To właśnie wtedy zaczęto produkować koła zamachowe dwumasowe. Poniższy artykuł wyjaśni Ci wszystko co dotyczy tej części oraz pozwoli Ci zrozumieć mechanizm jej działania. Zapraszamy do lektury!
Koło dwumasowe - podstawowe informacje
Koło dwumasowe to jeden z ważniejszych elementów całego układu. Część ta znajduje się pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Do jej głównych zadań należy tłumienie drgań i wibracji, jakie powstają na skutek wzrastania siły napędowej. Z uwagi na to, iż silniki montowane w poszczególnych samochodach stawały się coraz mocniejsze, a dotąd stosowane rozwiązania nie nadążały za zmianami, konieczne stało się produkowanie ich na szeroką skalę. Obecnie niemal każdy samochód z silnikiem diesla i silnikiem benzynowym w swoim działaniu wykorzystuje właśnie dwumasę.
Budowa koła dwumasowego
Koło dwumasowe zbudowane jest z dwóch mas, które połączone są ze sobą rozbudowanym systemem sprężyn i tłumików. Do budowy używane są również łożyska, które pozwalają na przemieszczanie się mas względem siebie. Masa pierwotna przytwierdzona jest na stałe, bezpośrednio do wału karbowego. Masa wtórna połączona jest zaś z pierwotną.
Specyfika działania koła dwumasowego
Koło zamachowe dwumasowe, jak sama nazwa wskazuje, w swoim działaniu wykorzystuje dwie masy - masę wtórną i masę pierwotną. Obie masy łączy tłumik drgań skrętnych. Wtórna masa obraca się względem pierwotnej. Układ ten tłumi drgania za pomocą wydajnych sprężyn i talerzy sprężynujących. Dzięki temu możliwe staje się tłumienie wibracji generowanych przez układ napędowy.
Koło dwumasowe a jego żywotność
Żywotność koła dwumasowego zwykle mieści się w granicach 150 000-200 000 kilometrów. Jednak na to jak długo koło dwumasowe będzie działało bez zarzutów, największy wpływ ma styl jazdy kierowcy oraz model samochodu. W niezwykle łatwy sposób można sprawdzić, czy samochód wymaga wymiany koła dwumasowego. Wystarczy pokonać niewielką odległość na 5 lub 6 biegu z zachowaniem prędkości obrotowej, która nie będzie przekraczać 1 500 obrotów na minutę. Wówczas należy zdecydowanie wcisnąć pedał gazu do podłogi. Nie powinny pojawić się przy tym żadne hałasy, stukania i szarpania. W przeciwnym razie wniosek jest prosty - koło dwumasowe jest uszkodzone.
Kup koło dwumasowe w sklepie sprzegla24.pl
Objawy zużycia się koła dwumasowego
Każdego kierowcę powinny zaniepokoić objawy, takie jak szarpanie samochodu przy ruszaniu lub nagłej zmianie prędkości z niskich obrotów silnika oraz wyczuwalne drgania sprzęgła. Charakterystycznym objawem zużytego koła dwumasowego jest również pojawianie się hałasów w momencie uruchamiania lub gaszenia silnika, a także stukanie dobiegające ze skrzyni biegów oraz z komory silnika podczas postoju na biegu jałowym.
Jak przedłużyć żywotność koła dwumasowego?
Aby koło dwumasowe posłużyło przez długi czas, należy zwracać szczególną uwagę na styl jazdy. Nie powinno się przyspieszać z bardzo niskich obrotów, ani ruszać z impetem. Należy jednak pamiętać, aby nie przechodzić ze skrajności w skrajność, bowiem ciągła jazda na możliwie niskich obrotach również nie jest najlepszą praktyką. Istotne jest znalezienie złotego środka.