Kolejna generacja Toyoty FCHV

Kolejna generacja Toyoty FCHV13.06.2008
TOYOTA MOTOR CORPORATION (TMC) poinformowała o skonstruowaniu pojazdu zasilanego ogniwami paliwowymi, wyposażonego w nowy, wysokowydajny zespół ogniw paliwowych firmy Toyota. Pojazd o nazwie "TOYOTA FCHV-adv"...

... uzyskał 3 czerwca certyfikat typu nadany przez japońskie Ministerstwo Ziemi, Infrastruktury i Transportu (Ministry of Land, Infrastructure and Transport, MLIT). Podczas prac konstrukcyjnych, specjaliści TMC przeanalizowali wyniki badań prowadzonych w ramach japońskiego programu demonstracji wykorzystania wodoru i ogniw paliwowych (Japan Hydrogen & Fuel Cell Demonstration Project), zorganizowanego przez japońskie Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu, testów przeprowadzonych w USA przez California Fuel Cell Partnership i testów niskotemperaturowych wykonanych w Timmins w Kanadzie. TMC prowadziła również intensywne badania w celu przeanalizowania pojawiających się problemów technicznych. W oparciu o wyniki zgromadzone podczas tych badań dokonano usprawnienia ogniw paliwowych zastosowanych w TOYOTA FCHV-adv, czego wynikiem było powiększenie zasięgu pojazdu i poprawienie łatwości uruchomienia w niskich temperaturach, co do tej pory przeszkadzało w upowszechnieniu pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi.

Kolejna generacja Toyoty FCHV 1 Podstawowym elementem systemu ogniw paliwowych Toyoty jest zespół elektrod membranowych (Membrane Electrode Assembly, MEA), przy którym inżynierowie musieli rozwiązać problem wytwarzanej podczas działania ogniwa wody, która w niskich temperaturach przeszkadza w wytwarzaniu prądu przez MEA. Przeprowadzono szereg badań (m.in. wewnętrzne testy wizualizacyjne), które pozwoliły określić zachowanie i ilość wody wytwarzanej w ogniwie, co z kolei umożliwiło inżynierom optymalizację konstrukcji MEA w celu poprawienia możliwości uruchamiania pojazdu w niskich temperaturach. Dzięki temu TOYOTA FCHV-adv może zostać uruchomiona i poprawnie pracować w zimnym klimacie, przy temperaturach nawet do –30 stopni Celsjusza.

Konstruktorom udało się również zmniejszyć zużycie paliwa o 25% dzięki zwiększeniu wydajności zespołu ogniw paliwowych, usprawnieniu mechanizmu hamowania regeneracyjnego i zmniejszeniu zużycia energii przez układy pomocnicze. Kolejne modyfikacje objęły wyposażenie ogniwa paliwowego w czujnik degradacji katalizatora elektrod i zwiększenie jego trwałości. Ponadto wyposażenie pojazdu w opracowane przez TMC wysokociśnieniowe (70 MPa) zbiorniki wodoru zwiększyło zasięg samochodu do około 830 km po jednym tankowaniu – to wynik ponad dwukrotnie lepszy, niż w poprzedzającej TOYOTA FCHV-adv konstrukcji, TOYOTA FCHV.

Prowadząc dalsze prace badawczo-rozwojowe w celu rozwiązania problemów takich jak trwałość i koszt zespołu ogniw paliwowych Toyoty, TMC współpracuje z rządami, firmami sektora energetycznego i innymi zainteresowanymi stronami w celu upowszechnienia pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi.

Toyota FCHV-adv zostanie udostępniona jako samochód do jazd próbnych podczas imprezy Environmental Showcase w International Media Center w czasie szczytu Hokkaido Toyako Summit w dniach 7-9 lipca br.

Źródło: Toyota