Lamele 3D - nowy poziom przyczepności opon wielosezonowych

Lamele 3D - nowy poziom przyczepności opon wielosezonowych21.06.2024
Wobec dawnych opon całorocznych z lat 80. można było śmiało stosować powiedzenie: "jeśli coś jest do wszystkiego, to tak naprawdę jest do niczego". Obecnie produkowane modele wielosezonowe wykorzystują innowacyjne technologie, które zapewniają im prawdziwą uniwersalność. Jednym z najbardziej przełomowych rozwiązań ostatnich lat są lamele 3D, które rewolucjonizują rynek opon wielosezonowych.

Bez lameli nie pojeździsz na śniegu

Opony zimowe zapewniają skuteczność na śniegu dzięki lamelom. Wystarczy rzut oka na bieżnik zimowy, aby dostrzec gęstą sieć nacięć, która zwiększa liczbę krawędzi. Podczas jazdy lamele rozchylają się i zamykają, "wgryzając się" w nawierzchnię. W efekcie opony mogą zapewnić lepszą przyczepność oraz kontrolę na śniegu.

W letnich modelach lameli w zasadzie nie ma – bieżniki składają się z gładkich bloków o dużej powierzchni. Dzięki temu opony letnie stykają się z asfaltem na szerokim obszarze, co przekłada się na wysokie parametry na suchej nawierzchni. Asfalt jest chropowaty, dzięki czemu gładkie bloki „kleją się” do niego. Na śniegu ta zaleta zmienia się w przypadłość i opony letnie po prostu nie mogą złapać punktu zaczepienia, przez co mielą w miejscu, zakopując się coraz głębiej.

Od opon całorocznych wymaga się przyczepności i kontroli zarówno na śniegu, jak i na suchym asfalcie. Dlatego bieżniki wielosezonowe muszą mieć trochę lameli, ale nie może być ich za dużo. W przeciwnym razie nie będą wystarczająco uniwersalne – nadmiar lameli pogorszy parametry na suchej drodze, ale jeżeli będzie ich za mało, to opony mogą niedomagać na śniegu.

Pojawienie się lameli 3D znacznie podniosło uniwersalność opon całorocznych. Dzięki temu bieżniki zapewniają lepszą stabilność na suchej i mokrej nawierzchni, ale mają wystarczająco dużo krawędzi, aby utrzymać przyczepność na śniegu. Oczywiście lamele 3D są stosowane również w modelach zimowych, które z powodu znacznych wahań temperatury coraz częściej muszą na zmianę poruszać się w głębokim śniegu i na suchym asfalcie.

Lamele 3D – wyższy poziom przyczepności i kontroli w odmiennych warunkach

Standardowe lamele są dwuwymiarowe – tworzą je proste lub zygzakowate nacięcia na bieżniku. Przy takiej konstrukcji stopień rozchylania się lameli jest w znacznej mierze uzależniony od ich głębokości oraz elastyczności mieszanki gumowej. Taka budowa stwarza jednak pewne ograniczenia.

Aby opona mogła pracować w niskiej temperaturze, mieszanka gumowa musi być odpowiednio miękka. Miękkość mieszanki ułatwia natomiast rozchylanie się lameli. W efekcie mogą otwierać się za bardzo i tracić punkt zaczepienia ze śniegiem i lodem oraz obniżać stabilność na suchej nawierzchni. Jeżeli lamele nie będą wystarczająco głębokie, to znikną wraz ze ścieraniem się bieżnika. W efekcie opony utracą część przyczepności na śniegu w miarę zużycia.

Receptą na te niedogodności są lamele trójwymiarowe – trzeci wymiar tworzą załamania, które są ukryte wewnątrz bieżnika. Aby to lepiej zobrazować, warto posłużyć się konkretnym przykładem. W tej roli znakomicie sprawdzi się nowy całoroczny model Dunlop All Season 2, który wykorzystuje najnowszą technologię lameli 3D. Dzięki temu klocki bieżnika zachowują odpowiednie parametry na mokrej i suchej nawierzchni, ale tworzą również liczne krawędzie zapewniające przyczepność w trakcie manewrowania na śniegu.

dunlop-all-season 2

Zasada działania lameli 3D w modelu Dunlop All Season 2

Lamele na powierzchni opon Dunlop All Season 2 są rozciągnięte na całej szerokości bieżnika. Pomiędzy nimi zachowało się dosyć sporo gładkich powierzchni – od razu widać, że nie jest to typowy model zimowy.

dunlop-all-season 2

Cała magia lameli 3D jest ukryta w środku. Trójwymiarowe załamania blokują rozchylanie się otworów. Dzięki temu lamele nie otwierają się bardziej, niż powinny – zatrzymują się w optymalnym momencie, tak, aby nie tracić stabilności na suchej drodze, ale wystarczająco szeroko, aby wgryzać się w warstwę śniegu.

dunlop-all-season 2

Unikatowa konstrukcja lameli 3D w modelu Dunlop All Season 2 sprawia, że blokują się one zarówno podczas przyspieszania oraz hamowania, jak i w trakcie manewrowania na boki. Dzięki temu klocki bieżnika pozostają odpowiednio sztywne na suchej nawierzchni, ale zapewniają przy tym dodatkowe krawędzie utrzymujące przyczepność na śniegu.

dunlop-all-season 2

Blokada lameli ułatwia zachowanie kontaktu bieżnika z asfaltem

Opony zapewniają przyczepność na suchej drodze dzięki gładkim powierzchniom na bieżniku. Jednak obecność nacięć utrudnia zachowanie kontaktu z podłożem. Lamele otwierają się w trakcie jazdy, przez co gładkie fragmenty mogą zbyt wcześnie odrywać się od asfaltu. W rezultacie bieżnik zapewnia niższą przyczepność i ściera się mniej równomiernie.

W modelu Dunlop All Season 2 połączenie gładkich fragmentów bieżnika oraz trójwymiarowych lameli sprawia, że opony dobrze trzymają się suchej nawierzchni. Bieżnik styka się z asfaltem na szerokim obszarze, co zapewnia przyczepność oraz równomierne ścieranie.

dunlop-all-season 2

Lamele zawsze stanowią utrudnienie na suchej nawierzchni – nawet jeżeli są trójwymiarowe

Nawet jeżeli dodamy lamelom trójwymiarową konstrukcję, to w jakimś minimalnym stopniu obniżają one parametry opon na suchym asfalcie. Najlepiej oczywiście, gdyby nie było ich wcale, co doskonale widać po modelach letnich. Jednak wówczas opony nie byłyby użyteczne zimą. Parametry jezdne w sezonie letnim można poprawić nie tylko technologią bieżnika – duże znaczenie ma również to, co kryje się pod warstwą gumy.

Konstruktorzy modelu Dunlop All Season 2 zastosowali osnowę o zmodernizowanej budowie oraz materiały konstrukcyjne o zwiększonej wytrzymałości na odkształcenia. Ten zabieg przełożył się na wzrost sztywności opony. Wyższa sztywność to lepsza stabilność na suchej nawierzchni. Dzięki temu model w pełni zasługuje na miano uniwersalnej opony wielosezonowej – oferuje pewne prowadzenie w sezonie letnim, nawet pomimo obecności lameli, które pozwolą zachować skuteczność, gdy drogi przykryje warstwa białego puchu.