awarii?
Jak to jest z tymi skrzyniami?
Najpopularniejsze obecnie na Starym Kontynencie skrzynie biegów samochodów ciężarowych to oczywiście skrzynie manualne, które montowało się w ciężarówkach od zawsze. Normy Euro 5 i Euro 6 sprawiły, że unowocześniane stały się nie tylko silniki, ale także przekładnie. W związku z powyższym coraz więcej pojawiało się skrzyń automatycznych, które, jak wskazują wszelkie badania, będą wiodły prym w Europie już za kilka lat. W manualnych skrzyniach biegów charakterystyczne jest to, że poza pełnymi biegami mamy do czynienia także z połówki oraz przełącznik do zmiany skrzyni z górnej na dolną. W przypadku ciężkich zestawów (ciągnik+naczepa/przyczepa) ma to znaczenie ponieważ liczba precyzyjnych przełożeń bezpośrednio przekłada się na jakość i komfort jazdy. Na kontynencie amerykańskim skrzynie biegów bez charakterystycznej dla Europy synchronizatora to norma. W USA nie używa się więc zasadniczo sprzęgła, to znacznie ułatwia manewrowanie ciągnikiem siodłowym. Tak czy inaczej, niezależnie od typu skrzyni biegów niezwykle istotna jest dbałość o jej delikatne używanie oraz serwis.
Co wskazuje na awarie?
Luzowanie, wybijanie biegów czy ciężka praca to tylko nieliczne wskazówki, które mówią nam, że w okolicy skrzyni biegów nastąpił jakiś defekt. Do części problemów ze skrzynią biegów w ciężarówkach dochodzi w następstwie nieprawidłowego użytkowania wybieraka, zbyt agresywnej jazdy czy niereagowania na dziwne zachowanie przekładni. Dla przykładu, twarda praca sprzęgła nie musi oznaczać konieczności kapitalnego remontu, może być związana z wadą łożyska oporowego, ale nie musi skazywać nas na kapitalny remont. I tu właśnie znaczenie ma wybór odpowiedniego warsztatu, dla którego diagnostyka usterki nie stanowi większego problemu i który nie narazi nas na koszty wymiany części, które w naszym układzie są sprawne i nie wymagają ani naprawy, ani wymiany. Często bywa tak, że niemożność przeskoczenia z górnej na dolną (lub odwrotnie) skrzynię nie wynika z jakiejś skomplikowanej usterki, a tylko z uszkodzenia siłownika czy zaworu pneumatycznego. Pamiętajmy, że używanie dobrej jakości podzespołów zawsze wpływa na pracę całego układu i co za tym idzie, żywotność ciężarówki.
Serwis samochodów ciężarowych może być bardzo drogi, ale wcale nie musi, jeśli tylko zdecydujemy się na diagnozę odpowiednio wcześnie oraz wybierzemy warsztat z odpowiednim doświadczeniem i podejściem. Więcej przydatnych informacji można znaleźć pod adresem: https://autos.com.pl/pl/serwisy-i-myjnie. Warto zwracać uwagę nie tylko na cenę usług, ale także ich kompleksowość. Zwykle najbardziej profesjonalne warsztaty trudnią się nie tylko w serwisie, ale również kompleksowych remontach z uwzględnieniem kapitalnych remontów silnika oraz skrzyni biegów.