Nowa Toyota GR Supra GT4 EVO na sezon 2023

Nowa Toyota GR Supra GT4 EVO na sezon 202324.11.2022
GR Supra GT4 EVO to nowy wyścigowy samochód oferowany prywatnym zespołom przez TOYOTA GAZOO Racing, które zadebiutuje w słynnym wyścigu 24 Hours of Daytona w styczniu 2023 roku.

GR Supra GT4 to samochód wyścigowy produkowany przez TOYOTA GAZOO Racing od 2020 roku. Pojazd jest oparty na modelu GR Supra, pierwszym globalnym sportowym modelu z linii GR. Obecnie na całym świecie w wyścigach startuje ponad 50 egzemplarzy GR Supry GT4, które wygrały 11 krajowych i międzynarodowych mistrzostw GT4. Model zdobył tytuły mistrzowskie w Japonii, Stanach Zjednoczonych i Europie, a jego kierowcy ponad 100 razy stawali na podium.

W sierpniu 2022 roku samochód świętował 50. zwycięstwo w klasie w prestiżowych mistrzostwach. Zdobyli je Masayoshi Oyama i Masayuki Ueda z zespołu Akiland Racing w klasie Am w GT World Challenge Asia na torze Sportsland Sugo w Japonii.

Toyota GR Supra GT4 EVO

Od premiery GR Supry GT4 minęły już 3 lata, a rywalizacja w popularnej kategorii GT4 jest bardzo zacięta. Dlatego TOYOTA GAZOO Racing opracowała nową wersję auta na rok 2023, aby zapewnić swoim klientom kolejne udane sezony pełne sukcesów. Wszystkie modyfikacje w nowej GR Suprze GT4 EVO zostały wprowadzone w odpowiedzi na oczekiwania klientów TOYOTA GAZOO Racing, czyli prywatnych zespołów i kierowców startujących wyczynową GR Suprą w wyścigach GT4.

Udoskonalona GR Supra GT4 EVO

W pracach nad nowym modelem inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing korzystali z doświadczeń, jakie zdobyli udzielając wsparcia technicznego klientom podczas ich startów na torach całego świata. Kierowcy i zespoły dostarczyli im cennej wiedzy o swoich potrzebach, przekazując wskazówki w kwestii dalszego rozwoju auta.

Prace rozwojowe koncentrowały się na trzech obszarach – osiągach, hamowaniu i precyzji prowadzenia. Nowy układ hamulcowy, zmodyfikowane ustawienia ABS, najnowocześniejsze zawieszenie marki KW i nowe stabilizatory sprawiły, że GR Supra GT4 EVO lepiej się prowadzi i szybciej pokonuje zakręty. 3,0-litrowy, 6-cylindrowy rzędowy silnik turbo ma większą moc, zoptymalizowany rozkład momentu obrotowego i bardziej efektywny układ chłodzenia. Dzięki temu samochód może uzyskiwać lepsze czasy okrążenia.

Toyota GR Supra GT4 EVO

Bliska współpraca z kierowcami i zespołami GT4 pozwoliła wyznaczyć konkretne cele, które zostały osiągnięte w nowym modelu. GR Supra GT4 EVO jest łatwiejsza w prowadzeniu, a jednocześnie oferuje lepsze osiągi i bardziej pewną, precyzyjną jazdę, na czym zyskują zarówno pasjonaci startujący w amatorskich wyścigach, jak i profesjonalni zawodnicy.

Toyota GR Supra GT4 EVO zadebiutuje na torze wyścigowym, startując w słynnym wyścigu 24 Hours of Daytona w styczniu 2023 roku. Będzie to pierwsza runda serii IMSA Michelin Pilot Challenge 2023.

Gotowa do startów GR Supra GT4 EVO kosztuje w Europie 186 000 euro netto, bez podatków, opłat celnych i logistycznych. Europejscy klienci mogą składać zamówienia na GR Suprę GT4 EVO w TOYOTA GAZOO Racing Europe GmbH w Kolonii. Za dystrybucję w Ameryce Północnej odpowiada firma TRD U.S.A., natomiast w Japonii i Azji Toyota Customizing & Development Co.

TOYOTA GAZOO Racing blisko współpracuje z klientami przez cały czas użytkowania auta, udzielając wsparcia technicznego podczas przygotowań do wyścigów i bezpośrednio na torze oraz dostarczając części zamienne. Obecni klienci startujący modelem GR Supra GT4 mogą rozbudować swoje auto, zamawiając zestaw modernizacyjny.

Toyota GR Supra GT4 EVO

GR Supra GT4 EVO – specyfikacja techniczna

Nadwozie

  • Długość - 4460 mm
  • Szerokość - 1855 mm
  • Konstrukcja - Stalowo-aluminiowe nadwozie oraz klatka bezpieczeństwa zgodna z homologacją FIA
  • Przedni spojler - Splitter z kompozytu z włókien naturalnych
  • Tylny spojler - Skrzydło z kompozytu z włókien naturalnych
  • Zbiornik paliwa - Bezpieczny zbiornik paliwa ATL FT3 w motorsportowej specyfikacji z systemem szybkiego tankowania (120 l)
  • Fotel kierowcy - Fotel wyścigowy OMP z sześciopunktowymi pasami, zgodny z homologacją FIA 8862-2009

Silnik i skrzynia biegów

  • Typ Rzędowy, sześciocylindrowy z turbosprężarką typu twin-scroll
  • Pojemność - 2998 cm3
  • Moc maksymalna - W zależności od SRO BOP (Balance of Performance); możliwość różnych map silnika
  • Maksymalny moment obrotowy - 660 Nm w zależności od SRO BOP (Balance of Performance)
  • Komputer - Marelli ECU
  • Skrzynia biegów - Modyfikowana automatyczna skrzynia ZF z łopatkami, napęd na tylne koła
  • Olej i smary - Ravenol
  • Wydech - Wyścigowy Akrapovič z katalizatorem
  • Mechanizm różnicowy - Motorsportowa specyfikacja mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu marki DREXLER
  • Półoś - GKN Motorsport skonfigurowana dla wysokiego momentu obrotowego

Zawieszenie, układ kierowniczy, hamulce

  • Przednie zawieszenie - Kolumny MacPhersona
  • Tylne zawieszenie - Wielowahaczowe
  • Amortyzatory - regulowane wyścigowe amortyzatory KW
  • Układ kierowniczy - Rack and pinion, elektrycznie wspomagany
  • Hamulce (przód) - Sześciotłoczkowe zaciski wyścigowe (Brembo), stalowe tarcze 390 mm
  • Hamulce (tył) - Czterotłoczkowe zaciski wyścigowe (Brembo), stalowe tarcze 355 mm
  • Opony przód/tył - 305/660-18 przód, 305/660-18 tył (Pirelli)
  • Koła - 11 x 18 cali OZ

Systemy elektroniczne

  • Kontrola trakcji - Standard
  • ABS motorsportowy - Standard
  • Cyfrowy wyświetlacz - Standard
  • Oprogramowanie - Standard
  • Kamera tylna - Opcja
  • System kontroli ciśnienia w oponach - Opcja
  • Czujniki skoku zawieszenia - Opcja

Wyposażenie

  • System gaśniczy - Standard
  • Podnośnik pneumatyczny - Standard
  • System nawadniania dla kierowcy - Opcja
  • Homologowany pakiet długodystansowy - Opcja
Źródło: Toyota